9 Bóg dał Salomonowi mądrość i rozsądek nadzwyczajny oraz rozum nieogarniony jak piasek na brzegu morza.(1 Krl 5, 9)
W rozdziale III autor biblijny zwrócił uwagę na mądrość Salomona, dotyczącą głównie sprawowania rządów i sprawiedliwego sądzenia ludu. Natomiast w tym tekście podziwia się jego mądrość, polegającą na znajomości flory i fauny (w. 13). Używa się różnych obrazów biblijnych, które sprawiają wrażenie przesady, a są w rzeczywistości odbiciem środowiska, w jakim powstały. I tak, mówiąc o mądrości Salomona (hebr. hokma), która pochodzi od Boga (por. 3, Inn) i o jego wielkim rozumie oraz jego rozległym umyśle. użył autor biblijny określenia hebrajskiego leb. To synonimiczne do hokmawyrażenie leb służy tu nie tylko na określenie mądrości, lecz także uczuć, a nawet całego życia wewnętrznego człowieka.
Redaktor w w. 9 odwołuje się do porównania znanego w Biblii: ,jak piasek nadmorski”, które oznacza bliżej nieznaną wielkość (por Rdz 22,17; 1 Krl 4,20). W Ps 139,18 nawet w określeniu wielkości myśli Bożych używa się tego porównania.
10 Toteż mądrość Salomona przewyższała mądrość wszystkich ludzi Wschodu i mądrość Egipcjan. (1 Krl 5, 10)
Przewyższała owa mądrość wszystkich „synów Wschodu” (hebr. bene qedem). Określenie to w ST odnosi do nomadów. To samo określenie u Jeremiasza 49, 27 oznacza plemiona arabskie mieszkające w Kedar. Por. Gn 29,1 Sęd 6,3 . Według proroka Jeremiasza (Jer 49,7 ), te plemiona posiadały na Wschodzie opinię mądrych. Byli wśród nich mędrcy słynący z mądrości. Podobną opinię posiadali magowie i kapłani egipscy.
Przewyższała także „całą mądrość egipską”, o której mógł pisarz Wenamon, za Ramzesa XI (w. XI), napisać do Asyrii, że ,jest w Egipcie, z którego wyszła (wszystka) mądrość”
Ciekawe jest, że wyraźna wzmianka „mądrości Egiptu” jako terminu porównawczego jest w zupełności zrozumiała. Egipt kultywował literaturę gnomiczną czyli sapiencjalną, istnieją egipskie zbiory przysłów (owe masal hebrajskie) znane już w czasach V dynastii. Są to przysłowia Ptah-hpe, jak również inne – późniejsze. Najbardziej interesujący jest zbiór jakiegoś egipskiego mędrca Amen-em-Ope, sięgający może nawet XVIII dynastii, w każdym razie pochodzący z okresu nie późniejszego niż r. 1000 przed Chr. Jest on bardzo podobny do jednej z Ksiąg Starego Testamentu – Księgi Przypowieści.
11 Górował on mądrością nad wszystkimi ludźmi, nawet nad Etanem Ezrachitą i Hemanem, jako też Kalkolem i Dardą, synami Machola. A imię jego stało się sławne wśród wszystkich narodów okolicznych. 12 Wypowiedział bowiem trzy tysiące przysłów, a pieśni jego było tysiąc pięć. (1 Krl 5, 11-12)
Nadto przerastała ona mądrość wszystkich ludzi, którzy słynęli jako mędrcy i pieśniarze wśród ludu. Wśród nich wymienia autor biblijny w w. 11 Etana Ezrachitę i trzech synów Machola (hebr. mahol= taniec). Według 1 Krn 2,6 byli oni synami Zeracha (= Ezrachity), który z kolei był synem Judy (por. Rdz 38,30). Machol w 1 Krn 2,5 ma formę Chamul (hebr. Hamul) i jest określony w genealogii jako syn Peresa, brata Zeracha. Ezrachita Heman i Etan są znani z tytułów do Ps 88 i 89. W późniejszym tekście w 1 Krn 6,18.29 łączono ich z pokoleniem synów Lewiego.
Liczba pieśni (hebr. sur) i przysłów (masal) jest raczej nie dosłowna, ale przybliżona, a nawet wyolbrzymiona dla podkreślenia wielkości Salomona. LXX w miejsce liczby 1005 umieszcza 5000, sądząc, że wyrażona prze nią wielkość jest zbyt mała w stosunku do faktycznej ilości przysłów. Termin masalsłużył zwykle w Piśmie św. na określenie jednostki literackiej, występującej w formie sentencji, maksymy czy przypowieści (por. Oz 12,22; 18,2; Prz 1,1; 10,1; 25,1 itd.) Natomiast nazwa sur oznacza etymologicznie prawdopodobnie pieśń śpiewaną lub psalm (por. Ps 30; 48; 65; 66-68 itd.) albo też inny utwór poetycki. LXX przeważnie oddaje sur przez wyraz ode tj. oda, hymn.
W Księdze Przysłów przypisuje się Salomonowi dwie grupy tekstów, a mianowicie 10,1-22,16 i 25,1 -29,27. Także Pieśń na Pieśniami tradycyjnie jest przypisywana Salomonowi. Mówią one o regułach życia, które biorą się z obserwacji zwierząt i oślin, ale nie w taki sposób, jak to sugeruje autor biblijny w w. 13. Z pieśni, które w ST wyraźnie łączą się z imieniem Salomona można wymienić tylko fragment krótkiego utworu poetyckiego 1 Krl 8,12n. Psalmy 72 i 127 mają tylko w tytule imię Salomona, a więc nie należy ich prawdopodobnie łączyć ściśle z działalnością poetycką króla.
13 Rozprawiał też o drzewach: od cedrów na Libanie aż do hizopu rosnącego na murze. Mówił także o zwierzętach czworonożnych, o ptactwie, o tym, co pełza po ziemi, i o rybach. (1 Krl 5, 13)
Wyraźnym przykładem tej niezwykle wielkiej mądrości jest to, że mógł rozprawiać (dabar) o drzewach, ..począwszy od cedru libańskiego (hebr. erez) aż po hizop (hebr. ezop). Pierwsza z tych nazw występuje w Biblii tylko w ST jako drzewo najpotężniejsze i najpiękniejsze. W języku poetyckim było ono częstym symbolem siły (por. 2 Krl 14,9; Ps 92,13; Am 2,69). Drzewo cedrowe z Libanu, sięgające do ponad 30 m wysokości, było używane jako budulec u Asyryjczyków, a także przy wielkich budowlach za czasów Dawida i Salomona (2 Sm 7,2; 1 Krl 6.16.20; 1 Krn 14,1; 22,4; Hizop zaś był domową rośliną, pnącą się po murach. Był używany w kulcie, przy skraplaniu drzwi domów krwią baranka paschalnego (Wj 12,22), a później przy innych ceremoniach oczyszczenia trędowatych i ich mieszkań, oraz przy ofiarach (por. Kpł 14,4.49; Lb 19,6.18; Ps 51 (50), 9). Utożsamia się go dziś z Origanum Muru albo Hyssopus officinalis. Rośnie on przy murach i skalnych wzniesieniach. Jako krzew może osiągnąć jeden metr wysokości (por. J 19,29; Zwrot biblijny „od cedru libańskiego aż po hizop, który się krzewi na murze” w w. 13, oznacza, że znajomość flory u Salomona dotyczyła roślin, od największej do najmniejszej.
Autor biblijny wiąże znajomość fauny także z wiedzą Salomona o zwierzętach, ptakach, płazach i rybach. Nie polegała ona na zrozumieniu wielkości, siły i instynktu życiowego zwierząt, jak u Hi (38,41), czy głębszej obserwacji przyrody (Ps 104; Prz 30,15-31), ani tego, co przedstawia literatura egipska i sumeryjsko-akadyjska, wyliczając znajomość takich dziedzin, jak: astronomia, matematyka, medycyna, dodając całą listę znaków pisarskich, prowincji, ludów, krajów, bóstw itp.
Salomon zrozumiał naturę wszelkiego rodzaju zwierząt , ptaków i stworzeń morskich, i dyskutował o ich nazwach, rodzajach, cechach i sposobu ich użycia – mówi się, ze do celów medycznych, z największą łatwością
Niemniej jednak nie ulega wątpliwości, że Salomon należał do ludzi mądrych i wykształconych. Najprawdopodobniej, jako zięć faraona (por. 1 Krl 3,1), korzystał obficie z doświadczeń i mądrości Egiptu
14 Przychodzili więc ze wszystkich narodów i spośród wszystkich królów ci, którzy dowiedzieli się o mądrości Salomona, aby przysłuchiwać się jego mądrości. (1 Krl 5, 14)
W wierszu tym jest mowa o sławie króla Salomona, której powodem była niezwykła mądrość. Przybywano więc do niego z różnych krajów, aby słuchać jego mądrości. Wiersz ten należy traktować jako wstęp albo sentencję do opowiadania o wizycie królowej z Saby, która przybyła do Salomona, aby podziwiać tak rozumianą mądrość (por. 10, Inn).
Inne tematy w dziale Kultura