Rozgrywka to druga faza rozdania, w której gracze biorą lewy. W rozgrywce normalnej rozgrywający próbuje wziąć zadeklarowaną liczbę lew określoną w kontrakcie, który wygrał w licytacji, a obrońcy próbują do tego nie dopuścić. W betelku rozgrywający próbuje wziąć nie więcej lew niż zadeklarował w wygranym kontrakcie, a obrońcy dążą do wciśnięcia mu więcej lew.
Betel. Część 1. Terminologia. <- poprzednia część<br />
Rozgrywka (druga faza rozdania)
Po rozdaniu dostaniesz 10 kart, których wizerunki sam możesz zobaczyć – ale trzymaj je w ręku tak, by ich wartości nikt inny nie widział. Warto sobie karty ułożyć w każdym kolorze osobno i posortować od najwyższej do najniższej. Robi się to tak, że rozkładasz sobie karty w prawym ręku w harmonijkę, taką jak widać na zdjęciu powyżej, a lewą ręką wybierasz karty w odpowiedniej kolejności i po skończeniu znów je sobie rozkładasz w harmonijkę trzymając karty w lewym ręku. Potem prawą ręką wykładasz karty do lew. Leworęczni robią na odwrót. Potem następuje licytacja i rozgrywka.
W trakcie rozgrywki gracze zbierają lewy. Gdy jesteś "wychodzącym", to weź jedną kartę i odkrytą połóż na stole. Kolejny gracz na lewo od ciebie odkrywa jedną z kart, które trzyma w swoim ręku i kładzie ją odkrytą na karcie wyłożonej przez ciebie. Tak zagrane trzy karty przez wszystkich trzech kolejnych graczy stanowią „lewę”.
Pierwszy gracz wykładający kartę to „wychodzący”. Wychodzący może wyjść dowolną kartą – jej kolor wyznacza „kolor wyjścia”. Każdy następny gracz musi dołożyć dowolną wyższą kartę w kolorze wyjścia – jeśli taką ma. Położenie na kartę wychodzącą wyższej karty tego samego koloru jest „biciem” i jest obowiązkowe. Jeśli nie masz wyższej karty musisz dołożyć dowolną niższą kartę w kolorze wychodzącym - nazywa się to „puszczeniem”. Gdy nie masz do koloru możesz wyrzucić dowolną kartę.
Gdy jest rozgrywany kontrakt bez atu albo betelek, to więcej reguł dotyczących brania lew nie ma. Ale gdy rozgrywamy kontrakt z kolorem atutowym, a kolorem wychodzącym jest kolor boczny, to należy dodatkowo zastosować poniższe reguły.
Jeśli nie masz do koloru, to musisz zawsze przebić dowolnym „atutem”, a jeśli już jest przebite atutem, to musisz nadbić dowolnym wyższym, a jeśli nie masz, to musisz dołożyć dowolny niższy. Gdy nie masz ani do koloru, ani atutu, to możesz dołożyć dowolną kartę. Jeśli karta wyjścia została przebita atutem, to ostatni dokładający kartę do lewy musi nadal dołożyć do koloru wyjścia, jeśli ma, ale już nie musi to być karta wyższa, bo już zostało przebite atutem.
Lewę zabiera ten gracz, który dołożył najwyższą kartę w kolorze wychodzącym, a jeśli lewa została przebita atutem, to ten, który dał najwyższy atut.
W pierwszej rozgrywanej lewie w rozdaniu wychodzi (wistuje) rozgrywający, czyli ten, który wygrał licytację i rozgrywa wylicytowany kontrakt. W każdej następnej rozgrywanej lewie wychodzącym jest ten, kto wziął poprzednią lewę.
Wylicytowany kontrakt może być rozgrywany bez atu albo z kolorem atutowym – to jest gra normalna. Albo można wylicytować betelka, który jest zawsze bez atu.
Rozgrywka jest podobna do brydżowej – tylko nie ma dziadka, gra się nie w cztery, ale w trzy osoby, jest obowiązek bicia w kolorze, bicia atutem i dokładania atu. Obowiązek dokładania do koloru wyjścia jest taki sam jak w brydżu.
Jedyny wyjątek w stosunku do tych reguł to kontrakt zwany „Betlem”. W tej rozgrywce nadal jest taki sam obowiązek bicia dla rozgrywającego, ale nie ma go dla obrońców. Muszą oni nadal dokładać do koloru, ale nie muszą bić wyższą kartą w kolorze, mogą puścić. Atutu nie ma, bo betelki są zawsze bez atu.
Rodzaje kontraktów, które można wylicytować
Poziom0 |
"Trzy pasy" - brak rozgrywającego i zadeklarowanego kontraktu |
"Betelek 3" - 3 lub mniej lew |
Poziom1 |
"Jeden" - 6 lub więcej lew, oddać można 4 lewy |
"Betelek 2" - 2 lub mniej lew |
Poziom2 |
"Dwa" - 7 lub więcej lew, oddać można 3 lewy |
Betelek 1" - 1 lub mniej lew |
Poziom3 |
"Trzy"- 8 lub więcej lew, oddać można 2 lewy |
"Betelek 0" - żadnej lewy |
Poziom4 |
"Szlemik" - 9 lub więcej lew, oddać można 1 lewę |
"Betel" - żadnej lewy i brak obowiązku przebijania dla obrońców |
Poziom5 |
"Szlem" - wszystkie lewy, nic nie można oddać |
|
Gry dzielą się na "normalne" (druga kolumna na powyższej liście) i "betelki" (trzecia kolumna).
W grach normalnych chodzi o wzięcie zadeklarowanej liczby lew – więc należy dążyć do wzięcia ich jak najwięcej. W betelkach jest odwrotnie – chodzi o wzięcie nie więcej lew, niż zadeklarowano – więc należy dążyć do wzięcia ich jak najmniej.
Obrońcy w grach normalnych dążą do tego, by odebrać rozgrywającemu jak najwięcej lew, a w betelkach na odwrót – by wcisnąć rozgrywającemu jak najwięcej lew.
W każdej grze normalnej rozgrywający, któremu uda się ugrać kontrakt, czyli weźmie tyle lew ile zadeklarował, dostanie punkty dodatnie i dodatkowe punkty za każdą nadróbkę. Gdy weźmie mniej lew, a zatem nie ugra kontraktu, dostanie tylko punkty ujemne i nic więcej – bez względu na to o ile weźmie lew mniej. A obrońcy w obu przypadkach dostaną po prostu dodatnie punkty za każdą wziętą lewę.
W każdej grze betelkowej rozgrywający, który nie weźmie więcej lew niż zadeklarował, czyli ugra kontrakt, dostanie punkty dodatnie, a gdy weźmie więcej lew, dostanie punkty ujemne – a to o ile weźmie mniej, lub więcej, nie wpływa na punktację. Natomiast obrońcy w obu przypadkach nie dostaną żadnych punktów.
Grzegorz GPS Świderski
t.me/gps65
następna część -> Betel. Część 3. Licytacja.
PS. Wersja angielska (english version):
PS2. Inne znaczenia słowa "Betel":
- Betel - po hebrajsku Dom Boży.
- Betel - miasto biblijne w starożytnej Palestynie.
- Betel - rodzaj używki popularnej w krajach Dalekiego Wschodu.
- Betel - pieprz betelowy, roślina, której liście wykorzystywane są jako zewnętrzny składnik betelu.
- Betel - palma betelowa, areka, roślina, której nasiona wykorzystywane są jako wewnętrzny składnik betelu.
- Betel - ośrodek koordynujący działalność Świadków Jehowy w danym kraju.
- Betel - katolicki ruch dobroczynny zajmujący się osobami niepełnosprawnymi.
------------------------------
Betel. Część 1. Terminologia. <- poprzednia notka </p>
następna notka -> Betel. Część 3. Licytacja.
------------------------------
Tags: gps65, Betelek, Betel, rozgrywka, licytacja
Bloger, żeglarz, informatyk, trajkkarz, sarmatolibertarianin, futurysta AI. Myślę, polemizuję, argumentuję, politykuję, filozofuję, łapówki przyjmuję: suppi.pl/gps65
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Rozmaitości