1 W tym czasie Filistyni zgromadzili swe wojska do walki, chcąc uderzyć na Izraelitów. Rzekł więc Akisz do Dawida: "Wiedz dobrze, że razem ze mną udasz się do obozu wraz z twymi ludźmi". 2 Dawid odrzekł Akiszowi: "Oczywiście, sam się przekonasz, co uczyni twój sługa". Akisz odpowiedział Dawidowi: "Ustanawiam więc ciebie na stałe strażnikiem mojej osoby".(1 Sm 29, 1-2)
Wers 1.Wiadomo ci pewnie.-. Akhisz zawiadamia Dawida o fakcie już dokonanym. Zanim Dawid otrzymał wiadomość oficjalną, już dawno było głośnym, że Akhisz skorzysta z jego obecności, jako rywala Saulowego i poruczy mu w wojnie przeciwko własnym współrodakom ważne stanowisko.
2.To też przekonasz się... Odpowiedź Dawida posiada formę zagadkową, Akbisz jednakże zrozumiał ją po swojemu, widząc ciągle w Dawidzie wodza, pragnącego walczyć przeciwko Saulowi. Stróżem mej głowy,.. To jest dowództwo gwardii przybocznej. W ówczesnych wojnach stanowisko najwyższe. Położenie Dawida było trudne, powierzone jednak stanowisko przyjmuje, ponieważ gwardia przyboczna występuje do boju dopiero w razie ostatecznym. Mógł Dawid przewidywać, że nie wypadnie mu walczyć ze swoimi współrodakami.
3 Samuel umarł, a wszyscy Izraelici obchodzili po nim żałobę. Pochowany on został w swym mieście Rama. A Saul usunął wróżbitów i czarnoksiężników z kraju. (1 Sm 29, 3)
Samuel umarł... Jest to tylko wzmianka mimochodem wtrącona, aby służyła za wstęp do dalszego opowiadania. Autorowi chodzi o podkreślenie, że Saul pragnął radzić się proroka, ponieważ ten umarł, król skierował się do wróżbitki. A Saul usunął... Stosownie do rozporządzenia prawa Mojżeszowego, por. Kp 193 i Dt 1811. Jest to również wzmianka, aby objaśnić zachowanie się wróżbitki wobec Saula.
4 Tymczasem Filistyni zgromadziwszy się, wkroczyli i rozbili obóz w Szunem. Saul też zebrał wszystkich Izraelitów i rozbił obóz w Gilboa. (1 Sm 29, 4)
Szunem... Dzisiejsze Solam- na zboczu góry małego Hermonu, pomiędzy Nazaretem a Dżeninem (Joz 19,18). Gilboa... Łańcuch górski graniczący na wschodzie z doliną lzreel (Ezdrelon). Położone na wyżynie górskiej osiedle Dżelbon, zachowało nazwę starożytną. Bitwa miała się więc rozegrać na dolinie Ezdrelon, w środku Palestyny; był to teren odpowiedni dla rozwinięcia ruchu filistyńskich wozów wojennych.
5 Saul jednak na widok obozu filistyńskiego przestraszył się: serce jego mocno zadrżało. 6 Radził się Saul Pana, lecz Pan mu nie odpowiadał ani przez sny, ani przez urim, ani przez proroków. (1 Sm 29, 5-6)
Filistyni mieli siły przeważające. Lęk Saula był jeszcze spowodowany jego nastrojem duchowym.
I radził się Saul Boga.,. Używał wszelkich sposobów praktykowanych ówcześnie, aby zdobyć jakiekolwiek dane, mogące go zapewnić o pomyślnym przebiegu walki. Sny były również zaliczone do tych sposobów (por. Lb 12,6 ). Do snów przywiązywano wielką wagę. urim... zob. Wj 28,30. Efod i urim znajdowały się w posiadaniu Abiatara, który był przy Dawidzie (236 ). Saul kazał niezawodnie przygotować inny efod. Przez proroków... Por. 1535. Saul prawdopodobnie korzystał z usług' młodzieży należącej do szkoły prorockiej. Proroków oficjalnych nie było podówczas na dworze Saula.
Ludzie Starego i Nowego Testamentu w rozpoznawaniu woli Bożej posługiwali się także wiadomościami pochodzącymi ze snów (por. Rdz 37, 10; 40; 41; Sdz 7, 13 n; Est 10, 5; 11, 12; 2 Mch 15, 12; Dn 2, 1; zob. też Rdz 20, 3; 28, 12; 31, 24; 1 Krl 3, 5; Mt 1, 20; 2, 12 n i in.). Saul pozbawiony został wszystkich tych środków, które były wówczas dostępne dla poznania woli Bożej, a które uważane były za właściwe i godziwe.
7 Zwrócił się więc Saul do swych sług: "Poszukajcie mi kobiety wywołującej duchy, chciałbym pójść i jej się poradzić". Odpowiedzieli mu jego słudzy: "Jest w Endor kobieta, która wywołuje duchy". (1 Sm 29, 7)
W Endor... Miejscowość zachowała się z tą samą nazwą do naszych czasów; 6 km. odległa od góry Gilboa. Wróżbiarstwo w tym miejscu nazywa się w heb. ob, jest to właściwie nekromancja, którą po większej części zajmowały się kobiety. Umiejętność polegała przeważnie na oszustwie. Wielu mniema, ze należy tutaj brać pod uwagę brzuchomówstwo, tudzież sugestię.
Postawa ta zgodna jest z przepisem Prawa (por. Kpł 20, 27: „Jeśli w jakimś mężczyźnie czy kobiecie będzie mieszkał duch wróżebny — ob, czy duch wieszczby — jidde‘oni, winno się ich ukamienować”). W opowiadaniu niniejszym wszakże autor nie zamierza ukazywać tego czynu dla pochwały króla, ale dla ujawnienia tym większej niekonsekwencji w późniejszym jego postępowaniu (w. 8). Saul bowiem kazał kobiecie przy pomocy ducha wróżebnego przywołać zmarłego Samuela, który by mu pomógł w rozterce, jaką sprowadził najazd Filistynów na kraj.
Wróżbici lub wieszczkowie to ludzie posługujący się w poznawaniu rzeczy tajemnych mocą duchów ludzi zmarłych. Wyrażenia ’ób i jidde‘oni tę właśnie treść zawierają. Zabobonne praktyki były znane u Izraelitów. Świadczą o tym różne przepisy prawne, piętnujące ten objaw braku wiary w jednego Boga (por. Kpł 19, 31; 20, 27; Pwt 18, 11), oraz opisy w różnych księgach Starego Testamentu posługiwania się wróżbitami (por. 2 Krl 6; Iz 8, 19). Niektóre czynności ludzi znanych z tekstów biblijnych zdają się być podobne do tych, którymi posługiwano się przy obrzędach magicznych (por. Wj 7, 8-13; 15, 22- -25; 17, 5 n; Joz 8, 18; 1 Krl 17, 17-24; 42; 2 Krl 2, 8. 19-22; 4, 18-37. 38-42), stanowiły one jednak tylko zewnętrzny wyraz zaistniałego związku z Jahwe, który w ten sposób ukazywał swoją interwencję w ludzkie sprawy. W wypadku Saula zaznaczono później, że związek króla z Bogiem nie istniał już: Bóg nie okazywał Saulowi swojej woli (w. 6), król więc posłużył się siłami nadprzyrodzonymi w sposób niegodziwy, niezgodnie z Prawem Mojżeszowym.
8 Dla niepoznaki Saul przebrał się w inne szaty i poszedł w towarzystwie dwóch ludzi. Przybywając do tej kobiety w nocy, rzekł: "Proszę cię, powróż mi przez ducha i spraw, niech przyjdzie ten, którego ci wymienię". (1 Sm 29, 8)
8. Przebrał się... Nie życzył sobie, aby był poznany. Sam tępił wróżbiarstwo, było mu więc nieprzyjemnie udawać się do wróżbiarki. Gdyby go poznano, odpowiedź nie mogłaby być bezstronną. Przybył w nocy, ponieważ te praktyki stale się odbywały w czasie pory nocnej.
Ponadto, ponieważ Saul wraz z wojskiem znajdował się na wzgórzach Gilboa, dlatego chcąc dotrzeć do Endor, musiał zachować niezwykłą ostrożność ze względu na obóz filistyński, który zagradzał mu drogę. Z tej racji właśnie autor biblijny mówi o przebraniu się króla w „inne szaty”. Bliższych szczegółów w tym względzie nie podano. Chęć zachowania tajemnicy mogła pochodzić i stąd, że czyn ten uważał Saul za niegodziwy, a więc zawstydzający go w oczach opinii publicznej. Z tego też powodu król wybrał się do Endor tylko w towarzystwie dwóch ludzi. Imion ich również autor nie wymienia. Nie było to zresztą potrzebne, gdyż istotnym w całym opowiadaniu jest jedynie to, co dotyczy dialogu króla z Samuelem. Wyprawa odbyła się pod osłoną nocy, a na pokonanie odległości ok. 15 km potrzeba było przynajmniej trzech godzin, tym bardziej, że należało unikać dróg publicznych i omijać uważnie obóz filistyński
9 Odpowiedziała mu kobieta: "Wiesz chyba, co uczynił Saul: wyniszczył wróżbitów i czarnoksiężników w kraju. Czemu czyhasz na moje życie, chcąc mnie narazić na śmierć".(1 Sm 29, 9)
9 Wszak ty wiesz... Mogła się domyślać, że ma przed sobą Saula. Choćby nawet była innego zdania, słusznie mogła się obawiać zdrady- Tego rodzaju wróżbiarstwo było tępione.
10 Saul przysiągł jej na Pana mówiąc: "Na życie Pana! Nie będziesz ukarana z tego powodu". (1 Sm 29, 10)
10.Żywię Bóg— W heb. Jahwe. Przysięga najsilniejsza, której nie godziło się złamać. Saul, znajdując się w tak wielkiej rozterce duchowej, uciekał się do wszelkich środków, choć przedtem mógł je uważać za niedorzeczne.
Wartość przysięgi złożonej przez Izraelitów była wielka. Wystarczy tu przypomnieć związanie się przysięgą o trwałości przymierza z Gibeonitami (Joz 15. 18 n), czy nawet Saula w sprawie postu (1 Sm 14, 24 nn). To zabezpieczyło kobietę-wróżkę przed konsekwencjami wynikającymi z posłużenia się zakazaną działalnością.
11 Spytała się więc kobieta: "Kogo mam wywołać?" Odrzekł: "Wywołaj mi Samuela". 12 Gdy zobaczyła kobieta Samuela, zawołała głośno do Saula: "Czemu mnie oszukałeś? Tyś jest Saul!"(1 Sm 29, 11-12)
11.Wywołaj mi Samuela... Saul rozumiał, że tylko jeden Samuel mógłby mu dać wyjaśnienie miarodajne, dlatego ucieka się do jego ducha, choć Samuei za życia był u Saula w niełasce. Żądanie widzenia Samuela mogło naprowadzić wróżkę na myśl, że ma przed sobą Saula. To przekonanie zresztą, wypowiada będąc w transie.
11—12. Podobne doświadczenia czynione są dzisiaj na tak zwanych seansach spirytystycznych przy pomocy medium. Medium wprowadzone w trans opisuje zjawą, która rzekomo się mu ukazuje. Wróżka z Endor musiała znać Samuela, wiedziała jak wyglądał, jak się ubierał i tp. Ponieważ bvła pytana o Samuela, wprawiona w trans, opisuje Saulowi sylwetkę proroka zgodną z rzeczywistością. Dlatego też jej oświadczenie wywarło na Saulu tak wielkie wrażenie. Dlaczegoś mnie oszukał Wróżka uprzednio domyślała się, że ma przed sobą Saula; obecnie w transie niczym się nie krępuje i wypowiada to wszystko, co czuje. Z opisu nie wynika, aby Saul widział jakąkolwiek zjawę. Słyszał wprawdzie głos który mógł pochodzić od wróżbiarki- Ciekawym jest, że tłumacz na grecki (LXX), który niewątpliwie mógł być lepiej poinformowany, aniżeli my, o ówczesnych podobnych praktykach, nazywa kobietę wprost brzucho mówczynią. O podobnym wypadku informują Dzieje Ap. (1616)p o pewnej dziewczynie, opanowanej przez ducha pytona, to jest ducha wróżącego i dzięki temu przynosiła zyski swoim chlebodawcom, zarabiając na Wróżeniu. Mamy tutaj do czynienia z medium.
Postać wyłaniająca się z ziemi miała wygląd starego mężczyzny (’iśzaken). Był to pierwszy znak rozpoznawczy dla Saula. Drugim znakiem była szata starca. Autor nazywa ją me‘il. To samo wyrażenie użyte zostało na oznaczenie szaty Samuela przygotowanej mu przez matkę (2, 19), płaszcz, którego kurczowo uchwycił się Saul. gdy prorok chciał od niego odejść (15, 27). W 28, 14 chodzi chyba o płaszcz proroka. Nie jest wszakże wykluczone, że Samuel nosił na sobie jakieś inne charakterystyczne okrycie, po którym go poznawano i które również można było nazywać me‘il.
13 Odezwał się do niej król: "Nie obawiaj się! Co widzisz?" Kobieta odpowiedziała Saulowi: "Widzę istotę pozaziemską, wyłaniającą się z ziemi". (1 Sm 29, 13)
13.Ujrzałam bóstwo w heb. elohim Przełożono w liczbie poj. bo niewątpliwie tak należy rozumieć. Kobieta — medium opisuje w ten sposób zjawę. W jej wyobraźni staje postać Samuela, jego też (w. 14) opisuje zgodnie z rzeczywistością. EF.146.1914.
14 Zapytał się: "Jak wygląda?" Odpowiedziała: "Wychodzi starzec, a jest on okryty płaszczem". Saul poznał, że to Samuel, i upadł przed nim twarzą na ziemię, i oddał mu pokłon. (1 Sm 29, 14)
Prorok nosił charakterystyczny ubiór. Saul wiedział również, jak się ubierał prorok, dlatego jest przekonany, że zjawia się owej wróżce. Według przekonań ówczesnych, zmarli w szeolu nosili takie same szaty, jak za życia (Ez 3227). Samuel okrywał się płaszczem, por. 1527.
15 Samuel rzekł do Saula: "Dlaczego nie dajesz mi spokoju i wywołujesz mnie?" Saul odrzekł: "Znajduję się w wielkim ucisku, bo Filistyni walczą ze mną, a Bóg mię opuścił i nie daje mi odpowiedzi ani przez proroków, ani przez sen; dlatego ciebie wezwałem, abyś mi wskazał, jak mam postąpić". (1 Sm 29, 15)
Według pojęć żydowskich, w Szeolu, miejscu przebywania umarłych, panuje gęsta ciemność (por. Hb 10, 21 n; 38, 17; Ps 88, 7. 13), a bytowanie w Szeolu pozbawione jest jakiejkolwiek działalności (Syr 9, 10), wszelkiego używania (Syr 14, 12. 16). Jego mieszkańcy nie wiedzą nic o tym, co się dzieje na ziemi (Koh 9, 10; Jb 14, 21; Iz 63, 16). Jedynym szczęściem Szeolu jest wypoczynek (por. Hb 3, 17-19; Syr 30, 17), nic, więc dziwnego, że wyrwanie z tego spoczynku jest czymś niepożądanym.
Cała inscenizacja może wyglądać, jak jedno wielkie oszustwo. Wróżka wiedziała. jakie panowały stosunki pomiędzy Saulem a Samuelem, więc mogła włożyć w usta rzekomej zjawy słowa: „dlaczego mnie niepokoisz. Były one dobrze dostosowane do okoliczności i do duchowego usposobienia Saula. Saul, odpowiadając na pytanie, powołuje się tylko na proroków i na sny; nic nie wspomina o urim które było w rękach kapłanów. On zaś właśnie wymordował kapłanów» a to urimf jakie posiadał, było nieprawnie sporządzone.
16 Samuel odrzekł: "Dlaczego więc pytasz mnie, skoro Pan odstąpił cię i stał się twoim wrogiem?(1 Sm 29, 16)
Dlaczego się mnie pytasz— Mogły to być słowa wróżki, która wiedziała, jakie były stosunki pomiędzy prorokiem 0 Saulem. Stał się twoim przeciwnikiem... LXX posiada wariant: stanął po stronie twego sąsiada. Podobną myśl wyraża Targum.
Przedstawiona przez Saula sytuacja nie zmienia postawy proroka, który nie może się przecież różnić w ocenie Bożej. Jeśli więc Bóg opuścił Saula, to samo czynić musi prorok, który jest „ustami Boga” (por. Mich 8: „Ja zaś zaprawdę pełen jestem mocy Ducha Jahwe, sprawiedliwości i męstwa, abym ogłaszał Jakubowi jego występki, grzech jego — Izraelowi”; zob. też Jr 14, 15; 23, 32; 27, 15; 29, 9; Ez 13, 6 itd.). Skoro więc już wcześniej Samuel wyjawił Saulowi to, że został odrzucony (por. 1 Sm 15, 28), teraz nie może zmieniać już tego wyroku.
17 Pan czyni to, co przeze mnie zapowiedział: odebrał Pan królestwo z twej ręki, a oddał je innemu - Dawidowi. 18 Dlatego Pan postępuje z tobą w ten sposób, ponieważ nie usłuchałeś Jego głosu, nie dopełniłeś płomiennego gniewu Jego nad Amalekiem. (1 Sm 29, 17-18)
17.Bóg odjął... Por. te same słowa Samuela wypowiedziane za życia 15,28.
Błąd, jaki popełnił Saul w związku z Amalekitami, pociągnie za sobą karę, która dotknie nie tylko samego króla, ale całą rodzinę królewską, armię, a nawet cały naród izraelski. Nie jest to bynajmniej coś wyjątkowego. Kiedy bowiem Akan, syn Kamriego (Joz 7, 1. 4 n) przywłaszczył sobie jakieś dobra materialne zdobyte w Jerycho, cały naród poniósł za to odpowiedzialność. Taki porządek rzeczy jest zgodny z przekonaniami ludów Wschodu o solidarności rodowej i narodowej. Zresztą naród izraelski nie był w tym wypadku wolny od winy. Wybranie Saula na króla, przyjęcie jego polityki bez zwracania uwagi na to, że Bóg jest jedynym władcą Izraela (1 Sm 12), przenosi w dużym stopniu odpowiedzialność króla Saula na wszystkich obywateli kraju, poczynając od najbliższych członków rodziny królewskiej.
19 Dlatego Pan oddał Izraelitów razem z tobą w ręce Filistynów, jutro ty i twoi synowie będziecie razem ze mną, całe też wojsko izraelskie odda w ręce Filistynów". (1 Sm 29, 19)
19.A jutro ... Według ducha języka hebr. niekoniecznie należy brać w znaczeniu ścisłym, może oznaczać w najbliższej przyszłości. Przy mnie. W państwie cieni — w szeolu. Biorąc pod uwagę stan moralny, w jakim się znajduje wódz izraelski, mogła ta kobieta w podobny sposób przepowiadać. Była nieprzychylnie usposobiona względem Saula za wymordowanie wróżbitów.
20 W tej chwili upadł Saul na ziemię jak długi, przeraził się bowiem słowami Samuela, brakowało mu też sił, gdyż nie jadł przez cały dzień i całą noc. 21 Tymczasem wyszła do Saula owa kobieta i spostrzegłszy, że jest bardzo przerażony, rzekła do niego: "Oto służebnica twoja posłuchała twojego rozkazu; naraziłam swe życie, będąc posłuszną twym słowom, które do mnie wyrzekłeś. (1 Sm 29, 20-21)
21.I weszła owa niewiasta ... Okazuje się z tych słów, ze seans odbywał się w bezpośredniej obecności wróżki, znajdowała się ona w pokoju przyległym, Saul mógł nawet jej nie widzieć, gdy odpowiadała. Obecnie, usłyszawszy, że Saul padł zemdlony, weszła do jego pokoju, aby mu nieść ratunek.
22 Posłuchaj więc - proszę - i ty głosu twej służebnicy! Położę przed tobą kęs chleba: posil się wzmocnij, aby wyruszyć w drogę". 23 Wzbraniał się mówiąc: "Nie będę jadł". Gdy namawiali go słudzy wraz z tą kobietą, posłuchał ich głosu, podniósł się z ziemi i usiadł na łóżku. 24 Kobieta miała tuczne cielę w swym domu, pospiesznie je zabiła, a potem wziąwszy mąkę, rozczyniła ją i upiekła przaśne chleby. 25 Położyła potem [to wszystko] przed Saulem i jego sługami. Posilili się i powstawszy odeszli jeszcze tej samej nocy. (1 Sm 29, 22-2)
Opis zachowania się wróżki z Endor wobec wyczerpanego króla jest pełen realizmu. 22.Odmawia przyjęcia posiłku. To świadczy o stanie duchowym Kłamanego moralnie króla.
Obok domu wróżki znajdowali się słudzy Saulowi, którzy razem z nim przybyli Dowiedziawszy się o zasłabnięciu swego pana, weszli, aby go ratować. Na dywanie... W dzień służył do siedzenia, a w nocy do spania. Mając przed sobą króla, starała się okazać gościnność, wiedziała bowiem, że ją nagroda nie minie. Chleby przaśne, to jest cienkie placki (mace) zrobione ze świeżego ciasta, można upiec naprędce
Odzyskawszy siły, odeszli tej samej nocy.
Inne tematy w dziale Kultura