W Belgii w roku 2011 odbyła się oddolna debata obywatelska [1]. Podobną debatę lecz w mniejszej skali zorganizowaliśmy w roku 2020 w Krakowie[2]. Proponuję zorganizowanie oddolnej debaty obywatelskiej na tematy społeczno-gospodarcze w ramach polskiej, duńskiej i cypryjskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W takiej debacie mogą uczestniczyć obywatele państw Unii Europejskiej w tym pracownicy naukowi i członkowie organizacji pozarządowych.
Źródło: www.tirol-adria.com
W czasie debaty mogą być omawiane m.in. tematy:Drogi wodne w gospodarce Europy, Zdrowie na wsi i Edukacja zamiast imigracji.
Drogi wodne w gospodarce Europy
• Rewitalizacja dorzecza Wisły i Odry [3]
Energia elektryczna wytworzona w elektrowniach wodnych dorzecza Wisły i Odry może pokryć znaczną część polskiego zapotrzebowania na energie elektryczną [4]. Transport wodny i poszerzone okno na świat to dalsze korzyści. Zbudowane zostaną przeciwpowodziowe zbiorniki wodne.
• Bałtyk-Morze Czarne
Wdrożenie opracowanego w roku 1927 przez profesora Politechniki Lwowskiej M. Matakiewicza projektu drogi wodnej Bałtyk - Morze Czarne (Wisła–San–Dniestr–Prut–Dunaj). Ta droga wodna może być włączona w europejski i światowy system wodny.
• Kanał Dunaj-Odra-Łaba - A P E L O D R Z A Ń S K I
W dniu 18 listopada 2011r. w Kędzierzynie-Koźlu Krajowa Izba Gospodarcza z Naczelną Organizacją Techniczną w Opolu przy współudziale instytucji pozarządowych oraz lokalnych samorządów zorganizowała Międzynarodową Konferencję : „Rozwój powiązań kooperacyjnych nauka, przemysł, samorząd, Kanał ODRA-DUNAJ-ŁABA, szansa czy konieczność?” Uczestnicy konferencji z Czech, Niemiec, Słowacji oraz z Polski wystosowali APEL : „Apelujemy o podjęcie międzynarodowej współpracy przy wsparciu Unii Europejskiej, której celem będzie przyjęcie do projektów priorytetowych transeuropejskich sieci transportowych TEN-T budowy Kanału Dunaj-Odra-Łaba. Współpracę proponujemy rozpocząć od zwołania w tej sprawie polsko-czeskiej grupy parlamentarnej.”
• Podalpejska droga wodna Dunaj - Adriatyk
Projekt drogi wodnej Dunaj-Tyrol-Adriatyk [5] przewiduje budowę kanału podziemnego pod Alpami. Po zbudowaniu Kanału Odra-Laba- Dunaj połącznie wodne Bałtyku z Adriatykiem stanie się realne. Korzyści ekonomiczne i ekologiczne, takiego przedsięwzięcia opisane są w projekcie przesłanym stosownym władzom Włoch, Niemiec i Unii Europejskiej. Jego budowa umożliwi połączenie Bałtyku i Morza Północnego z Adriatykiem. Projekt przewiduje budowę elektrowni wodnych. Będzie to dodatkowe źródło odnawialnej energii. Budowa tej drogi wodnej powinna być omawiana w czasie oddolnej debaty obywatelskiej w okresie prezydencji w Radzie Europejskiej.
• Korytarze transportowe Europy
Komisja Europejska przygotowała projekt rozwoju sieci transportowych w Europie do roku 2030. Przygotowano listę korytarzy transportowych. W ramach programu europejskiego „ŁĄCZĄC EUROPĘ” realizowano projekty korytarzy transportowych: Scandinavian-Mediterranean Corridor, North Sea-Baltic Corridor, Baltic-Adriatic Corridor, Orient/East-Med Corridor, Rhine-Alpine Corridor, Atlantic Corridor, Rhine-Danube Corridor, Mediterranean Corridor. Na tej liście jest korytarz transportowy BALTIC-ADRIATIC (BAC). Korytarze zawierają w sobie połączenia lotnicze, kolejowe, autostrady i drogi wodne.
Zdrowie na wsi
W zakresie wspomagania służby zdrowia, duża pomoc potrzebna jest w małych, trudno dostępnych miejscowościach. Można tam organizować np. zdalną rehabilitację domową , zdalne przychodnie medyczne, oraz instalować kioski medyczne.
• Domowa, internetowa rehabilitacja
Domowa, internetowa rehabilitacja potrzebna jest szczególnie na wsiach, gdzie są chorzy wymagający rehabilitacji i nie mają możliwości korzystania ze stacjonarnych przychodni rehabilitacyjnych.
• Kiosk medyczny
Kiosk medyczny w każdej gminie. W wielu krajach powstają kioski medyczne wyposażone w odpowiedni sprzęt diagnostyczny umożliwiający bezpośrednie skonsultowanie się z lekarzami podczas wideokonferencji.
Edukacja zamiast imigracji
Proponuję organizowanie szkoleń online dla obywateli państw, których obywatele uciekają do Europy [6].
Szkolenia online mogą być realizowane m.in. w zakresie lecznictwa i odbudowy zniszczonej infrastruktury w tym fabryk i szkół. W zakresie odbudowy infrastruktury nowoczesne technologie cyfrowe mogą być wykorzystane, w tym prezentacje wirtualnych firm, technologie 3D i sztuczna inteligencja. Funkcjonują w Polsce stowarzyszenia techniczne w ramach Naczelnej Organizacji Technicznej. Tam można znaleźć wykładowców. Wykładowcami na tych szkoleniach mogą być naukowcy polskich i zagranicznych uczelni.
Literatura
1. https://www.salon24.pl/u/henrykpolcik/1051256,losowanie-zamiast-glosowania-obywatelska-debata-w-belgii
2. https://www.salon24.pl/u/henrykpolcik/1079305,o-drogach-wodnych-w-centrum-jana-pawla-ii-w-krakowie-lagiewnikach
3. https://www.salon24.pl/u/henrykpolcik/1339026,apel-do-nowych-poslow-inzynierow-w-sprawie-wisly-i-odry
4. https://www.salon24.pl/u/henrykpolcik/1089306,male-elektrownie-wodne
5. https://www.tirol-adria.com/projekt_a.html
6. https://www.salon24.pl/u/henrykpolcik/1340799,edukacja-online-zamiast-imigracji
Grassroots citizens debate and presidency of the Council of the European Union
Abstract
A grassroots citizens debate took place in Belgium in 2011 [1]. We organized a similar debate, but on a smaller scale, in 2020 in Krakow [2]. I propose organizing a grassroots citizens debate on socio-economic issues as part of the Polish, Danish and Cypriot presidencies of the Council of the European Union. Citizens of European Union countries, including academics and members of non-governmental organizations, may participate in such a debate. The following topics may be discussed during the debate:
• Waterways in the European economy - Revitalization of the Vistula and Oder river basins; Baltic-Black Sea; Danube-Oder-Elbe Canal; Subalpine Danube-Adriatic waterway; Transport corridors of Europe
• Health in the countryside - Home, online rehabilitation; Medical kiosk
• Education instead of immigration - Online training
Postępuję wg wskazań M. Teresy z KALKUTY: "To co zbudowałeś przez lata może być zniszczone w jednej chwili, Nieważne buduj! ". Odbudowa likwidowanych firm, infrastruktury, wymiana wiedzy między pokoleniami, …
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka