Monteskiusz, "O duchu praw":
U autorów chińskich ustawicznie powtarza się to spostrzeżenie, iż im bardziej w tym państwie mnożyło się kary, tym rewolucja była bliższa.
Wszystkie Media Niezależne ponad podziałami: szykuje się wielki protest w Warszawie!
https://www.facebook.com/watch/live/?v=329300044832804&ref=notif¬if_id=1601620501561834¬if_t=live_video_ex”
Rolnicy, hodowcy, górnicy, ludzie mediów!
Rolnicy – jesteście niszczeni ustawą piątka dla zwierząt, co doprowadzi do uzależnienia żywnościowego Polaków od towarów z zagranicy. Zaowocuje to likwidacją kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy oraz dalszym wzrostem cen żywności.
Górnicy – rząd szykuje likwidacje górnictwa. Do 2040 planuje wprowadzić bezemisyjne źródła energii. Przemysł potrzebuje energii. Oznacza to nic innego, jak likwidację nie tylko kopalń, ale i elektrowni oraz wielu zakładów przemysłowych, bo tej energii po prostu zabraknie. Radykalnie wzrosną ceny prądu. Marzenia Biedronia i wrogów Polski, ziszczą się paradoksalnie dzięki tzw. Dobrej zmianie.
Media – prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „samodzielnie” wpadł na pomysł aby cenzurować internet
Szykuje się projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw
Prezes UOKiK będzie mógł blokować strony internetowe – zakłada nowy projekt
„Prezes UOKiK będzie mógł usuwać treści lub ograniczać dostępu do interfejsu internetowego, czyli blokować strony internetowe.
(...)
Projekt zakłada, że niektóre kompetencje Prezes będzie realizował przy wsparciu innych organów, np. ABW czy Policji”.
Źródło: Business Insider Polska
Jak pisze Grzegorz Ułan na Antyweb: „U podstaw tego leży rozporządzenie nr 2017/2394 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów”.
Źródło: Antyweb
Wszystkie te elementy wraz z bezkarnością urzędników, przypomina stan wojenny, gdy państwowym środkom przemocy można było działać bezkarnie, nawet zabić.
O ograniczeniach w działaniu stron internetowych można przeczytać w Biuletynie Administracji Publicznej Rady Ministrów: https://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-rady-ministrow/prace-legislacyjne-rm-i/prace-legislacyjne-rady/wykaz-prac-legislacyjny/r4035266659,Projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-ochronie-konkurencji-i-konsumentow.html
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
1.Nadanie kompetencji Prezesowi UOKiK
(...) Zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt g rozporządzenia CPC (Consumer protection cooperation Przyp. R.K.) w przypadku braku innych skutecznych środków, które mogą doprowadzić do zaprzestania lub zakazania naruszenia objętego niniejszym rozporządzeniem oraz w celu zapobieżeniu ryzyku wyrządzenia poważnych szkód zbiorowym interesom konsumentów prawo do nakazania:
- usunięcia treści lub ograniczenia dostępu do interfejsu internetowego lub nakazania umieszczenia wyraźnego ostrzeżenia dla konsumentów wchodzących na interfejs internetowy,
- dostawcy usług hostingowych usunięcia lub wyłączenia interfejsu internetowego lub ograniczenia dostępu do niego, lub
- w odpowiednich przypadkach nakazania rejestrom domen i podmiotom rejestrującym domeny usunięcia pełnej nazwy domenowej (FQDN) i umożliwienia właściwemu organowi jej rejestracji.
- rozszerzenie instytucji przeszukania także na postępowania konsumenckie (art. 105n uokik).
ZAUWAŻMY ILOŚĆ BŁĘDÓW ORAZ ZWRÓĆMY UWAGĘ NA STYL, CO ŚWIADCZY O POŚPIECHU W TWORZENIU PROJEKTU:
Możliwe są dwa warianty realizacji kompetencji przez Prezesa UOKiK:
1.samodzielna realizacja kompetencji;
2.realizacja kompetencji przy współpracy innych organów.
Proponuje się aby Prezes UOKiK realizował kompetencje organu właściwego w sposób mieszany, tj.: część z uprawnień minimalnych przewidzianych w rozporządzeniu CPC będzie realizowana samodzielnie przez Prezesa UOKiK, a inne będą wykonywane przy współpracy innych organów, w drodze zlecania wykonania czynności.
Samodzielnie Prezes będzie realizował następujące kompetencje:
- uprawnienie do usunięcia treści lub ograniczenia dostępu do interfejsu internetowego (tzw. blokowanie stron www);
- uprawnienie do dokonywania zakupów towarów lub usług, w razie potrzeby, z możliwością przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości w celu ich przetestowania.
Wariant rekomendowany: Prezes UOKiK - organ zlecający wykonania czynności
W ramach tego wariantu wdrożenia rozporządzenia CPC możemy przyjąć opcję, w której Prezes UOKiK będzie posiadał wszystkie kompetencje przewidziane rozporządzeniem CPC, jednak będzie realizował je w trybie zlecania ich wykonania innym organom właściwym (art. 9 ust. 1 lit. b rozporządzenia CPC). W tym wariancie Prezes UOKiK nie wykonywałby wszystkich przyznanych rozporządzeniem CPC uprawnień, wykorzystując własne zasoby, lecz „zlecałby” takie zadania innym organom, posiadającym już obecnie odpowiednie kompetencje i zasoby np. Urzędowi Komisji Nadzoru Finansowego, ABW czy Policji.
- Przecież to już jest możliwe, a służby specjalne mają takie uprawnienia – przyp. R.K.
(...)
W zakresie kompetencji do nabywania towarów lub usług z wykorzystaniem możliwości przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości, proponuje się, aby, w zależności od konkretnych potrzeb, pracownicy UOKiK wykonywali kontrole samodzielnie lub we współpracy z Policją. Proponuje się następujące rozwiązania w zakresie realizacji tej kompetencji:
1. przeprowadzenie zakupu samodzielnie przez pracowników UOKiK, lub
2. przeprowadzenie zakupu z udziałem Policji.
Czynności wykonywane przez funkcjonariuszy Policji obejmować będą jedynie sam zakup z zastosowaniem ukrytej lub fałszywej tożsamości. Funkcjonariusze nie będą zaangażowani w testowanie, czy jakąkolwiek ocenę produktów lub usług, ze względu na fakt, że taka ocena wymaga posiadania wiedzy specjalistycznej. Dodatkowo warto podkreślić, że wprowadzana instytucja znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku podejrzenia najbardziej newralgicznych naruszeń, o potencjalnie dużej skali. UOKiK szacuje, że działania takie będą miały miejsce ok. 15 razy w skali roku, w obszarach najbardziej narażonych na poważne naruszenia, lub naruszenia o dużej skali, takich jak: usługi finansowe, pokazy, zakupy drogą elektroniczną.
Wydaje się, że proponowane rozwiązania zapewniają najbardziej efektywne wykonywanie prawa unijnego w Polsce. Należy bowiem podkreślić, że wyspecjalizowane organy ochrony prawnej, takie jak Policja czy prokuratura, w przeciwieństwie do Prezesa UOKiK, już posiadają zestaw narzędzi umożliwiających skuteczną i efektywną realizację części uprawnień minimalnych wskazanych w rozporządzeniu CPC. Organy te w chwili obecnej realizują tego typu uprawnienia, a co za tym idzie, wiedzą jak sprawnie je wykonywać, mają doświadczenie i praktykę. Wdrożenie rozporządzenia CPC może polegać zatem na ewolucji i rozwoju aktualnego modelu współpracy organów na bazie istniejących i funkcjonujących rozwiązań, po dostosowaniu ich do wymogów określonych w rozporządzeniu.
Tu mamy ciekawe informacje o dotychczasowej inwigilacji społeczeństwa:
W polskim systemie organów publicznych w kompetencje o podobnym charakterze wyposażone zostały organy właściwe dla nadzoru nad rynkiem finansowym – Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, i od niedawna – Krajowa Administracja Skarbowa. Zgodnie z informacjami resortu finansów do końca sierpnia 2018 r. KAS skorzystała z uprawnienia do blokowania rachunku bankowego sześciokrotnie. Jeśli natomiast chodzi o analizę danych z systemu bankowego, to jest to ogromny wolumen danych. Tego rodzaju danymi, w dodatku w tak dużej ilości, dotychczas administracja skarbowa, jeszcze nie dysponowała. Tym samym, nigdy wcześniej nie prowadzono takich analiz. Do 30 lipca 2018 r. tzw. tabela transakcji zawierała ponad 2 mld rekordów. Dane te obejmowały ok. 3,3 mln numerów NIP i około 9,1 mln rachunków bankowych. Analizy dokonywane przez KAS dotyczą, póki co, wyłącznie przedsiębiorców. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że administracja skarbowa to wyspecjalizowany organ, przygotowany do realizacji nałożonych zadań. W przypadku śledzenia przepływów finansowych, o których mowa w rozporządzeniu CPC, analizie podlegałyby także dane dotyczące osób fizycznych. Zatem wolumen gromadzonych danych byłby o wiele większy. W konsekwencji ich analiza wymagałaby dużo większych nakładów pracy i czasu. Należy zatem rozważyć, czy Prezes UOKiK dysponuje odpowiednim zapleczem pozwalającym na realizację tego zadania. W przypadku przyznania takich kompetencji Prezesowi UOKiK konieczne będzie zapewne skierowanie dodatkowych zasobów kadrowych i środków finansowych w celu zapewnienia realizacji tych obowiązków.
Nieźle, nieźle! Jak widzimy Prezes Urzędu Ochrony konsumentów wygadał się o dotychczasowej inwigilacji społeczeństwa.
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nową służbą specjalną? Otóż jak czytamy dalej:
"Nie jest także wykluczone, że przyznanie uprawnień w tym zakresie Prezesowi UOKiK może zostać odebrane, jako naruszenie właściwości tych organów, a także prowadzić do dublowania kompetencji.
Przyznanie wykonywania uprawnień jedynemu właściwemu organowi – Prezesowi UOKiK oznaczałoby w praktyce konieczność przeprowadzenia zmian organizacyjnych polegających na stworzeniu nowego pionu w strukturze organizacyjnej Urzędu, tj. jednostki o charakterze dochodzeniowo – śledczym, która byłaby odpowiedzialna za realizację zadań wynikających z rozporządzenia CPC. Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym, Prezes UOKIK nie ma tak daleko idących i rozbudowanych kompetencji. W związku z czym, pracownicy UOKiK nie posiadają wyspecjalizowanej wiedzy branżowej o charakterze praktycznym, często „operacyjnym”, doświadczenia w realizacji tego typu zadań, ani stosownych umiejętności. Dlatego też, w przypadku wyboru tej opcji, konieczne byłoby rozważenie zatrudnienia nowych pracowników, których zadaniem byłoby wykonywanie tych uprawnień. Już na etapie naboru należałoby zwrócić uwagę na posiadane przez nich wykształcenie oraz konkretne umiejętności i kompetencji, także te o charakterze miękkim.
(...) I tak w odniesieniu do poszczególnych kompetencji planowane jest:
1. uprawnienie do usunięcia treści lub ograniczenia dostępu do interfejsu internetowego (tzw. blokowanie stron www) – możliwość zaskarżenia decyzji tymczasowej nakładającej taki obowiązek do sądu,
2. uprawnienie do przeszukania w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów lub postępowania klauzulowego - konieczne będzie uzyskanie zgody SOKiK na przeszukanie (analogicznie do przeszukania w postępowaniu antymonopolowym) oraz możliwość zaskarżenia postanowienia SOKiK (Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - przyp. R. K).
3. uprawnienie do dokonywania zakupów towarów lub usług, w razie potrzeby, z możliwością przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości w celu ich przetestowania – zgoda SOKiK.
Podkreślenia ponadto wymaga, że Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań priorytetowo traktuje kwestię respektowania sprawiedliwości proceduralnej, stanowiącej ogólną zasadę prawa, na którą składa się zbiór wartości, których określenie w regułach procesowych i faktyczne implementowanie w procesie gwarantuje jego sprawiedliwy przebieg i umożliwia jego pozytywną ocenę.
Nie odpuścimy wam tego!
Romuald Kałwa
Inne tematy w dziale Polityka