Zaczyna się recesja w Polsce. Problemy PKP Cargo są symptomatyczne. Jak pisze Monika Starecka, p.o. Członek Zarządu ds. finansowych PKP CARGO w tekście: „Grupa PKP CARGO S.A. publikuje wyniki za I kw. 2024 r.”, w ostatnich miesiącach notuje się ogromne straty w różnych sektorach i branżach polskiej gospodarki:
1. Przemysł:
• Produkcja sprzedana przemysłu spadła o 0,7% rok do roku (rdr).
• Spadek produkcji dotknął 20 z 34 działów przemysłu.
• Znaczny spadek zanotowano w wydobywaniu węgla kamiennego i brunatnego, które spadło o 20,6% rdr.
2. Budownictwo:
• Krajowa produkcja budowlano-montażowa zmniejszyła się o 10,8% rdr.
3. Transport kolejowy:
• Branża kolejowego transportu towarowego przewiozła 54,2 mln ton masy, co stanowi spadek o 10,5% rdr.
• Praca przewozowa spadła o 12,6% rdr do poziomu 14,0 mld tkm.
• Grupa PKP CARGO S.A. przetransportowała 17,9 mln ton towarów, co stanowi spadek o 23,3% rdr.
• Praca przewozowa PKP CARGO wyniosła 4,6 mld tkm, co oznacza spadek o 28,8% rdr.
• Średnia odległość przewozów zmniejszyła się o 20 km rdr, wynosząc 256 km.
4. Segmenty towarowe przewozów PKP CARGO:
• Paliwa stałe: spadek o 35,1% rdr.
• Drewno i płody rolne: spadek o 34,0% rdr.
• Kruszywa i materiały budowlane: spadek o 19,2% rdr.
• Produkty chemiczne: wzrost o 18,3% rdr.
• Paliwa płynne: wzrost o 29,6% rdr.
• Segment intermodalny: wzrost o 28,8% rdr.
5. Udział rynkowy PKP CARGO:
• Udział na krajowym rynku przewozów kolejowych według masy towarowej wyniósł 30,0%, co stanowi spadek o 5,9 punktów procentowych rdr.
• Udział według pracy przewozowej wyniósł 29,6%, co stanowi spadek o 7,8 punktów procentowych rdr.
6. Wyniki finansowe PKP CARGO:
• Skonsolidowane przychody wyniosły 1 180,7 mln zł, co oznacza spadek o 24,5% rdr.
• EBITDA wyniosła 122,4 mln zł, co stanowi spadek o 65,9% rdr.
• EBIT był negatywny i wyniósł – 96,8 mln zł.
• Strata netto wyniosła 118,1 mln zł.
7. Koszty operacyjne PKP CARGO:
• Koszty operacyjne wyniosły 1 263,0 mln zł, co stanowi spadek o 9,2% rdr.
• Spadki kosztów w zużyciu energii i paliwa trakcyjnego (35,7% rdr), usługach transportowych (23,9% rdr), oraz dostępie do infrastruktury (22,9% rdr).
• Wzrost kosztów świadczeń pracowniczych (6,0% rdr) i amortyzacji (14,5% rdr).
• Koszty finansowe netto wyniosły 48,0 mln zł, wzrost o 15,7% rdr.
8. Nakłady inwestycyjne PKP CARGO:
• Nakłady inwestycyjne wyniosły 323,5 mln zł, co stanowi spadek o 31,1% rdr.
PKP Cargo, utworzone w 2001 roku, to polska firma zajmująca się transportem kolejowym, specjalizująca się w przewozach towarowych. Jest największym operatorem kolejowym w Polsce i jednym z największych w Europie.
PKP Cargo z pewnością nie pomogą podwyżki cen energii, które na kilka sposobów negatywnie wpłyną na gospodarkę Polski:
• Wzrost kosztów produkcji – wzrost cen energii przełoży się na wyższe koszt funkcjonowania przedsiębiorstw, szczególnie w sektorach potrzebujących energii, jak przemysł ciężki, produkcja, transport, czy w usługach. Przełoży się to na spadek popytu (przenoszenie kosztów na klientów), a to z kolei doprowadzi do spadku rentowności firm.
• Inflacja – podwyżki cen energii są pierwszą przyczyną inflacji, czyli wzrostu cen towarów i usług. Narodowy Bank Polski będzie musiał zareagować, i by nie doprowadzić do większego bezrobocia, będzie musiał dodrukowywać i wpuszczać na rynek większe ilości waluty.
• Spadek konkurencyjności – wzrost cen przełoży się na spadek konkurencyjności polskiej gospodarki i mniejszy eksport produktów, czy też przenoszenie produkcji do innych krajów, co właśnie w Polsce się dzieje. Spadek eksportu przełoży się na większy deficyt w wymianie handlowej.
• Ucierpią zwykli konsumenci – niekorzystną sytuację odczują gospodarstwa domowe, czyli każdy z nas.
• Najprostszą formą redukcji kosztów jest zwalnianie pracowników. Bieda dotknie większą liczbę Polaków.
Podsumowując, w Polsce zaczyna się katastrofa, której nikt nie potrafi powstrzymać. Media głównego nurtu i same działania obecnego rządu, skupiają się na zemście na opozycji w białoruskim stylu. Zemsta znakomicie odwraca uwagę od prawdziwych problemów. Głównym celem macherów jest osłabienie potencjału Polski – w każdej możliwej dziedzinie.
Wiemy, jakie intencje wobec Polski mają Niemcy i Francja, które mają w Polsce swoją ekspozyturę. Możliwe też, że rządzący są po prostu słabi w tym, czym się zajmują. Po prostu nie potrafią rządzić. Dzieje się wszystko na raz.
Dlatego też problemy PKP Cargo zapowiadają początek gospodarczej katastrofy w Polsce. Tymczasem nikt o tym szerzej nie mówi.
Zachęcam do udostępniania tego tekstu. Niech Polacy dowiedzą się, co się dzieje.
Inne tematy w dziale Gospodarka