wqbit wqbit
1126
BLOG

Pieśn Anny-Proroctwo Magnificat ST-sprawdziło się w 100%!!!

wqbit wqbit Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

 

Pieśń dziękczynna Anny za wysłuchanie prośby (bezpołodna Anna urodziła Samuela – ostatniego sędziego, który namaścił pierwszego króla). Anna w słowach wzniosłych wychwala wszechmoc Bożą, która kieruje lo­sami ludzkości i wszystko mądrze urządziła. Sprawiedliwi są wyna­gradzani, bezbożni karceni, zuch­wali poniżani, a pokorni doznają wy­wyższenia. Piękny hymn Anny stał się wzorem dla wielu Psalmów. Najśw. Maryja Panna w swym hym­nieMagnificat zapożycza wiele zwrotów z pieśni Anny. Anna, uniesiona duchem proroczym wy­powiada przepowiednie o przysz­łym królestwie Mesjasza i o chwa­le Kościoła św. Ze względu na podobieństwo zMagnificat Nowe­go Test. (Łk 1, 46-55) hymn Anny jest nazywany„MagnificatStare­go Testamentu”.

 

1Anna modliła się mówiąc:
"Raduje się me serce w Panu,
moc moja wzrasta dzięki Panu,
rozwarły się me usta na wrogów moich,
gdyż cieszyć się mogę Twoją pomocą.
(1 Sm 2,1)

Wers 1.Rozweseliła się..' Źródłem ra­dości jest Bóg i jego wszechmoc we wszechświecie. Róg mój... Me­tafora oznacza siłą (Pwt 33,17) i chwałę (Hb 16,15). Róg u zwierząt bodnych oznacza siłę, dlatego też w znaczeniu przenośnym jest czę­sto brany jako symbol siły i wywyższenia. Por. Ps 112 9. Anna była upokarzaną przez innych; obecnie Bóg ją wywyższył, dał jej siłę moralną.We wstępie złożonym z dwu stychów wyrażona została radość ser­ca z powodu zwycięstwa nad wro­giem i słuszne zadowolenie, że nad­szedł ratunek w nader trudnej sytua­cji. Uczucia te zostały przedstawione za pomocą obrazowego sposobu wy­powiadania się Izraelitów: „Raduje się me serce”. Zwrot ten znaczy to samo, co powiedzenie: „cieszę się”. Według pojmowania Hebrajczyków serce jest siedliskiem myśli i stanów uczuciowych. Drugi obraz zaczerpnię­ty został z życia pasterskiego: ..Róg mój wznosi się dzięki Jahwe.

Róg jest oznaką siły i zwycięstwa. U Asy­ryjczyków róg przyjęty został nawet za emblemat. Wybranego napełnia Bóg radością. Przyczyną tej radości jest poczucie siły. którą człowiek został obdarzony.

Rozwarły się usta,- Obecnie uniesiona duchem radoś­ci, może z weselem zanosić dziękczynienie Bogu. Por. Iz 57.Rozwarcie ust na wrogów określa tutaj gest po­gardy, uwydatniony wydęciem warg na tych, którzy dotąd naśmiewali się z nieszczęścia. Tym samym gestem posłużyli się wrogowie Chrystusa pod krzyżem (por. też Ps 22. 8). Tak rów­nież uczynili nieprzyjaciele Dawida, gdy on się znalazł w przykrym poło­żeniu (Ps 35. 21). Gest ten. oznacza­jący tryumf nad tymi. którzy dotąd czuli się wybrańcami losu. odpowia­da bardzo sytuacji, w jakiej znaj­dowała się Anna. żona Elkany. co tak dosadnie uwydatnia pierwszy rozdział 1 Sm.Zbawienia twego— Wyraz „ zba­wienie” posiada w P. Św. szersze znaczenie, a mianowicie: wszelkie uwolnienie tak w niebezpieczeń­stwach, jak i w niedoli.  

 

2Nikt tak święty jak Pan,
prócz Ciebie nie ma nikogo,
nikt taką Skałą jak Bóg nasz.
(1 Sm 2,2)

2. Nikt nie jest tak święty... Świętość w odniesieniu do Boga według St. T. posiada znaczenie wyjątkowe. Z Bogiem nikt nie może się równać, oczywiście żad­ne bóstwo pogańskie nie może być przyrównane do Boga, ponie­waż On jest jedynym i prawdzi­wym. Nie ma opoki... Inna meta­fora, która może być paralelą do „rogu”. Opoka, czyli skała, jest wy obrażeniem największej siły. Skały były schronieniem dla szukających ocalenia w niebezpieczeństwie. Po­nieważ Bóg przedstawia najwięk­szą siłę, przeto ucieczka człowieka do Boga w czasie niebezpieczeń­stwa daje rękojmię najpewniej­szego wybawienia. Por. Ps 912 - Bóg bardzo często nazywany Jest opoką, czyli skalą. W ¡ęz. heb, opoka brzmi cur skąd wyraz ten w połączeniu z imieniem Bożym El, tworzy wiele imion własnych dawanych ludziom, jak: Curiszad- daj (Li 1 6)—Bóg jest moją ska­łą; Curyel (Li 3,35), to samo znaczenie itd.

 

3Nie mówcie więcej słów pełnych pychy,
z ust waszych niech nie wychodzą słowa wyniosłe,
bo Pan jest Bogiem wszechwiedzącym:
On waży uczynki.
(1 Sm 2,3)

3.Nie pomnażajcie... Zwrot prze­ciwko wrogom ludu izraelskiego, zarówno jak przeciwko teokracji i Bogu, Na nic się zdadzą wznio­słe słowa, to jest mowa chełpliwa przeciwko rządom Opatrzności Bożej, bo któż może Boga prze­zwyciężyć? Przezeń ważone... Ta sama myśl, co w Przypowieściach (212 )- Bóg jest wszechwiedzący, dlatego też wszelkie zarządzenie Jego, czyli wszystko co od Niego pochodzi, jest rozważone, czyli nieskończenie mądre i nie może żadnej krytyce podlegać.

Bluźnią przeciw Bogu, którzy osądzają, a nawet odważają się po­tępiać Jego zamiary. A przecież Bóg nie zachowuje się biernie wobec świa­ta i nie postępuje wobec niego w ten sposób, jakby nie widział tego, co się na nim dzieje. Bóg jest wszechwie­dzącym. Przejrzeć potrafi do gruntu zamiary człowiecze. Ocenia dobrze to, co faktycznie dobre.

 

4Łuk mocarzy się łamie,
a słabi przepasują się mocą,
(1 Sm 2,4)

4.Łuk mocarzów... Rozpoczy­nają się antytezy, za pomocą któ­rych autor przedstawia, w jaki sposób Bóg, zgodnie z planami Opatrzności, postępuje z ludźmi. Oto ubogich i upokorzonych pod­nosi z upadku, pysznych nato­miast i zarozumiałych poniża. Łuk należał w ówczesnych wojnach do broni niebezpiecznej; Bóg łamie go w rękach silnych, a słabych przepasuje mocą. Jest to metafo­ra aluzja do miecza, który ludzie przypasują do swego boku.

 

5za chleb najmują się syci,
a głodni [już] odpoczywają,
niepłodna rodzi siedmioro,
a wielodzietna więdnie.
(1 Sm 2,5)

5. Syci... Inna antyteza przed­stawiająca ludzi zamożnych i ubo­gich. Pierwsi wszystko tracą Imuszą się chwytać pracy zarobko­wej, aby zdobyć kawałek chleba. Ubodzy zaś są zaopatrzeni w do­statki. Niepłodna... Ta, którą lek­ceważono za bezdzietność, staje się matką licznego potomstwa. Siedmiokrotnie, znaczy to samo, co liczne potomstwo. Więdnie... Przestaje rodzić. Legenda żydow­ska głosi, że ile razy Anna rodziła Peninme umierało dwoje dzieci.

„On waży uczyn­ki”. Bóg sprawia, że ci, którzy dziś są najedzeni, jutro cierpieć będą głód, ci zaś, którzy głód cierpią, jutro będą świętować. Ten, kto dziś uważany jest za siłacza, jutro ulegnie w walce, słabi zaś silnymi się staną. Niepłodna, która dziś wystawiona jest na po­śmiewisko, zostanie matką siedmiorga dzieci, ta natomiast, która dziś rodzi i otoczona jest dzieci gromadą, może stać się zwiędłą. Tak w sposób prosty wiersze 3-5 pieśni Anny pou­czają, że na Bogu należy opierać swo­je zamiary. Wartości bowiem świata są znikome. Na oczach człowieka do­konują się nieustannie zmiany, rodzą się nowi, umierają starzy, powstają potężni królowie, podczas gdy inni upadają; jedni się bogacą, a inni prze­chodzą w stan nędzy. Wszystkie te wydarzenia uzależnione są ostatecz­nie od Jahwe.

 

6To Pan daje śmierć i życie,
wtrąca do Szeolu i zeń wyprowadza.
(1 Sm 2,6)

6.Bóg uśmierca ... Przykład z królem Ezechjaszem. por. Iz 38. Jednych, co śmiertelnie chorują, z choroby uwalnia; innych, mających nadzieję wyzdrowienia, do grobu strąca. W heb- jest szeol to jest świat podziemny, gdzie według wierzeń ówczesnych, przebywały dusze zmarłych.

Dosłownie wers 6 przełożyć można w ten sposób: „Jahwe umieszcza w Szeolu i [z niego] wywodzi”. Hebrajskie określenie Seol oznacza miejsce poby­tu umarłych, znajdujące się we wnę­trzu ziemi. Stąd księgi natchnione określają przejście doń jako zstąpie­nie (por. Rdz 37, 35; 42. 38; 44, 29; 1 Krn 2, 6; Jb 7, 9) lub pochłonięcie przez ziemię (Lb 16. 33; Ps 9, 18; Est 13, 7. i in.). Są również wzmianki o głębokości Szeolu (Jon 2, 18; Mdr 17, 13), o świecie podziem­nym (Syr 51. 7). autor zaś Księgi Hioba w poetyckiej formie głosi, że znajdu­je się on pod wodami (26, 5; 38, 16).

Wzmiankę o Szeolu w pieśni Anny uważają niektórzy za świadectwo wia­ry w życie pozagrobowe, gdyż z tego miejsca można się kiedyś wydostać.

 

7Pan uboży i wzbogaca,
poniża i wywyższa.
(1 Sm 2,7)

7.Bóg czyni biednych... Przy­kład Joba*

 

8Z pyłu podnosi biedaka,
z barłogu dźwiga nędzarza,
by go wśród możnych posadzić,
by dać mu tron zaszczytny.
Do Pana należą filary ziemi:
na nich świat położył.
(1 Sm 2,8)

 

8.  Z pyłu podnosi... Ta sama myśl, co w wierszu poprzednim, tylko szerzej rozwinięta. Ubodzy, kalecy, trędowaci, nie mając da­chu nad głową, siadali na śmie­ciach wyrzucanych z domów poza bramę ogrodzenia- Aby z wielmo­żami... przykład bardziej szczegółowy: bie­dak, nędzarz nawet, dzięki Bożej wszechmocy może zasiąść z możnymi. Właśnie w księgach Samuela znaleźć można na to dowody. Wszak Saula wybrano królem w dość nieoczeki­wanych okolicznościach: szukał mia­nowicie zaginionych oślic i spotkał wtedy Samuela, który go namaścił na króla (1 Sm 9, 3 — 10, 15). Dawida wezwał Samuel z pastwiska (1 Sm 16, 11-13).

Opis Wszechmocy Bożej za po mocą kontrastów. Wy­powiadającego takie uwielbienia znamionuje głęboka wiara i pew­na ufność w dobroć i miłosierdzie Boże.

Postawy ziemi. Według przekonań ludów starożytnych ca­la ziemia wspiera się na wielkich słupach,, wyłaniających się z wo­dy. Por- Jb 96 . Bóg utworzył te słupy« On więc wszechmocą swo­ją całą ziemię podtrzymuje.

 

9 On ochrania stopy pobożnych.
Występni zginą w ciemnościach,
bo nie [swoją] siłą człowiek zwycięża.
(1 Sm 2,9)

9. Stopy ubogich... Zakończenie tego pięknego opisu wszechmocy, sprawiedliwości i dobroci Boże]. Wniosek ostateczny: dobrzy nie powinni się niczego obawiać, ani na duchu upadać, ponieważ Bóg o nich pamięta: źli sami swoimi złymi uczynkami sprowadzają na siebie nieszczęście: Nie siłą zwycięża... Prawda wielokrotnie w P. św. pod różnymi formami powta­rzana. Por. Zah 46 2 Kr 12,9 itd.

W ostatniej części pieśni stwier­dzono, że nie jest sprawą obojętną, czy człowiek jest dobry czy zły. Wzrok Jahwe skierowany jest na człowieka pobożnego. Jahwe strzeże go na ścieżkach życia, podczas gdy dro­ga tego, kto o Bogu zapomniał, kończy się w niezmierzonej nocy śmierci. Jahwe zresztą rozporządza środkami, jakich człowiek nie posiada. Poruszy moce niebieskie, by osądzić człowieka, który od Niego odstąpił. W wierszu tym dokonano podziału ludzi na dwa obozy: ludzi pobożnych (hasidim) oraz niegodziwców (re'śa'im). Wyrażenie hesed oddaje dziecięcy stosunek do ojca, króla, narzeczonego itd. Takie synowskie podejście do Boga jest charakterystyczne dla człowieka po­bożnego, darzonego Jego dobrocią. Drugi obóz — to źli. Wyrażenie r'e- sa‘im jest dosadne: są to ludzie nie­sprawiedliwi, niewierni (Pwt 9, 27; 1 Sm 24, 14; Jr 14, 20; Ez 3. 19; 7, 11; 33, 12; Oz 10, 13; Ps 5, 5; 45, 8; 141, 4; Przp 8, 7: 12, 3; .Tb 34. 10: 35, 8), tacy, jacy nabywają bogactwa za pomocą podstępu (Mich 6, 10; Przp 10. 2), jacy sprzeciwiają się zrzeszeniom mającym jakieś szlachetne cele (Iz 48, 22; Mai 3, 18; Ps 1, 1. 4-6; 3, 8; 10, 2; Przp 3, 33; 4, 14, i in.); słusznie więc tacy godni są tyl­ko śmierci (por. Lb 35, 31).

Ludzie z obozu zła nie zaszkodzą człowiekowi pobożnemu. choć on sam nie walczy z nimi podobnymi środkami. Środki człowieka pobożne­go nie są hałaśliwe. Milczenie, spokój są tu najbardziej skuteczną obroną. Na taki sposób walki wskazują też niektóre psalmy (por. 30, 18: 34. 22; 82, 2; 108, 1 n).

 

10Pan wniwecz obraca opornych:
przeciw nim grzmi na niebiosach.
Pan osądza krańce ziemi,
On daje potęgę królowi,
wywyższa moc swego pomazańca".
(1 Sm 2,10)

        

10-11. Na początku pierwszego stychu w. 10 można zauważyć specyficzną jego budowę. Pierwsze słowo jest jakby okrzykiem podziwu dla potęż­nego Boga (w oryg. "Bóg!"). Z tego powodu zdanie, mające zamierzony brak ciągłości, wprowadza pewne napięcie sytuacji. Taki nastrój ma podkreślić jak naj­mocniej, że Jahwe niweczy swoich przeciwników. Środkami, które po­służą Bogu do zwalczania wrogów, są siły natury. Grzmoty są głosem Bo­żym symbolizującym Jego potęgę. Podobne ujęcie ma Ps 28; Jb 37, 2-4, a zwłaszcza 2 Sm 22, 8-16, gdzie po­eta podaje całą gamę sposobów ujaw­niania się Bożej potęgi.

Po dokonanym zwycięstwie nastą­pi sąd nad winnymi. W pieśni Anny jest również uzasadnione to psychologiczne następstwo: Jahwe będzie są­dził krańce ziemi. Rozprawa ta jest równocześnie wyrazem posiadanej władzy rządzenia (por. Sdz 2, 16; Oz 7, 7; Am 2, 3; Mdr 3, 8; por. też Mt 19. 28; Mk 10, 37; Łk 22, 30). Idea Boga-sędziego znana jest w Starym Testamencie (por. Wj 14, 14; 23, 22; Lb 10, 35; Ps 7, 9; 9, 9; 50, 4; 76, 9; Jb 19, 29 i in.). Jej wyrazem są rów­nież tzw. wojny Jahwe, prowadzone przezeń albo bezpośrednio, albo pod przewodnictwem Arki znajdującej się w środku wojennego obozu, albo przez specjalnych ludzi.

Da moc królowi swe­mu... Słowa, tak w egzegezie ży­dowskiej, jak i chrześcijańskiej, zawierają przepowiednię mesjańską. Haec omnia spectant ad Chri­stam (Cornelius a Lapide). Król i Po­mazaniec — nie można rozdzielać tych dwóch nazw, jak chcą nie­którzy egzegeci żydowscy i sto­sować do dwóch różnych osób: np. król—do Saula, a Pomaza­niec—do Dawida. W pierwszym znaczeniu obydwa określenia od­noszą się do Dawida, który jed­nak występuje, jako typ przyszłego Pomazańca (heb. Maszijah-Mesjasz), to jest Chrystusa.

Idea Boga-sędziego łączy się z ideą mesjańską. Sąd mianowicie będzie zapowiedzią królowania na ziemi Mesjasza-Króla. Myśl tę uwydatnia ostatni stych kantyku Anny. Powsta­je w związku z tym pytanie: Skąd pochodzi ów pogląd o królu pomazań­cu? Czy wytworzony on został dopiero w czasach Dawida lub rzą­dzącej po nim jego dynastii?H.J. Kraus w swym komentarzu do Księgi Psalmów stwierdza, że znana była na Wscho­dzie idea jakiegoś boskiego króla. Idea ta była niezależna od tego, czy państwem rządził aktualnie król czy nie. Izrael również wychowany w atmosferze obietnic mesjańskich nie musiał patrzeć na owego pomazańca Jahwe z perspektywy aktualnie pa­nującej dynastii Dawida.

Sprawowa­nie sądów — co jest równoznaczne z rządzeniem — zostało zapowiedziane w raju

(Rdz 3, 15 –Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie i niewiastę,
pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej:
ono zmiażdży ci głowę,

a ty zmiażdżysz mu piętę".),

potwierdzone przez proroctwo Jakuba (Rdz 49, 10 -Nie zostanie odjęte berło od Judy
ani laska pasterska spośród kolan jego,
aż przyjdzie ten, do którego ono należy,
i zdobędzie posłuch u narodów!
),

cha­rakter zaś tego zamiaru Bożego został określony w Księdze Liczb (24, 17-19 -Widzę go, lecz jeszcze nie teraz,
dostrzegam go, ale nie z bliska:
wschodzi Gwiazda z Jakuba,
a z Izraela podnosi się berło.
Ono to zmiażdży skronie Moabu,
a także czaszki wszystkich synów Seta.
18 Stanie się Edom podbitą krainą,
<Seir też będzie podbitą krainą>.
A Izrael urośnie w potęgę.
19 Zapanuje Jakub nad nieprzyjacielem
i zbiegów z Seiru wyniszczy"
.; por. też Wj 1, 2 - ; Kpł 11, 45 -Bo Ja jestem Pan, który wyprowadził was z ziemi egipskiej, abym był waszym Bogiem. Bądźcie więc świętymi, bo Ja jestem święty!; Pwt 32,39  -

39 Patrzcie teraz, że Ja jestem, Ja jeden,
i nie ma ze Mną żadnego boga.
Ja zabijam i Ja sam ożywiam,
Ja ranię i Ja sam uzdrawiam,
że nikt z mojej ręki nie uwalnia.

a zwłaszcza Wj 15,18 -Pan jest królem na zawsze, na wieki!

 

Pierw­sze spełnienie się, to znaczy czę­ściowe spełnienie proroctwa Anny dokonało się na osobie Dawida; ostateczne zaś urzeczywistnienie proroctwa fjest związane z osobą Jezusa Chrystusa, o czym najle­piej świadczy hymn Magnificat, będący echem pieśni Anny.

LIT: Ricciotti G. Dawne dzieje Izraela Pax W-wa 1956

Messori V.: Opinie o Jezusie Wyd. M 2004 Kraków

Giuseppe Ricciotti „Życie Jezusa Chrystusa” „Dawne Dzieje Izraela” PAX

Messori V., Umęczon pod ponckim Piłatem? Wyd M Kraków 1996

Messori V., „Mówią, że zmartwychwstał” Wyd M Kraków 2004

Rops D.: Dzieje Chrystusa Pax Warszawa 1987

Flawiusz J.: Dzieje wojny żydowskiej przeciwko Rzymianom Armoryka Sandomierz 2008

Forstner D. OSP.: Świat symboliki chrześcijańskiej Pax Warszawa 1990

Messori V.: Opinie o Jezusie Wyd. M Kraków 1994

Ks. Filipiak M. : Jak rozumieć Pismo Święte, KUL, Lublin, 1982

Ks. Dąbrowski E.,: Pismo Święte Nowego Testamentu w 12 tomach, wstęp przekład z oryginału, komentarz, Pallotinum, W-wa, 1977, tom 2, 3, 4, 5

Nowy Testament - Najnowszy przekłąd z języków oryginalnych z komentarzem, Edycja św Pawła

Ks. Dąbrowski E., „Proces Chrystusa w świetle historyczno-krytycznym”, Ksiegarnia św. Wojciecha 1964

Ks. Dąbrowski E., Dzieje Pawła z Tarsu, PAX, W-wa, 1953

Giuseppe Ricciotti Paolo Apostolo BIOGRAFIA CON INTRODUZIONE CRITICA

Ks. Szczepański Wł., 4 Ewangelie Wstęp, Nowy przekład i komentarz, Kraków 1917

Cylkov I., BERESZIT (NA POCZĄTKU) - GENESIS - KSIĘGA RODZAJU [1 KSIĘGA MOJŻESZA]

PISMO ŚWIĘTE STAREGO TESTAMENTU pod redakcją Ks. Dra STANISŁAWA LACHA

Profesora egzegezy Starego Testamentu na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim-Pallotinum, Poznań, 1962

Kudasiewicz J., Jak rozumieć Pismo Święte, Jezus Historii a Chrystus Wiary, t.3, KUL, Lublin, 1987

Stachowiak L., Jak rozumieć Pismo Święte, Potop biblijny, t4, KUL, 1988

Stary Testament Historia zbawienia, Editions du Dialoque Paryż, 1987

Rops., D.:Od Abrahama do Chrystusa, Wa-wa, Pax, 1967

Bednarz M.:Biblia Księga Wiecznego niepokoju, Fund. Nasza przyszłość, 2008

Lapple A,: Od egzegezy do katechezy, W-wa, Pax, 1986

Świderkówna A.: Rozmowy o Biblii, W-wa, PWN, 1995

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wqbit
O mnie wqbit

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura