Niemal 3 lata po terminie (miał być na EURO-2012) wreszcie ruszył centralny odcinek II linii warszawskiego metra. Ma 6,1 km długości, 7 przystanków i przechodzi kilkadziesiąt metrów pod powierzchnią Wisły. A koszt? Władze stolicy zapewniają, że orientacyjny koszt całkowity projektu to 5,92 mld złotych.
Większość polskich mediów zignorowała informację o ogłoszeniu najnowszego studium wykonalności podmorskiego tunelu kolejowego mogącego połączyć stolicę Finlandii ze stolicą Estonii. Miałby on – podały media pozostałych państw nadbałtyckich – 50 km długości, kosztowałby od 9 do 13 mld EUR a w najgłębszym miejscu przechodził 220 metrów poniżej poziomu morza (wg zeszłorocznego studium miałby – w zależności od wyboru trasy – od 70 do 85 km). Dziś Helsinki łączy z Tallinem komunikacja promowa, więc tunel znacznie przyspieszyłby ruch pociągów na tej ważnej trasie.
Policzmy:
6,1 km za 5,92 mld zł (przy dzisiejszym kursie 4,1292 PLN/EUR) = ok. 235 mln EUR za 1 km centralnego odcinka II linii warszawskiego metra.
50 km za 9 (lub 13) mld EUR = od ok. 180mln EUR do ok. 260 mln EUR
70 km za 9 (lub 13) mld EUR = od ok. 129mln EUR do ok. 187 mln EUR
85 km za 9 (lub 13) mld EUR = od ok. 106mln EUR do ok. 153 mln EUR
za 1 km podmorskiego tunelu kolejowego Finlandia-Estonia.
Inne tematy w dziale Gospodarka