Forum Żydów Polskich Forum Żydów Polskich
1545
BLOG

Cedaka - sprawiedliwość dobroczynności

Forum Żydów Polskich Forum Żydów Polskich Kultura Obserwuj notkę 24

<<...odmawianie cedaki potrzebującym jest równoznaczne z odmawianiem im sprawiedliwości.>>

 

W artykule http://www.the614thcs.com/40.1441.0.0.1.0.phtml czytamy m.in.:


<<Jak człowiek staje się np. murarzem?

Przez murowanie.

A rybakiem?

Przez łowienie ryb?

A skrzypkiem?

Przez granie na skrzypcach.>>


<<Na tej samej zasadzie człowiek staje się dobrym dla innych wyłącznie poprzez czynienie dobra, bo bycie dobrym nie jest cechą wrodzoną, jak wzrost lub kolor włosów, ale umiejętnością-działaniem. Gdyby czynienie dobra było łatwiejsze od czynienia zła lub od bycia obojętnym - większość ludzi zajmowałaby się czynieniem dobra. Jednak tak nie jest. Dobro wymaga wysiłku, wyrzeczeń, pracy, powstrzymywania egoizmu.

Jednym z przejawów bezdyskusyjnego dobra jest - w tradycji judaizmu - pomaganie ludziom, którzy znaleźli się w trudnym położeniu materialnym. Pomaganie innym poprzez micwę (nakaz) cedaki.


Bo kto jest najważniejszy? Potrzebujący. A dla niego liczy się konkret. Konkret w dawaniu, a nie sam akt dawania. Biednym nie da się pomoc samym poczuciem hojności, za którym nie stoi wystarczająca suma. Potrzebna jest konkretna cyfra, którą - rzecz jasna - można w hojności przekroczyć, ale nie wolno zejść poniżej niej.

Czyń dobro według nakazów prawa i staniesz się dobrym człowiekiem - nawet wbrew sobie. I w czynieniu dobra, kieruj się rozumnym prawem bardziej, niż zmiennym i zawodnym sercem.

Cedaka oznacza sprawiedliwość w połączeniu ze współczuciem. Jest to żeńska forma rzeczownika cedek, który oznacza sprawiedliwość. O ile jednak dobroczynność, czyli działalność charytatywna, zwraca uwagę w swojej nazwie (caritas oznacza w łacinie „miłość”) na dobrowolność działań (motywacja uczuciowa przesądza, że wspomaganie biednych jest dobre, ale odmawianie im pomocy – etycznie zaledwie neutralne), o tyle cedaka już w swej nazwie nawiązuje do faktu, że odmawianie cedaki potrzebującym jest równoznaczne z odmawianiem im sprawiedliwości.

To bardzo ważne rozróżnienie, bo podkreśla, że cedaka jest żydowskim obowiązkiem, a nie jedynie kaprysem uczuciowym, wynikiem nastroju serca pobudzonego akurat do współczucia. Obowiązkiem o wielkim znaczeniu: „Cedaka jest równoważna wszystkim pozostałym przykazaniom razem” (Bawa Batra 9b), „Kto zamyka oczy na cedakę, jest jak bałwochwalca” (Bawa Batra 10a), a "Ten, kto uprawia dobroczynność, jest wspanialszy do tego, kto przynosi ofiary” (Suka 49b).>>

Nie można więc obojętnie przechodzić obok wyraźnie wyrażonej potrzeby człowieka.
Jak dzisiaj, bardzo konkretnie w gronie blogerów salonu24 możemy zrealizować nakaz cedaki?
 
Może właśnie tak:     niemcy.salon24.pl/358363,pomoz-stanislawowi-hellerowi-daruj-mu-dzien-zycia
 
 
 
Redakcja FŻP

Nasz portal: https://forumzydowpolskichonline.org/

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (24)

Inne tematy w dziale Kultura