1 W roku czterysta osiemdziesiątym po wyjściu Izraelitów z ziemi egipskiej, w miesiącu Ziw, to jest drugim, czwartego roku panowania nad Izraelem Salomona rozpoczął on budowę domu dla Pana. (1 Krl 6, 1)
W wierszu lat liczba 480 ma najprawdopodobniej tylko znaczenie symboliczne (por. ww. 37-38 ), gdyż nie da się na jej podstawie ustalić, ani czasu wyjścia Narodu Wybranego z niewoli egipskiej, ani też czasu rozpoczęcia budowy świątyni.
Autor biblijny zastosował tu schemat znany w genealogiach i w chronologii biblijnej, który miał na celu, najczęściej, przedstawić nie tyle wartość ściśle liczbową, ale teologiczną, a więc doniosłość tego faktu w dziejach historio-zbawczych. Takim wydarzeniem doniosłym było wyjście z Egiptu synów Izraela, a później, jako drugie po Exodusie, podaje się tutaj rozpoczęcie budowy świątyni, która łączy się z liczbą 480, mającą znaczenie bardziej teologiczne, niż historyczne, czyli w tym wypadku 12 x 40, gdzie liczba 12 oznacza „pełnię”, „całość”, a liczba 40 ma znaczenie długości życia jednego pokolenia (por. Dn 9,25).
Nazwa miesiąca w w. lb (por. w. 37) Ziw, jest starohebrajską, z czasów kananejskich, nazwą miesiąca kwiatów, który przypadał na przełomie kwietnia 1 maja. Obok tej nazwy' zachowały się w Biblii jeszcze inne określenia miesięcy, a mianowicie Etanim (por. 1 Kri 8,2). Bul (1 Krl 6.38), Abib (Wj 13,4; Put 16,1), a także ostatni miesiąc upałów zwany Sach (TM: Sah; por. Iz 18.4). Nota podająca, że Ziw jest miesiącem drugim, nawiązuje do babilońskiego kalendarza, gdzie nazwy miesięcy określano liczebnikami porządkowymi. Zaś rok tutaj kończył się w jesieni. a rozpoczynał na wiosnę.
2 Dom, który Salomon zbudował dla Pana, miał sześćdziesiąt łokci długości, dwadzieścia szerokości i trzydzieści wysokości. (1 Krl 6, 2)
Autor biblijny w w . 2. podając wymiary świątyni budowanej przez Salomona, używa miary łokcia (hebr. ammalh). Dokładne określenie długości za pomocą tej miary jest niemożliwe, ponieważ u Izraelitów, podobnie jak u Babilończyków i Egipcjan, stosowano łokieć mały i duży.
Przy obliczaniu wielkości świątyni istnieje dodatkowa trudność, ponieważ nie wiadomo, jakim systemem posługiwali się Izraelici, czy egipskim, czy babilońskim, a może swoim systemem miar. Wydaje się, że trzeba przyjąć, jako najbardziej prawdopodobną, wielkość tej jednostki miary od 52-55 cm.
A więc wg wersji LXX rozmiary świątyni wynosiły 40 x 20 x 5 łokci; czyli ok. 20,8/22 x 10,4/11 x 2,6/2,75 metrów. Według zaś wersji w TM (1 Krl 6,2; 2 Krn 3,3) wymiary świątyni były następujące: 60 x 20 x 30 łokci czyli 31,2/33 x 10,4/11 x 15,6/16,5) metrów.
3 Sień zaś przed główną budowlą świątyni miała dwadzieścia łokci długości, stosownie do szerokości świątyni, i dziesięć łokci szerokości, w kierunku długości świątyni. (1 Krl 6, 3)
Autor biblijny rozpoczął opis architektury w tej narracji rozpoczął od przedsionka (TM: ma ulam, u Ezechiela elam, odpowiada asyryjskiemu: elammu), który poprzedza miejsce święte całej świętej budowli. Jego długość określała szerokość całej świątyni, tj. 20 łokci, a jego szerokość, w świetle tego wiersza, wynosiła 10 łokci. Ponadto poinformowano o wysokości przedsionka, podając, że miał on 120 łokci. Wydaje się, że jego wysokość jest nieproporcjonalna do całej budowli (60 łokci), chociaż możliwa, gdy przyjmie się, że mógł być on zbudowany w formie egipskich pylonów, a więc także w kształcie piramid u góry ściętych. U Ez w widzeniu mają one wysokość 60 łokci, a w świątyni Heroda 100 łokci.
4 Świątynię zaopatrzył w okna o zakratowanych wnękach. (1 Krl 6, 4)
W płaskorzeźbach syryjskich i palestyńskich występowały już okna w domach. Najczęściej są one przedstawione jako regularne otwory w ścianach budowli W opisie miast Aszkelon i Lakisz, występują obramowania okien i poziome listwy, a nawet wzmocnienia w postaci pionowych sztab żelaznych. O okratowanych oknach jest mowa także w tekstach biblijnych, a mianowicie Sdz 5,28; Prz 7,6; Syr 42,11; Pnp 2,9. O zamknięciach okien mało wiemy. Istniały okna z drewnianymi okiennicami. Jeszcze nie używano szyb ze szkła,
Okna świątyni Salomona jeszcze z pewnością nie były zamykane, ale okratowane. Służyły one jako naturalne oświetlenie świątyni. Nie było ich w miejscu Najświętszym i dlatego panowała tutaj ciemność (por. 1 Krl 8,12). Tak należy z pewnością rozumieć w TM zwrot w w. 4 (= okna okratowane skośnie ukryte). Te tłumaczenia nawiązują do konstrukcji okien, prawdopodobnie w świątyniach egipskich, gdzie były one umieszczone skośnie pomiędzy sufitem, a ścianą. Rzucały one światło z góry
5 Na murze świątyni dokoła poprowadził nadbudowę z pięter <wzdłuż murów świątyni> wokół głównej budowli i sanktuarium oraz zrobił dokoła boczne pomieszczenia. 6 Piętro dolne szerokości pięciu łokci, średnie szerokości sześciu łokci, a trzecie szerokości siedmiu łokci, gdyż zaopatrzył dom na zewnątrz w skarpy dokoła, aby pomieszczeń bocznych nie trzymały mury świątyni. 7 Dom zaś przy wznoszeniu go został zbudowany z kamieni, których od czasu wydobycia już nie obrabiano. Dlatego nie słyszano w domu, przy jego budowie, ani młota, ani siekiery, ani jakiegokolwiek narzędzia żelaznego. 8 Drzwi do średniego pomieszczenia bocznego były przy prawym skrzydle domu, przez które po krętych schodach wstępowano do średniego, a ze średniego do trzeciego. (1 Krl 6, 5-8)
Na zewnątrz świątyni, prawdopodobnie ze strony północnej i południowej (Ez 41.50nn), znajdowała się przybudówka, której architektoniczny wygląd trudno dziś ustalić. Porównując ten opis ze świątynią u Ez 41,5n, można by w przybliżeniu przedstawić, jak wyglądały dodatkowe budowle przy świątyni. Prawdopodobnie wzdłuż murów Miejsca św. i Najświętszego, w pewnej odległości, biegł drugi mur, który przez dwa uskoki łączył się z murami świątyni i tworzył prawdopodobnie sale (= cele), których u Ez 41,6 wymienia się aż 30, na każdej z trzech kondygnacji (zob. J. Flawiusz, Ant.8,3,2). O ich przeznaczeniu pouczono u Ez 42,1-14; 44,19.
Szczegóły odnośnie sal (= cel) przerwano w w. 7, gdzie dodano, że przy budowie świątyni używano kamienia nietkniętego toporem, ani młotem, ani innym żelastwem (Pwt 27,6; Joz 8,31). Z tego powodu nie było słychać wokół świątyni tych narzędzi. Szczegół o wejściu i o schodach, prowadzących do poszczególnych kondygnacji, podano w w. 8. Były one „kręte”. Tego rodzaju architekturę i kształt potwierdzają schody do cysterny w Gibeonie iwykopaliska z Megiddo.
9 Tak więc zbudował tę świątynię i wykańczając, opatrzył ją <wklęsłym stropem> cedrowym. 10 Nadbudowę wzniósł nad całą świątynią na pięć łokci wysoko i połączył ze świątynią drewnem cedrowym. 11 Potem Pan skierował do Salomona te słowa: 12 "Jeżeli będziesz postępował według moich praw i wypełniał moje nakazy oraz przestrzegał wszystkich moich poleceń, postępując według nich, to wypełnię na tobie moją obietnicę daną Dawidowi, twemu ojcu, i w świątyni tej, którą Mi budujesz, 13 zamieszkam pośród Izraelitów i nie opuszczę mego ludu izraelskiego". 14 A oto tak zbudował Salomon i wykończył tę świątynię. 15 Mury domu obłożył wewnątrz deskami cedrowymi od podłogi domu aż do belek sufitu, <wnętrze pokrył drzewem>, a podłogę świątyni wyłożył deskami cyprysowymi. (1 Krl 6, 9-15)
Świątynia została pokryta drzewem cedrowym. Rekonstrukcja dachu jest dziś prawie niemożliwa. Prawdopodobnie był to dach płaski (por. Joz 2,6; 1 Sm 9,26; Sm 11,2; 2 Krl 23,12), który był pokryty gliną jako zabezpieczeniem przed deszczem. Rozpiętość 20 łokci wymagała wzmocnienia mocnymi belkami. Th. A. Busink (Der Tempel dz. cyt., 185) twierdził, że były one ułożone skośnie. Tego rodzaju rozpiętość konstrukcji dachowej potwierdzają także wykopaliska z Mari, Troi, Uruk czy Samal.
Wewnętrzne ściany świątyni były wyłożone drewnem cedrowym tak, że żadnego kamienia nic było widać (w. 18). Mury kamienne zwykle nie były tynkowane, więc aby ładnie wyglądały wykładano je drzewem
Tego rodzaju sposób urządzenia wnętrza potwierdzają wykopaliska w Syrii i w Mezopotamii. Podłogę zaś wyłożono deskami cyprysowymi(por. 5,24). Wnętrze świątyni, prawdopodobnie za pomocą drewnianej ściany z belek cedrowych, zostało przedzielone na dwie części. Większa część, t| dosłownie większa sala. została określona terminem: hekal (TM: hekal), prawdopodobnie z szumeryjskiego e-qal, co oznacza „wielki dom”, „ogromna przestrzeń, „duża sala”. Zbliżone jest to określenie do asyryjskiego ekallu, które oznacza także „pałac". W tym wypadku oznacza główną część świątyni, która, tak jak cala świątynia, miała szerokość dwadzieścia łokci (tj. ok. 11 m). a długość czterdzieści łokci, tj. ok. 22 m (por. w. 17).
16 Ponadto od tylnej strony świątyni zbudował z desek cedrowych od podłogi aż do belek [ścianę na] dwadzieścia łokci, aby oddzielić od świątyni sanktuarium, to jest Miejsce Najświętsze. 17 Czterdzieści łokci długości miała świątynia przed [sanktuarium]. 18 Cedrowe wnętrze świątyni zdobiły rzeźby rozchylonych kielichów kwiatowych i girlandy kwiecia. Wszystko było cedrowe. Kamienia nie było widać. 19 Sanktuarium urządził wewnątrz, w środku budowli, by tam umieścić Arkę Przymierza Pańskiego. (1 Krl 6, 16-19)
Świątynia łączyła się z tylną salą, zwaną w TM: debir, która miała kształt kwadratu o powierzchni 20 x 20 łokci, tj. ok. 11 x 11 m. W w. 20 podano również wysokość tej sali, która była niższa od całej świątyni, bo wynosiła, podobnie jak podstawa, 20 łokci, tj.11 m. Samo określenie debir występuje w zwojach qumrańskich i neopunickim napisie z Bitia na Sardynii. Oznacza to samo, co arabskie dubra, a więc „część tylną”, „przestrzeń położoną w tyle”. W ST występuje ten termin tylko w tekstach związanych ze świątynią Salomona (por. 1 Krl 6-8; 2 Km 3-5; Ps 28,2; Syr 45,9).
W późniejszym czasie termin ten służył nie tylko na określenie przestrzeni położonej w tylnej części świątyni, ale oznaczał także miejsce „święte świętych”. Podobnie uważają prawie wszyscy współcześni komentatorzy, traktując to określenie za nazwę, która występuje jako szczególna świętość w kananejskich świątyniach, a także w tekstach egipskich XXI/ XXII dynastii, jako słowo obce dla oznaczenia „posągu bóstwa”. Świątynia egipska była podzielona na trzy części: dziedziniec, salę kolumn i miejsce najświętsze, gdzie były złożone posągi bóstw i łódź święta, na której kapłani wozili „posąg bóstwa” (debir). W w. 19 debir należy właśnie rozumieć nie w znaczeniu miejsca, ale przedmiotu, który się tam znajdował, a mianowicie arki, która była znakiem obecności Bożej i czyniła go Najświętszym (por. 1 Sm 4,7; 6,20; 2 Sm 6,14; 16,21; 1 Krl 8,10
Wnętrze świątyni było pokryte drewnem cedrowym, które wg w. 18, pominiętego w LXX, było wyrzeźbione na kształt liści lotosu – obrazy ze swiata roślinnego nie były zabronione. Surowy zakaz dotyczył tylko podobizn ludzi i zwierząt nie wyłączając ptactwa. Termin hebrajski nie jest zbyt jasnym w swym znaczeniu. Niektórzy egzegeci łączą go z określeniem aramejskim paqqa'at, tj. łodyga, albo z innymi częściami kwiatów. Potwierdzałyby te opinie opowiadania o świątyniach asyryjsko-egipskich, w których jest mowa o bogatych ozdobach i rzeźbach w kształcie liści i kwiatów.
Inni autorzy łączą to określenie, zgodnie z tradycją zawartą w Targumie i Talmudzie, z formą żeńską tego wyrazu z 2 Krl 4,39, tj. z paqquôt, która oznacza roślinę, spotykaną w dolinie Araba i na równinie nadmorskiej. Posiada ona piękne liście, o kształcie przypominającym winorośl i żółte, silnie trujące owoce. Owoce te zwane były często w terminologii ludowej „oślimi ogórkami”, a w terminologii naukowej określa się tę roślinę jako Cilrullus colocynthis, albo krótko kolokwinty, wzgl. Lotos.
Do wyposażenia świątyni, oprócz Arki Przymierza (por. Wj 25, 10-25), która znajdowała się w środku miejsca Najświętszego (por. w. 19), należał także ołtarz cedrowy (hebr. mizhêah arez). Znajdował się on w miejscu Świętym (w. 21; zob. także: Wj 30,6nn). Służył on do spalania głównie kadzidła i z tego powodu nazywał się ołtarzem kadzenia (por. Wj 30,8; Kpł 4,7. 18). Nosił on również nazwę złotego, ponieważ był obity blachą ze szczerego złota
20 Sanktuarium było dwadzieścia łokci długie, dwadzieścia łokci szerokie i dwadzieścia łokci wysokie. Wyłożył je szczerym złotem. Wyłożył też ołtarz cedrowy. 21 Wnętrze świątyni Salomon wyłożył również szczerym złotem i założył złote łańcuchy przed sanktuarium, które wyłożył złotem. 22 Tak więc wyłożył złotem zupełnie całą świątynię i również pokrył złotem cały ołtarz, który był przed sanktuarium. (1 Krl 6, 20-22)
Opis pokrycia całego wnętrza świątyni złotem jest nacechowany przesadą wschodnią i miał na celu podkreślenie bogactwa Salomona. Relacje w dalszych wierszach (32.35) są bardziej prawdopodobne, gdyż mówi się tu tylko o złoceniach pojedynczych rzeźb. Znajdowały się one w miejscu Świętym i Najświętszym. Potwierdzają to opisy z Asyrii, Babilonii, Egiptu i z innych sąsiednich krajów
23 W sanktuarium sporządził dwa cheruby dziesięciołokciowej wysokości z drzewa oliwkowego. 24 Jedno skrzydło cheruba miało pięć łokci i drugie skrzydło cheruba miało też pięć łokci. Więc od końca do końca jego skrzydeł było dziesięć łokci. 25 Drugi cherub miał ten sam rozmiar dziesięciu łokci, i obydwa cheruby miały takie same kształty. 26 Wysokość jednego i drugiego cheruba wynosiła dziesięć łokci. 27 Gdy umieścił te cheruby w głębi wnętrza świątyni, to rozpościerały swe skrzydła tak, że skrzydło jednego dotykało jednej ściany, a skrzydło drugiego cheruba dotykało drugiej ściany. Skrzydła zaś ich skierowane do środka świątyni dotykały się wzajemnie. 28 Cheruby te pokrył złotem. (1 Krl 6, 23-28)
W świątyni w miejscu Najświętszym znajdowały się przy Arce Przymierza dwa. pokryte złotem, cheruby (hebr. kerubim). Wykonano je z drewna oliwnego. Ich wysokość wynosiła 10 łokci (= ok. 5.5 m), czyli połowę wysokości miejsca Najświętszego. Ich skrzydła rozpościerały się od „ściany do ściany” tj. zajmowały całą szerokość miejsca Najświętszego, tzn. 20 łokci (tj. ok. 11 m). Każde skrzydło liczyło po pięć łokci, co stanowiłoby ok. 2,75 m rozpiętości. Cheruby stały najprawdopodobniej tak. że zakrywały Arkę Przymierza (por. 8.6). tworząc jedną parą skrzydeł jakby tron dla obecności Jahwe, a drugą parą zasłaniały ją, strzegąc jej świętości. Trudno jest też coś powiedzieć o wyglądzie zewnętrznym cherubów. Według Ez 41.18nn każdy z cherubów był jakby połączniem postaci człowieka i lwa. W innej wersji, prorok Ezechiel oglądał je także jakby z czterema twarzami: człowieka, lwa. wołu i orła (por. Ez 1.10; 10.14.21). Wydaje się. że forma plastyczna i wygląd twarzy cherubów był zbliżony do egipskich. Wydaje się. że forma plastyczna i wygląd twarzy cherubów był zbliżony do egipskich sfinksów, a więc postaci lwa o ludzkiej głowie z rozłożonymi skrzydłami. Tego rodzaju rzeźby zjawiały się około 1800 r. przed Chr.. prawdopodobnie najpierw! w Syrii, a później przeszły do Egiptu,’ Hetytów i innych ościennych narodów.
Natomiast, najprawdopodobniej, cheruby przy Arce Przymierza trzeba łączyć z bóstwami dwurodzajowymi z Asyrii i Babilonii, tj. karibu i kanbatu, które oznaczały orantów i orantki. a więc istoty, których zadaniem była nieustanna modlitwa. Podstawą do takiego sądu ma być związek występującego w TM terminu kerub z akadyjskim karabu. który oznacza tyle co hebrajski termin berek, tj. błogosławić.
29 Ponadto na wszystkich ścianach świątyni wokoło wyrył jako płaskorzeźby podobizny cherubów i palm oraz girlandy kwiatów wewnątrz i na zewnątrz. (1 Krl 6, 29)
A zatem były to istoty, których zadaniem było stać u tronu bóstwa i wstawiać się. i modlić się do bóstwa, zwłaszcza za nieobecnych. Z pewnością takie znaczenie miały cheruby, prawdopodobnie o twarzach ludzkich, stojące lub klęczące (?) w miejscu Najświętszym. Mogły one, zwłaszcza jak to wynika z dalszych wierszy (29.32.35), oznaczać istoty strzegące i pilnujące wejścia, a więc stróżów nowej drogi „do drzewa życia" (Rdz 3,24), które w nowym znaczeniu znajdowało się teraz w świątyni, a co symbolizowały dodatkowo „płaskorzeźby cherubów, palm i otwartych kielichów kwiatowych” (w. 29). Były one wyrzeźbione w drewnie na ścianie i w drzwiach świątynnych (por. 1 Krl 6,32.35; Ez 41,18-19), a nawet wyhaftowane na zasłonach (2 Krn 3,14;
30 Podłogę świątyni również pokrył złotem, wewnątrz i na zewnątrz. (1 Krl 6, 30)
Wyrażenie w TM. „wewnątrz” odnosi się do miejsca Najświętszego, a na „zewnątrz” dotyczy miejsca Świętego.
31 Wejście zaś do sanktuarium zaopatrzył w podwoje z drzewa oliwkowego. A filary były pięciokątne. 32 Na tych zaś podwojach z drzewa oliwkowego też wyrzeźbił podobizny cherubów, palm i girlandy kwiatów oraz pokrył złotem i obił nim owe cheruby i palmy. 33 Również wejście do świątyni zaopatrzył w czworokątne odrzwia z drzewa oliwkowego 34 i podwójne drzwi z drzewa cyprysowego. Dwie obracające się deski tworzyły jedno skrzydło, i dwie obracające się deski - drugie. 35 Na nich wyrzeźbił cheruby, palmy, girlandy kwiatów oraz pokrył te płaskorzeźby cienkim złotem. 36 Ponadto obudował dziedziniec wewnętrzny trzema rzędami ciosowych kamieni i rzędem ociosanych belek cedrowych. 37 Fundament domu Pana został założony w miesiącu Ziw roku czwartego. 38 W roku zaś jedenastym, w miesiącu Bul, <który jest ósmy>, ukończył świątynię we wszystkich szczegółach i z całym jej urządzeniem. A więc budował ją siedem lat. (1 Krl 6, 31)
Inne tematy w dziale Kultura