wqbit wqbit
1324
BLOG

Odkopane stajnie Salomona potwierdziły dane z Biblii,1 Krl,5

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

1 Salomon panował od Rzeki do kraju Filistynów i do granicy Egiptu nad wszystkimi królestwami. Składały one daninę i były poddane Salomonowi przez całe jego życie. (1 Krl 5, 1)

Sa­lomon był „władca wszystkich królestw”, tj. nie tylko Izraela, jak w w. 4.7 (por. 2 Krn 9,26). Rozciągały się one od Rze­ki... (hebr. min-hannahar). Termin; „Rze­ka” (hebr. naharz rodzajnikiem) był ter­minom technicznym na oznaczenie teryto­rium położonego na zachód od Eufratu (por Rdz 15. 18; Wj 23, 31; 2 Krl 24.7; 2 Krl 24,7; itd.).

W czasie Dawida już te terytoria były uzależniono od Izraela (por. 2 Sm 8.3-12; 10,6-19). Nazwane były Naharina, a więc terenami położonymi między rzeka Eufrat a morzem Śródziemnym. Panował tam król Hadab-Eser z Soby. o którym wspomina Salmanassar III, z Asyrii. W później­szym czasie były ono identyfikowane z pro­wincja asyryjską ebir nari z czasów Assurbanipala (669-625), o którą ubiegali się chętnie władcy starożytnego Bliskiego Wschodu. W czasach perskich, w oficjal­nych dokumentach administracji perskiej, określono te obszary „Krainą za Rzeką”.

Południowe granice wpływów Salomona zostały określone jako; „do kraju Filistynów i do granicy Egiptu”. W 1 Krl 5, 4 występuje miasto Gaza (hebr. Azza, tj. siła moc (?), jako końcowa strefa, dokąd sięgało królestwo Gaza była bardzo starym miastem kananejskim ze świątynią bożka Dagona (por. Sdz 16,23), o       którym wspomina się w tekstach el- Amarna(II Ust) i egipskich (Ust l)(por. BI. 515). Było ono od Xlll stulecia jednym z pięciu miast satrapii filistyńskiej (zob. Sdz 16,1.21; 1 Sm 6,17). Według Joz 15,47 i Sdz 1,18 należało ono do pokolenia Judy, chociaż niełatwo było go utrzymać przy tym pokoleniu (por. 2 Krl 18,8).

Salomon miał wpływ na te królestwa po­przez swoich namiestników, pobierając, podobnie jak jego ojciec Dawid, od nich daninę (por. 2 Sm 5,17-25; 8.2n). Potwier­dza to stwierdzenie autor biblijny w w. 1. Wypowiedź zaś Dtr w w. 4. iż król Salo­mon panował „nad wszystkimi królami za Rzeką" nawiązuje do Królestw Edomu i księstw Damaszku, które zdobyte za Dawida (por. 2 Sm 8,3nn) w królestwie Salomona zaczęły się coraz bardziej unie­zależniać (por. 1 Kri 11.14nn).

 

2 Codzienną dostawę żywności dla Salomona stanowiło: trzydzieści kor najczystszej mąki i sześćdziesiąt kor zwykłej mąki,(1 Krl 5, 2)

 

W określeniu ilości żywno­ści. autor biblijny w TM posługuje się miarą objętości kor (hebr. kor). Była to największa miara objętości na zboże i inne towary sypkie. U Ez 45.14 kor dla płynów jest równy mierze objętościo­wej towarów sypkich: chomer (hebr. homer). który znaczy dosłownie „obciąże­nie osła" W szumeryjsko-akadyjskiej met­rologii zawierał on około 384-393 litry. Niektórzy autorzy, zajmujący się tym za­gadnieniem w Biblii i w tekstach pozabiblijnych, podają także inne objętości: np. 394 l (Notscher), 220 l (Albright). albo od 200-400 l (de Vaux), a nawet 450 l (por. A. Barrois, La Métrologie dans la Bible).

Mowa o utrzy­maniu nie tylko całego dworu Sa­lomona w znaczeniu ścisłym, lecz także załogi, czyli gwardii przybocznej, urzędników, licznych rzesz niewolniczych, pracujących w ma­jętnościach rozsianych po kraju itp. Mąka jest przeważnie wy­mieniana w dwóch gatunkach: mą­ka wyborowa heb. solet, to jest przesiewana na sicie, taka, jaką w naszym młynarstwie nazywana jest „pytlową”. Gatunek pośledniejszy (heb. kemah), mąka razowa. Bio­rąc pod uwagą wyliczoną żywność, utrzymują komentatorzy, że ko­rzystało że stołu królewskiego cd 11 do 14 tysięcy osób. Na innych dworach panujących widać jesz­cze większe liczby.

W świetle tych danych, nawet przy przyjęciu najniż­szej objętości: kor, tj. 220 1, wielkości wyżywienia były ogromne, Wydają się być one jednak proporcjonalne do danych tekstów, mó­wiących o wielkości dworu Salomona, w którego skład wchodzili główni urzęd­nicy (por. 4,1-6). wielki harem (por. 11, Inn), gwardia przyboczna, wojsko Je­rozolimy i goście. Wydaje się potwierdzać te znaczne liczby również tekst w 1 Krl 12,4. gdzie jest mowa o skargach pod­danych na zbyt duże daniny na rzecz króla.

 

3 dziesięć tucznych wołów i dziesięć wołów pastwiskowych oraz sto owiec oprócz jeleni, gazeli, danieli i tucznego ptactwa.(1 Krl 5, 3)

 

Oprócz towarów sypkich, np. mąki (w. 2). prefekci dostarczali mięso w postaci żywego bydła tucznego i owiec z pastwisk, nie licząc jeleni, gazeli. antylop i (tuczo­nego) drobiu" (hebr. barburim abusim). W BT' i w BW-P wśród zwierząt wymienia się ..kozice i daniele”. Termin barburim jest różnie rozumiany. Niektórzy autorzy uwa­żają. że oznacza on: ..gęsi", a inni tłumaczą go przez: „koguty" lub „kapłony” albo też łączą z arabskim określeniem abu burbur. które u Pliniusza oznacza: ..mięso delikat­ne"

 

4 Panował on też w całym Zarzeczu od Tifsach do Gazy i nad wszystkimi królami Zarzecza, i miał pokój ze wszystkich stron dokoła. 5 Dlatego też przez wszystkie dni Salomona Juda i Izrael mieszkali bezpiecznie, każdy pod swoją winoroślą i pod swoim drzewem figowym, od Dan do Beer-Szeby.(1 Krl 5, 4-5)

 

„Każdy pod swoim winnym krzewem i pod swym drzewem figowym’ był obrazem niezwykłego dobrobytu, pokoju, szczęścia j odpoczynku (por. 2 Krl 18.31). jaki zażywali wtedy Izrael i Juda. Przypomina on prorockie opisy dobrobytu, pokoju i szczęścia w czasach mesjańskich (zob. Am 9, 13-14; Mi 4.4; Za 3.10; 8, 11-12). Zaś zwrot: ..od Dan aż po Beerszebę” był częsta formuła w księgach biblijnych, uży­wani) od czasów Sędziów, na oznaczenie w sposób wprawdzie ogólny, ale zwięzły obszaru zamieszkałego przez dwanaście pokoleń od północy (= Dan), aż na połu­dnie (= Beerszeba).

 

6 Salomon miał też cztery tysiące stajni dla koni do swoich powozów i dwanaście tysięcy wierzchowców.
7 Nadzorcy ci zaopatrywali króla Salomona i wszystkich zaproszonych do stołu królewskiego; każdy w swoim miesiącu, tak iż niczego nie brakowało. 8 Również jęczmień i słomę dla koni [pociągowych] i rumaków sprowadzano na to miejsce, które każdemu było wyznaczone. (1 Krl 5, 7-8)

 

Jak już to zostało podane w 1 Krl 4.7 (= 5.7). prefekci z dwunastu okręgów troszczyli się nie tylko o dzienne utrzyma­nie dworu królewskiego, ale również mieli za zadanie utrzymać liczne stanowiska dla koni i zwierząt pociągowych, używanych

do wozów bojowych (ww. 6-8).

Wprowa­dzenie do walki wozów bojowych było znane już około połowy II tysiąclecia przed Chr. Używali je najpierw Hyksosi już około 1670 r. przed Chr., później przejęli od nich tę technikę wojenną Egip­cjanie. Posługiwali się nim także Kananejczycy (Joz 17,16; Sdz 4,13) i Filistyni (1 Sm 13,5) walcząc z Izraelitami, którzy jeszcze nie znali wozów bojowych. W cza­sach Dawida zaczęto używać w Izraelu wozów bojowych (por. 1 Krl 1,5), ale nie odgrywały one jeszcze większej roli.

Do­piero za panowania Salomona rozbudo­wano ten sprzęt i zaczęto go powszechnie używać. Był to najczęściej opancerzony, dwukołowy wóz z zaprzęgiem, który skła­dał się zazwyczaj z trzech koni. Dwa z nich były w zaprzęgu, a trzeci w rezerwie. Ob­sługa wozu bojowego u Filistynów, jak wynikałoby z danych z 1 Sm 13,5, była dwuosobowa. Składała się ona z woźnicy i wojownika; natomiast u Hetytów i Asyryjczyków liczyła trzy osoby, a mianowicie woźnicę, wojownika i giermka. Podobnie u Izraelitów obsługiwaniem wozu bojo­wego zajmowały się najprawdopodob­niej trzy osoby.

W ustaleniu liczby koni i rydwanów pomo­gły wykopaliska, prowadzone przez ar­cheologów amerykańskich w latach 1928-1929, pod kierunkiem M. O. Guy w Megiddo. Odkryte konstrukcje, utoż­samiane ze stajniami Salomona, a ostatnio z budowlami wzniesionymi przez króla Achaba (874-853) (zob. wykopaliska J. Jadin - 1955-58 r.) mają 55 m długości 22,5 m szerokości i mogły po­mieścić 120-450 koni. To samo trzeba powiedzieć o innych odkryciach w Tell el-Hesi, w Gezer i w Tannak.

Z inskrypcji Salmanassara do­wiedzieć się, że w bitwie pod Karkar (853 r.) brało udział około dwa tysiące koni Achaba.

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura