3 Dawid pobił też Hadazera, syna Rechoba, króla Soby, kiedy ten wyprawił się, aby przywrócić swą władzę nad Rzeką. (2 Sm 8, 3)
Dawid zwrócił się także przeciw niejakiemu Hadadezerowi, królowi Soby. Soba — to niewielkie królestwo na północny zachód od Damaszku w dolinie Nahr eł-Litani, między górami Hermonu i Libanu. W czasach Dawida rządził tym państwem Hadadezer, mający ambitne .plany zagarnięcia pod swoje panowanie sąsiednich terenów.
Hddad‘ezer — „Hadad (bóg) jest pomocą”, ma za część składową imię bóstwa aramejskiego, czczonego na terenach Małej Azji. Czczono go również i w Kanaanie. Znany był on jako bóg burzy i piorunów; dzięki temu identyfikowany z Baal-Safonem. Bóstwo to należało do najważniejszych w panteonie kananejskim, znane na tym terenie już w okresie Tell el- -Amarna. Stela, znaleziona w Ras Szamra, przedstawia tego boga w postaci ludzkiej w postawie podobnej do faraonów gotowych do walki: w prawej ręce trzyma on maczugę, w lewej dzierży włócznię z ostrzem zwróconym do ziemi, której drzewce rozwinęło się w kwiat w formie błyskawicy, hełm zaś boga ma dwa rogi z przodu (por. ryc. DBS 3, 480). Znany jest również pod postacią byka. Najczęściej symbolem Hadada była zwykła stela kamienna, zwana massebah
Prócz imienia króla Soby podał autor jeszcze imię jego ojca: Rechob. Imię to występuje w nazwach nie tylko osób, ale i miast. O klanie Rechoba jest w Lb 13, 21 i Sdz 18, 28
4 Wziął mu też Dawid tysiąc siedemset konnicy i dwadzieścia tysięcy piechoty. Poprzecinał ścięgna skokowe wszystkich koni zaprzęgowych, zostawiając z nich tylko sto zaprzęgów. (2 Sm 8, 4)
Dawid był już tak silny, że mógł przeszkodzić Hadadezerowi w przywróceniu władzy „aż do Rzeki, tj. aż do Eufratu. Świadczą o tym paralelny tekst 1 Krn 18, 3 Hadadezer dysponował poważną armią. Wskazuje na to uwaga, że Dawid odebrał mu 1 700 konnicy i 20 000 (elef) piechoty. Jeżeli przyjąć, że do wozu zaprzęgano po parze koni (por. 1 Sm 13, 5), to odebrał on pokaźną liczbę 850 wozów. Czy liczba piechoty, o jakiej mowa w tekście, odpowiada rzeczywistości? Jest rzeczą możliwą, że wyraz ’elef raczej należy tłumaczyć nie przez „tysiąc”, lecz przez „oddział”. Dawid zabrał więc do niewoli 20 oddziałów bojowych nieprzyjaciela
Postąpienie Dawida ze zdobytymi końmi przypomina czyn Jozuego (Joz 11, 6-9), który również nie użył ich do zaprzęgów. Końmi posłużył się dopiero Salomon (1 Krl 5, 6). Przedtem tego rodzaju środka walki nie używano w Izraelu, chociaż z konnicy korzystali już od dawna Asyryjczycy, Egipcjanie, Chetyci i inne ludy kananejskie
Przepis Pwt 17, 16 – (Tylko nie będzie on nabywał wielu koni i nie zaprowadzi ludu do Egiptu, aby mieć wiele koni. Powiedział bowiem wam Pan: Tą drogą nigdy wracać nie będziecie.) zabraniał używania koni. Myśl tego przepisu sparafrazowana została w Ps 8-9: „Siła jednych w wozach, innych w koniach, nasza zaś w imieniu Pana, Boga naszego. Oni załamali się upadli, my stoimy i trwamy niezłomni”.
Nie było ani zaprzęgów, ani ludzi, którzy umieliby się obchodzić z końmi.
Dawid zachował jedynie 100 zaprzęgów, które prawdopodobnie służyć miały orszakowi królewskiemu, aby mu dodawać splendoru. Absalom zaopatrzył się w wozy w tym celu, aby wywołać wrażenie na ludziach (15, 1).
5 Kiedy Aramejczycy z Damaszku przybyli na odsiecz królowi Soby, Hadadezerowi, Dawid pobił dwadzieścia dwa tysiące ludzi spośród Aramejczyków. 6 Potem umieścił Dawid załogi w Aramie damasceńskim, Aramejczycy zaś stali się niewolnikami Dawida, płacącymi daninę. Tak Pan udzielał Dawidowi pomocy we wszystkim, co ten zamierzył. (2 Sm 8, 5-6)
Hadadezerowi udzielili pomocy Aramejczycy mieszkający w Damaszku. Damaszek, w j. hebr. Dammeseq lub Darmeseq — jak podaje Kronikarz (1 Krn 18, 5) — „mieszkanie na nawodnionej ziemi”, należał do tych miast, które obfitowało w wodę (1 Krl 5,12). Spływa bowiem ona w wielkich ilościach z Antylibanu i z gór Hebronu. Nawodniona wyżyna (691 m npm) jest właściwie oazą na pustynnym terenie. Nic też dziwnego, że zamieszkiwało to miasto ok. 300 000 mieszkańców.
Aramejczycy, mimo że mieli wszelkie dane naturalne do utrzymania swej niezależności i znaczenia, ponieśli dotkliwą klęskę w walce z Dawidem i w rezultacie musieli zgodzić się na stacjonowanie w swym mieście garnizonów izraelskich. Liczba zabitych w armii aramejskiej była dość znaczna: zginęły 22 oddziały (’elafim) wojska. Nie wiadomo na podstawie relacji, jak liczną załogę musiał zostawić Dawid w tym mieście, żeby je utrzymać w poddaństwie. Również tego szczegółu nie podał redaktor w 1 Krn 18, 6, lecz starał się wykazać, że Dawidowi nic nie jest zdolne się sprzeciwić. Aramejczycy więc musieli płacić haracz królowi izraelskiemu. Haracz płacony zwycięzcy nazywał się zwykle minhah, tzn. „prezent”, „podarunek”, jego wysokość jednak naznaczał suweren (2 Kri 18, 14; 23, 33; 2 Krn 27, 5); wstrzymywanie się od płacenia „podarunku” było uważane za bunt (2 Kri 3, 4-5; 17, 4).
7 Dawid zabrał też złote uzbrojenie, jakie mieli słudzy Hadadezera, i przeniósł je do Jerozolimy. 8 A z miast Hadadezera, Tebach i Berotaj, zabrał król Dawid również wielką ilość brązu. (2 Sm 8, 7-8)
Opowiadanie o sukcesach Dawida mówi również o tym, że przejął on różnego rodzaju zbroję od zwyciężonych Aramejczyków. Wszystko to później posłuży za materiał do budowy i ozdabiania świątyni. 1 Krn 28, 11-19 i 29, 2-5 i zapoznaje czytelnika, jak wspaniały plan i ogromne zasoby bogactw przygotował Dawid na mającą powstać świątynię. Wyraz silte (od selet), który przetłumaczyliśmy „zbroja”, zachodzi kilka razy w Piśmie św. (2 Sm 8, 7; 2 Krl 11, 10; 1 Krn 18, 7; 2 Krn 23, 9; Jr 51, 11; Ez 27, 11; Przp 4, 4) i oznacza właściwie okrągłą tarczę. Autor jednak, jak się zdaje, nie miał w tym miejscu na myśli tylko tej części uzbrojenia (Bressan, 554). Trudno bowiem przypuszczać, aby „słudzy” (abde) Hadadezera, a więc jego najbliżsi towarzysze, posługiwali się tylko taką bronią. Potrzebny materiał na przyszłą świątynię Dawid zdobył również w aramejskim mieście Teba (wspomniane w Rdz 22, 24) oraz w Berotaj (prawdopodobnie to samo, o którym mówi Ez 47, 16). Pierwszą miejscowość wymienia również list Tutmosisa III (list 175 z Tell el-Amar-na). Leżała ona na lewym brzegu rzeki Nahr el-Litani w okolicy Merg- -Ajun. Berotaj natomiast — prawdopodobnie Bi-a-ru-tu u Tutmosisa III należy szukać na terenie dzisiejszego Bereitan, leżącego 12 km na południe od Baalbeku (Abel, I, 248)
9 Gdy usłyszał Tou, król Chamat, że Dawid rozbił całe wojsko Hadadezera, 10 posłał syna swego Hadorama do króla Dawida, aby go pozdrowić i powinszować mu, że walcząc z Hadadezerem, pokonał go, bo Hadadezer był w wojnie z Tou. Hadoram przywiózł też przedmioty ze srebra, ze złota i brązu. 11 Król Dawid poświęcił je również Panu wraz ze srebrem i złotem, które pobrał ze wszystkich podbitych narodów: 12 z Edomu, Moabu, od Ammonitów, Filistynów, Amalekitów, wraz z łupami pochodzącymi od Hadadezera, syna Rechoba, króla Soby. (2 Sm 8, 9-12)
Politycznym sukcesem wyprawy Dawida było pozyskanie dla swych celów innego władcy aramejskiego, niejakiego Tou, króla Hamat. Hamat było miastem nad Orontesem; z pewnością mieszkańcy jego etnicznie związani byli raczej z mieszkańcami Damaszku. Jednak Tou uważał, że lepiej być wasalem dalekiego Dawida niż bliskiego i ambitnego Hadadezera. Stąd też zadowolony z pognębienia króla damasceńskiego przesłał za pośrednictwem swego syna Hadorama dowody uznania i dary składające się z przedmiotów srebrnych, złotych i miedzianych. Dawid złożył te przedmioty w depozycie jerozolimskim, skarbcu Jahwe. Tutaj składał on zdobycze wojenne uzyskane na Edomitach, Moabitach, Ammonitach, Filistynach, Amalekitach oraz na wojnie z Hadadezerem. O skarbcu świątynnym czytelnik może dowiedzieć się i z innych tekstów (por. Joz 6, 19. 24; 1 Kri 14, 26; Zach 11, 13; 2 Mch 3, 4; Mt 27, 6).
13 Imię Dawida stało się sławne. Powracając zaś pobił osiemnaście tysięcy Edomitów w Dolinie Soli. 14 I w Edomie pozostawił załogi. Wszyscy więc Edomici stali się niewolnikami Dawida: Pan udzielał Dawidowi pomocy we wszystkim, co ten zamierzył. (2 Sm 8, 13-14)
Opowiadanie o dalszych wojnach prowadzonych przez Dawida jest bardzo skąpe. Po kronikarskiej notatce o sukcesach wojennych na północy autor podaje również krótko, że imię Dawida stało się sławne po odniesionym zwycięstwie nad Edomitami. Pewną pomoc w zrozumieniu nieoczekiwanej uwagi o rozsławianiu imienia Dawidowego dopiero po zwycięstwie na terenach południowych daje Ps 60, który w tytule (w. 2) przekazuje ciekawą notatkę, iż po powrocie z wyprawy północnej Joab, wódz wojsk Dawidowych (wg 1 Krn 12 był nim Abiszaj) udał się na południe do Doliny Soli, gdzie pokonał 12000 Edomitów. Treść psalmu wskazuje jednak, że to zwycięstwo było poprzedzone jakimś napadem Edomitów na państwo izraelskie. Prawdopodobnie król Edomu dokonał go pod nieobecność Dawida i jego armii, kiedy się oni znajdowali na północy.
Uderzenie na południe było odwetem za wyrządzone zniszczenia. Dolina Soli (hebr. Melah) to albo dzisiejsza Wadi el-Milh, 20 km na zachód od Morza Martwego — i odnoga doliny Wadi Bir-Seba, albo jak sądzi R. de Vaux, jest to kotlina arabska, która należała do Edomitów. Tutaj rozegrała się bitwa, w której zginęło wg omawianej relacji 18 ’eleph (w Ps 60 użyto zamiast semonah — „osiem”, sene — „dwa”, stąd senim ‘asar ’eleph, tj. „dwanaście tysięcy”, a nie osiemnaście). Po zwycięstwie pozostawiono załogi, podobnie jak to uczyniono na północy. Zdobycie Edomu miało wielkie znaczenie gospodarcze dla Dawidowego państwa. Tutaj znajdowały się kopalnie rud miedzi i żelaza (na północ od Petry, stolicy kraju, oraz w Wadi el-Meneije, obok Esjon-Geber, blisko zatoki Akaba.
Ponadto niezmiernie ważne było uzyskanie dostępu do Morza Czerwonego. Wykorzystał to później Salomon, prowadząc handel z krajami południowymi (1 Krl 9, 26-28
15 Dawid panował nad całym Izraelem, wykonując sąd i sprawiedliwość nad całym swoim ludem.
16 Joab, syn Serui, był dowódcą wojska, Joszafat zaś, syn Achiluda, był pełnomocnikiem, 17 Sadok, syn Achituba, i Abiatar, syn Achimeleka, byli kapłanami, Serejasz zaś był pisarzem. 18 Benajasz, syn Jojady, sprawował dowództwo nad Keretytami i Peletytami, a synowie Dawida byli kapłanami. (2 Sm 8, 15-18)
LIT: Kruszyński J: Pismo Święte Starego Testamentu, KUL, Lublin, 1938
http://www.biblestudytools.com/commentaries/jamieson-fausset-brown/2-samuel/
Łach S: Pismo Święte Starego Testamentu, Pallotinum, W-wa, 1973
Inne tematy w dziale Kultura