1 Po tych wydarzeniach Dawid pobił Filistynów i zmusił ich do uległości. Odebrał też z rąk Filistynów Gat. 2 Potem pobił Moabitów i zmierzył ich sznurem, rozkazawszy im położyć się na ziemi. Wymierzył dwa sznury tych, co mieli być zabici, a długość jednego sznura dla tych, którzy mieli pozostać przy życiu. Tak Moabici stali się niewolnikami Dawida płacącymi daninę.(2 Sm 8, 1-2)
Dawid zmusił do uległości dotychczasowych wrogów Izraela z zachodu. Przypieczętowaniem tego zwycięstwa było wyrwanie z ich rąk meteg ha’ammah. Co chciał autor wyrazić używając tego określenia? Meteg znaczy dosłownie „uzda”, przenośnie zaś autorytet, opanowanie czegoś, natomiast ’ammah łączy się z ’em — „matka”, w znaczeniu przenośnym — miasto główne, metropolia. Ponieważ w 1 Krn 18, 1 jest mowa o tym, że Dawid wyrwał z rąk Filistynów Gat i podległe mu tereny, wnioskować można, że chodzi tu o narzucenie władzy głównemu miastu Filistynów. Na temat powyższego określenia powstało szereg sugestii. Bressan (por. 550) uważa, że należy w tekście 2 Sm 7, 1 dokonać koniektury tekstu w ten sposób, żeby przez meteg ha’ammah rozumieć miasto stołeczne Gat.
Inną sugestię wysuwa S. Tolkowsky, który sądzi, że meteg jest wyrazem filistyńskim i znaczy: ,,pręt żelazny”. Właśnie Dawid wyrwał Filistynom żelazne pręty mające miarę łokcia i zabrał je do swego państwa, gdzie tego rodzaju miarę wprowadził. Tłumaczenie to, jak widać, nieoczekiwane, a nawet szokujące. Trudno również z hipotetycznego twierdzenia o wyrazie należącym do słownictwa filistyńskiego, którego niestety nie znamy, dochodzić do tego rodzaju szczegółowych rozstrzygnięć.
Ogólnikowe zdanie w Biblii tyczące objęcia supremacji nad Filistynami znajduje swoje uzasadnienie w wykopaliskach. Przeprowadzone badania terenu położonego 6 km na północ od Jafy w Tell Kasile w obrębie dzisiejszego wielkiego miasta Tel Awiw wykazują, że było to miejsce zamieszkałe w czasach pierwszych królów w Izraelu. Przebadano 12 warstw. Trzy ostatnie (10—12) pochodzą z czasów filistyńskich. Ślady ognia dowodzą, że miasto zostało spalone. Na jego miejscu wybudowano inne, które wskazuje na wyraźne wpływy działalności Dawida i Salomona. Maisler, The excavations at Tell Qasile.
Zanikła filistyńska kultura świadczy o prawdziwości relacji biblijnej: filistyńska potęga i niezależność została zniszczona, a na jej miejscu wyrosła nowa — izraelska. Przez zwycięstwo nad Filistynami Izrael uzyskał dostęp do morza, co nie było bez znaczenia w jego historii. Salomon wyzyskał ten atut w pełni, prowadząc szeroki handel, a nawet budując własną flotę.
Relację biblijną o zwycięstwie Dawida nad Moabitami, zamieszkującymi tereny leżące na południowy wschód od Morza Martwego, uzupełniono kilkoma szczegółami wskazującymi na stosowanie również przez Dawida bezwzględnego prawa wojny wobec zwyciężonych. Ponadto prawo to było niezwykle ostre: ludy podbite wybijano lub zapędzano w niewolę. O surowym obchodzeniu się z Izraelitami zapędzonymi do niewoli mówią teksty prorockie (Am 1, 3. 13; Oz 10, 14; Iz 13, 15). Królowie izraelscy mieli postępować w tym względzie bardziej łagodnie; zresztą na prawo to składały się specjalne przepisy (por. Pwt 20, 10 nn; 1 Krl 20, 31). Stąd też ostre obchodzenie się z podbitymi ludami ze strony Izraela należało raczej do rzadkości. Nie znaczy to jednak, że nie stosowali oni częściowo choćby zwyczajów sąsiednich ludów w tym względzie (por. R. de Vaux, Les institutions, dz. cyt., II, 69). Dziwny zwyczaj odmierzania liczby zwyciężonych przeznaczonych na zabicie i tych, którzy mieli pozostać przy życiu, nie jest wcale czymś odosobnionym. U Herodota (Dzieje, tłum. polskie, dz. cyt., II, 134—135) można wyczytać, że ilość wojsk zliczono w ten sposób: zgromadzono razem 10 000 ludzi i stłoczono ich na małej przestrzeni. Wokół nich wyrysowano okrąg. Następnie wypuszczono ich i wybudowano mur wzdłuż wytyczonego okręgu. Potem kazano wchodzić coraz to innym w ogrodzone miejsce i w ten sposób zliczono wszystkich. Po przeliczeniu uporządkowano wojsko. Dawid postanowił zostawić przy życiu część Moabitów. TH mówi 1/3 pozostawionych przy życiu, Vg zaś o połowie. W 1 Krn brak wiadomości o tym okrutnym postępku Dawida. Odnotowano jedynie, że pobici przezeń Moabici płacili haracz. To opuszczenie jest znamienne, by ukazać Dawida w jak najlepszym świetle.
Powód do tak niezmiernie surowego obejścia się z Moabitami nie jest dobrze znany. Niektórzy komentatorzy kładą to na karb dzikości ówczesnych zwyczajów, w odniesieniu zwłaszcza do jeńców, którzy pochodzili z narodu szczególnie znienawidzonego. Por. Sęd 1, 6 Opierając się na Psalmie 83, 5 , Moabici sprzysięgli się, aby wytępić Izraelitów. Wedle tradycji żydowskiej mścił się Dawid za wymordowanie swej rodziny. W wojnach współczesnych bywały również takie zarządzenia, ze za szczególne winy, wzięci do niewoli, co dziesiąty jest rozstrzeliwany. Według niniejszego zarządzenia, co trzeci Moabita miał ocalone życie.
Inne tematy w dziale Kultura