Rolex Rolex
343
BLOG

TACY SAMI, A ŚCIANA MIĘDZY NAMI

Rolex Rolex Polityka Obserwuj notkę 49

"Dotychczas znałem kobietę jako uosobienie grzechu. Występkiem było dotykac jej, przyglądać, słuchać jej śpiewu, a myśl o niej plamiła duszę. Jako dziecko pięcioletnie nie chciałem przestąpić progu, na którym siedziały kobiety, w obawie, że je dotknę. A potem... znalazłem jednak radę, jak można uniknąć takich grzechów. Gdy prześladuje kogoś myśl o kobiecie, niech wyobrazi sobie, jak obrzydliwą byłaby, gdyby ją obdarto ze skóry"

Jakub Former "Vom Ghetto zur modernen Kultur"

Mąż jest w Talmudzie "boal" czyli pan, a żona "boulah", czyli własność.

"Pierwotnie dozwolonym jest każdemu żydowi mieć żon tyle, ile może wyżywić. Mędrcy udzielili jednak dobrej rady, żeby nie posiadać naraz więcej żon, jak cztery, ażeby obowiązek małżeński przypadał na każdą przynajmniej raz na miesiąc."

Talmud, Eben Haezer, Rozdz. I, ust 9

"Nie-żydów, oddanych bałwochwalstwu, nie wolno zabijać wprost, ale nie wolno tez ratować ich, gdy znajdują się w niebezpieczeństwie życia; np. gdy kto z nich wpadnie do wody, nie wolno go ratowac, ani za zapłatą. Nie wolno ich leczyć z choroby smiertelnej, ani za zapłatą, chyba, gdyby się tak składało, żeby zapobiec nieprzyjaźniom pomiędzy nami a nimi; natenczas wolno i bez zapłaty ratować i także leczyć z choroby".

Schulchan Aruch, I 222, oder vier judisschen Gesetzbucher. Zweite Auflage, Wiedeń 1896

"Jesli kto wyprawi posłańca, żeby przyjąć pieniądze od nie-Żyda, ów zaś pomylił się i dał mu za dużo, wszystko nalezy do posłańca; jesli jednak posłaniec nie wiedział o tej pomyłce, aż pieniądze doszły do rąk tego, który go wyprawił, temuż się to należy. Jesli kto uprawiał interes z nie-Żydem, a drugi Żyd nadszedł i pomagał mu, a oszukał nie -Żyda na mierze, ilości lub wadze, w takim razie dzielą się zyskiem, chocby nawet pomocnik otrzymywał zapłatę za swój trud"

Schulchan Aruch, II 333, oder vier judisschen Gesetzbucher. Zweite Auflage, Wiedeń 1896

"Nie-Żyda wolno okraść pośrednio, tj. oszukać go w rachunkach, itp., ale on nie może o tym wiedzieć, żeby nie sprofanowac imienia Bożego."

Schulchan Aruch, II 348, oder vier judisschen Gesetzbucher. Zweite Auflage, Wiedeń 1896

"Jesli porównamy narody normalne z żydowstwem, okaże się, że rzeczy o jednakowej nazwie mają u nas odmienne znaczenie".

Jakub Apenszlak

"Prawo żydowskie jest doskonałe, a wszystko w nim jest fundamentalne. Ma się wybór: albo wyznawać je w całości i w zupełności (voll und ganz) albo wyprzeć się go"

Samson Rafał Hirsch

"Nacja żydowska odrózniała się od innych cywilizowanych przez wiarę jako całe jej prawo we wszystkich szczegółach pochodzi od Boga i jako spełnianie każdego przepisu z osobna jest spełnieniem nakazu Boskiego"

Leopold Auerbach

"Wiara w asymilację jest najwiekszą niedorzecznością"

"Zukunft", Warszawa 1922

"Kraj, mowa, naród, może być człowiekowi obcy - krajobraz nigdy"

Szalom Asz

"Na gruncie drwin wytworzyło się duchowe współżycie Żydów i Polaków. Żyd powiedział Polakowi: Nie mogę z tobą nic wspólnie kochać, czcić, uwielbiać, nad niczym wspólnie cierpieć i do niczego wspólnie dążyć - ale możemy wspólnie drwić ze wszystkiego. Wydrwię ci twojego Boga, twoją Ojczynę, twe tradycje i twe ideały, twe pragnienia i twe wysiłki i obaj bedziemy wyżsi ponad to wszystko"

Andrzej Niemojewski

"Nie pojmujemy bynajmniej, dlaczego Polacy mieliby mieć więcej prawa, by żądać spolszczenia naszych mas żydowskich, aniżeli my zażydzenia mniejszości polskich w miastach żydowskich"

Nathan Birnbaum, "Judische Zeitung", Wiedeń 1915

"Nas nie przestraszą wasze baty,

Ani poznańskiej ziemi siew;

Zginiecie marnie, wy psubraty,

Katowska jucha, wy, psiakrew,

Dławcie się wolnością waszą!"

piosenka żydowska, circa późny 1918

"Zrzeknijcie się nadziej paryskich! Nie z Paryża przydzie wyzwolenie. Tylko wówczas, kiedy również w Warszawie proklamowane zostaną nowe zasady rewolucji socjalnej, wtedy będzie można zagwarantować Żydom prawa narodowe. Pod tym względem bedziemy mieli również poparcie socjalistów międzynarodowych. Niech więc mocniej i energiczniej bije młot rewolucyjny!"

I.Rein "Paryż i Wraszawa" "Unser Weg" (organ "Feralnigte") Paryż, kwiecień 1919

"Mesjańskie czasy! Oczywiście zmusimy do usług także naukę, zaprzęgniemy ją również do naszego wozu!"

Zofia Żydówka, agitatorka bolszewicka, bohaterka Szaloma Asza

"Kiedy byłem w Rosji, jednej rzeczy zazdrościłem temtejszej młodziezy żydowskiej: ona jest przeniknięta uczuciem, że posiada Ojczyznę. Kiedy poprzednio czytałem patriotyczne piesni najmłodszych poetów żydowskich w Rosji, mniemałem, że jest to deklamacja, lecz w Rosji przekonałem się, że młodziez żydowska istotnie jest szczera. Ona czuje się w Rosji jak u siebie, jak w Palestynie".

Szalom Asz, przemówienie w Związku Literatów Zydowskich, po powrocie z bolszewickiej Rosji, Warszawa 1928

 

"Gdy po latach zacznie się badanie, co było naprawdę żydowskim w twórczości naszych sławnych Żydów, naonczas ostaną się niewątpliwie dwaj wielcy męzowie, którzy świadczyć będą na naszą korzyść. Są to twórcy dwóch potężnych ruchów ludowych... Mam na mysli syonizm i socjalizm, oraz ich twórców: Teodora Herzla i Karola Marxa... Herzl i Marx; I dla wielu są to sprzeczne, wrogie sobie zasady i światopoglądy. A jednak nie ma między nimi sprzeczności. Tak samo, jak syn może kochac równoczesnie i matke i ojca, tak można równocześnie być syjonistą, wiernym Herzlowi i socjalistą, wierzącym w Marxa... Marx i Herzl, socjalizm i syonizm nie są wcale kontrastami. Jesteśmy socjalistami... na pytanie: Herzl czy Marx? odpowiadamy: Herzl i Marx!

"Teodor Herzl i Karol Marx" prof. Teodor Lessing, Wiedeń 1927

Drogą do zrozumienia i pojednania, wiedza.

Pozdrawiam

 

 

 

Rolex
O mnie Rolex

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (49)

Inne tematy w dziale Polityka