„Polska przoduje w UE w rankingu umiejętności czytania dzieci” – to tytuł artykułu Daniela Tillesa opublikowanego na swoje stronie przez Fundację Notes from Poland z Krakowa
Jak czytamy, „Polska razem z Finlandią ex aequo ma pierwsze miejsce w Europie w międzynarodowym indeksie oceniającym umiejętność czytania ze zrozumieniem wśród uczniów”:
"Średni wynik w czytaniu na koniec czwartej klasy 2021 roku"
Źródło: https://notesfrompoland.com/2023/05/16/poland-tops-eu-in-ranking-of-childrens-reading-ability/
„Najnowsze wyniki, pochodzące z 2021 r., ale opublikowane dzisiaj, to piąty raz, kiedy badanie miało miejsce. Ustalenia opierają się w każdym kraju na ustandaryzowanym teście czytania ze zrozumieniem przeprowadzonym na reprezentatywnej dla danego kraju losowej próbie około 4000 uczniów klas czwartych ze 150 do 200 szkół.
Wśród uwzględnionych 41 krajów i dwóch chińskich specjalnych regionów administracyjnych Polska zajęła piąte miejsce z wynikiem 549 w czytaniu. Wyprzedziła jedynie Singapur (587), Hongkong (573), Rosję (567) i Anglię (558).
Spośród 18 krajów UE uwzględnionych w raporcie, Polska i Finlandia (również z wynikiem 549) uplasowały się najwyżej, a następnie Szwecja (544), Bułgaria (540) i Czechy (540). Najgorzej wypadły w UE Belgia (494 dla francuskojęzycznych i 511 dla flamandzkich), Cypr (511) i Francja (514)” – pisze D. Tilles.
Polska znacznie poprawiła się w rankingu, awansując z 29. miejsca w 2006 r. i 28. w 2011 r. na szóste miejsce w 2016 r., a obecnie na piąte miejsce. Każda wersja raportu zawierała jednak nieco inny dobór krajów.
IEA Progress in International Reading Literacy Study od 2001 roku, co pięć lat bada umiejętność czytania dzieci w wieku 9-10 lat. Należy jednak pamiętać, że badanie było z 2021 roku.
Martwi jednak największa różnica ze względu na płeć – dziewczęta znacznie przeważają nad chłopcami:
"Różnica między płciami w zakresie przewagi dziewcząt w wynikach testu czytania nad chłopcami"
Źródło: https://notesfrompoland.com/2023/05/16/poland-tops-eu-in-ranking-of-childrens-reading-ability/
Należy zaznaczyć, że badanie było przeprowadzone w czasie pandemii, a jak pisze Instytut Badań Edukacyjnych: „Okres nauki zdalnej w Polsce należał do najdłuższych na świecie”.
„W 2016 r. w Polsce było bardzo niewielu czwartoklasistów na najniższym poziomie umiejętności – tylko 2% polskich uczniów było poniżej niskiego poziomu umiejętności. Średnia dla takich uczniów w krajach, które wzięły udział w badaniu, wynosiła 4%. Uczniowie, którzy uzyskali wyniki poniżej progu niskiego poziomu, mogą mieć trudności ze zrozumieniem prostych tekstów i komunikatów, a w rezultacie ich zdolność do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie może być ograniczona. Uczniowie z tak niskimi umiejętnościami czytania ze zrozumieniem mogą mieć również problemy z innymi przedmiotami. Jeszcze mniej takich uczniów było w Rosji, Hongkongu, Norwegii, Łotwie i Holandii. Z kolei 20% uczniów w Polsce osiągnęło najwyższy poziom (średnia krajów biorących udział w badaniu wyniosła 10%), polegający na odróżnianiu informacji istotnych od nieistotnych, wyciąganiu wniosków z wielu przesłanek, interpretowaniu zachowań i interakcji znaków oraz ocena wpływu zastosowanych środków na odbiór tekstu” – pisze IBE.
Źródła:
D. Tilles, Poland tops EU in ranking of children’s reading ability, Notes From Poland: https://notesfrompoland.com/2023/05/16/poland-tops-eu-in-ranking-of-childrens-reading-ability/
PIRLS 2021 – Everything you need to know about the Progress in International Reading Literacy Study, Instytut Badań Edukacyjnych https://www.ibe.edu.pl/index.php/en/news/1990-pirls-2021-everything-you-need-to-know-about-the-progress-in-international-reading-literacy-study
Inne tematy w dziale Społeczeństwo