1 W czasach Dawida nastał głód, trwający przez trzy lata z rzędu. Dawid więc radził się Pana. A Pan dał mu taką odpowiedź: "Krew pozostaje na Saulu i jego domu: bo wymordował Gibeonitów". (2 Sm 21, 1)
Opis świadczący o prymitywnych pojęciach religijnych, jest bardzo stary i odzwierciedla zapatrywania religijne ludu. Księga Kronik pominęła te mniej chwalebne wiadomości z życia Dawida.
Tego rodzaju bowiem fakt miał miejsce dość często w świecie antycznym, a w księgach Pisma św. głód wspomniany jest nie jeden raz (Rdz 12, 10; 1 Krn 17,1; 18,1-2; Dz 11, 28). Bezpośrednią przyczyną głodu była najczęściej susza (por. 1 Krn 17, 1; 18,1-2). Natomiast za przyczynę dalszą uważano często złe postępowanie Izraela.
Dosł. „Dawid szukał twarzy Jahwe”
Odpowiedź Boża podaje jako powód nieszczęścia niezałatwienie sprawy Gibeonitów, z którymi zawarte zostało przymierze (Joz 9, 15-21), a które Saul miał naruszyć. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób przymierze to zostało przezeń złamane, bo 1 Sm o tym nie mówi
2 Król wezwał do siebie Gibeonitów i rozmawiał z nimi. Gibeonici nie wywodzili się z Izraelitów, lecz z resztek Amorytów. Chociaż Izraelici przysięgali im, jednak Saul starał się ich wyniszczyć z powodu gorliwości o Izraela i Judę. 3 Dawid zapytał Gibeonitów: "Co wam winienem uczynić i czym was ułagodzić, abyście błogosławili dziedzictwo Pańskie?" 4 Oświadczyli mu Gibeonici: "Z Saulem i jego domem, nie chodzi nam o srebro ani złoto. Nie chcemy również spowodować śmierci żadnego człowieka w Izraelu". Zapytał: "Co powiecie, to wam uczynię". 5 Odpowiedzieli królowi: "[Z powodu] człowieka, który nas niszczył i zamierzał naszą zgubę, żebyśmy przestali istnieć na całym obszarze Izraela, 6 niech wydadzą nam siedmiu mężczyzn z jego potomków. Powiesimy ich wobec Pana na wzgórzu Saula, który był wybrańcem Pańskim". (2 Sm 21, 2-6)
Ponieważ pokolenie Beniamina, do którego należał Saul, zawiniło wobec tubylczych Gibeonitów, dlatego zbrodnia domagała się krwi. Musi być ona odpokutowana. Gibeonici przeklęli tak pokolenie Beniamina, jak i należący do niego dom Saula. Tymczasem mają oni błogosławić Izraela, w którym jest jednocześnie pokolenie Beniaminowe. Nie zrobią tego jednak, aż uzyskają zadośćuczynienie (por. Wj 12, 32; Sdz 17, 2; 1 Kri 2, 33. 44), i to nie w postaci złota, ale w postaci krwi — nie jednego jakiegoś zwykłego Izraelity, lecz pozostałych przy życiu członków rodziny Saula.
Nadarzała się mu bowiem świetna okazja pozbycia się niebezpieczeństwa ze strony dawnych wrogów, bez brania na siebie odpowiedzialności za ich stracenie. Tak więc i jedna, i druga strona byłaby zadowolona.
Liczbę siedmiu potomków Saula podano w tym celu, aby nią objąć wszystkich potomków i dzieci Saula. Mówią oni w ten sposób do Dawida: „Powiesimy ich wobec Jahwe” (hebr. oznacza publiczną karę za przestępstwo, zwłaszcza zaś ukrzyżowanie. Wyrażenie hebrajskie dosłownie znaczy: „wystawić na słońce”; Aquila, Symmach, Hieronim tłumaczą je przez crucifigere, tj. „ukrzyżować”). Saulidzi mieli być ukrzyżowani, ukarani publicznie „wobec Jahwe”. Ten sam cel został podany jedynie w Lb 25, 4.
Król odpowiedział: "Wydam ich wam". 7 Król oszczędził jednak Meribbaala, syna Jonatana, syna Saula, z powodu przysięgi złożonej wobec Pana wiążącej Dawida i Jonatana, syna Saula. (2 Sm 21, 7)
Dawid postanowił on usunąć pretendentów do tronu, jak to było w zwyczaju ówczesnych monarchów, a miał ku temu okazję, gdy Gibeonici domagali się dopełnienia prawa cheremu. Miejscem wymiaru sprawiedliwości była góra Jahwe w Gibeonie, gdzie stała świątynia poświęcona Bogu. Początków jej należy szukać w czasach kananejskich, kiedy bóstwom oddawano cześć na wzgórzach.
Edna było wbrew ówcześnie obowiązującemu rawu Ksiega Powtórzonego Prawa 24, 16 - 16 Ojcowie nie poniosą śmierci za winy synów ani synowie za winy swych ojców. Każdy umrze za swój własny grzech.
8 Król wziął dwóch synów Rispy, córki Ajji, których zrodziła dla Saula: Armoniego, Meribbaala, pięciu synów Merab, córki Saula, których zrodziła dla Adriela, syna Barzillaja z Mecholi.(2 Sm 21, 8)
Ofiarą Gibeonitów padli dwaj synowie Rispy, nałożnicy Saula, do której zbliżył się Abner (2 Sm 3, 7). Dwaj synowie Rispy Saula, Armon i Meribbaal zachowali się jeszcze przy życiu mimo wyroku, z 2 Sm 4, 8 o wytraceniu potomstwa Saula. O synach Rispy później nie ma już wzmianki. Trzeba też pamiętać, że Meribbaal tu wspomniany jest różną osobą od tego, o którym mówi wers 7.
Ponadto Dawid oddał w ręce Gibeonitów pięciu synów Mikal, córki Saula, którą przedstawiono tu jako żonę Adriela z Mecholi. Adriel jednak wg 1 Sm 18, 19 był mężem nie Mikal, lecz Merab, którą Saul obiecał Dawidowi. Mikal (wg 1 Sm 18, 27) była żoną Dawida, a po jego ucieczce od Saula została oddana za żonę Paltielowi (3, 15), który ją musiał zwrócić Dawidowi (2 Sm 3, 16). Była ona bezdzietną. Powstaje pytanie, dlaczego imię Mikal w tym miejscu Przyjmuje się zdanie, iż chodzi tu o Merab, starszą siostrę Mikal; tak zresztą odczytał tekst hebrajski tłumacz LXX. Autor podał bliższe dane dotyczące Adriela, że mianowicie jest on synem Barzillaja z Mecholi. Uczynił tak dlatego, aby go odróżnić od innego Barzillaja, który przybył z Rogelim, aby wspomóc Dawida (2 Sm 17, 27).
9 Oddał ich w ręce Gibeonitów. Powiesili ich oni na wzgórzu wobec Pana. Razem zginęło ich siedmiu. Zostali straceni w pierwsze dni żniw: był to początek żniw jęczmienia. (2 Sm 21, 9)
Siedmiu potomków Saula zostało straconych na górze wobec Jahwe (hebr. bahar Ufne Jahwe). Chodzi tu o górę Nebi Samwil w Gibeonie (por. 2, 12, kom.), na której znajdowało się sanktuarium kananejskie, przemianowane później na sanktuarium izraelskie, istniejące jeszcze w czasach Salomona (1 Krl 3, 4).
Autor podał także datę stracenia Saulidów: były to pierwsze dni żniw. Chodzi tu o żniwa jęczmienia, które przypadają w maju.
10 Rispa, córka Ajji, wzięła worek i rozłożywszy go na kamieniu, od początku żniw aż do zroszenia ich deszczem z nieba, nie dozwalała, by ptactwo z powietrza rzucało się na nich w ciągu dnia, a dzikie zwierzęta w nocy.(2 Sm 21, 10)
Według przepisów Prawa (por. Pwt 21, 22) powieszeni za grzech winni być pogrzebani tego samego dnia (por. Joz 10, 27). Przepis ten nie był przestrzegany, gdy chodzi o siedmiu Saulidów. Pozostawione trupy strzegła przed ptakami za dnia i przed dzikimi zwierzętami podczas nocy nałożnica Saula. Czyniła tak od początku żniw, tj. od maja, aż do wystąpienia pierwszych opadów, czyli do października (5 miesięcy). Izraelska Niobe ubrana w strój żałobny zamiast płaszcza (Wj 22, 5 nn; Pwt 24, 13) chroni ciągle ciała wisielców przed znieważeniem. Wielką karą było pozostawienie ciała skazańca na pożarcie, poszarpanie przez zwierzęta (1 Krl 14, 11 - Kto z należących do Jeroboama umrze w mieście, tego będą żarły psy, a tego, kto umrze w polu, będą żarły powietrzne ptaki, gdyż tak rzekł Pan")
Oczywiście, że pożywienie dla Rispy ktoś przygotowywał i dostarczał. Jak mogła wytrwać owa niewiasta przez tak długi czas na słońcu w ciągu dnia i w czasie chłodnych nocy? Zapewne to miał na myśli tłumacz LXX, gdy podał, że strój żałobny rozłożyła ona pros ten petran, to znaczy przy skale. Może uczyniła sobie w ten sposób coś w rodzaju namiotu, gdzie mogła się ukryć.
11 Zawiadomiono Dawida o tym, co zrobiła Rispa, córka Ajji, nałożnica Saula. 12 Dawid podążył, aby od obywateli Jabesz w Gileadzie zabrać kości Saula i kości Jonatana - jego syna, które wzięli po kryjomu z placu w Bet-Szean, gdzie zostali powieszeni przez Filistynów, wtedy gdy Filistyni zadali klęskę Saulowi na wzgórzu Gilboa. 13 Zabrał stąd kości Saula i kości jego syna Jonatana, pozbierano również kości powieszonych. 14 Pogrzebano kości Saula i jego syna Jonatana <jak również kości powieszonych> w krainie Beniamina w Selam, w grobie jego ojca - Kisza. Zrobiono wszystko tak, jak król zarządził. Potem dopiero Bóg okazał się dla kraju łaskawy. (2 Sm 21, 11-14)
Podając szczegóły o ulitowaniu się Dawida nad Rispą i pochowaniu ciał Saulidów, redaktor nadał konkluzji zawartej w w. 14 („potem dopiero Bóg okazał się dla kraju łaskawszy”) sens inny, mianowicie, że to czyn miłosierny króla spowodował Boże miłosierdzie. Ustosunkowanie się Dawida do cierpiącej Rispy zostało uznane przez autora za wysoce humanitarne, tym więcej że król uszanował nie tylko ciała straconych synów Rispy i Merab, ale przy tej okazji dokonał ekshumacji ciała Saula i Jonatana w tym celu, aby pochować ich w odpowiednim miejscu, tj. w grobie ojców. Ciała Saula i Jonatana były pochowane w Jabesz w Gileadzie przez mieszkańców tego miasta. Jak relacjonuje 1 Sm 31, 12, zabrali oni ciała z murów Bet-Szan (dokładniej z „placu”, który znajdował się przed bramą). A ponieważ ojciec Saula pochodził prawdopodobnie z Sela Beniaminowego (Joz 18, 28), dlatego Dawid tam postanowił pochować Saula i jego potomków. Sela należy identyfikować chyba z dzisiejszym Chirbet Salah na północny zachód od Jerozolimy. Tutaj rzeczywiście znajdowały się kości patriarchy rodziny Saula (1 Sm 9, 1).
Inne tematy w dziale Kultura