Czytamy na portalu Wyborcza.pl wywiad z Jackiem Lipskim prezesem firmy Pleograf, producentem filmu "Tajemnica Westerplatte". Mówi on między innymi:
- Informację, że dotacja Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej ma być cofnięta, przyjęliśmy ze zdziwieniem. Nie wyobrażam sobie jako producent sytuacji, w której w oparciu o legalne procedury decyzja wydana zgodnie z prawem mogłaby być cofnięta pod wpływem polityków bądź nagonki medialnej. Oznaczałoby to, iż każdy producent czy reżyser powinien się spodziewać, że jeśli któremuś z polityków lub dziennikarzy nie spodoba się scenariusz, to może on skutecznie uniemożliwić realizację filmu. Nosi to znamiona cenzury politycznej, i to jeszcze prewencyjnej.
(
źródło i całość)
Co takiego wynika z zaprezentowanego wyżej rozumowania? Ano oczekiwanie, że państwo ma obowiązek wspierać finansowo projekty w rodzaju genitaliów na krzyżu, czy kupy w słoiku, bo jeżeli tego nie robi - wprowadza "prewencyjną cenzurę". Jasne, mieliśmy dotąd szereg przykładów wystaw, czy "performance'ów" tego typu odbywających się za pieniądze podatników (np. w państwowych galeriach).
Ktoś mógłby jednak spytać - czemóż, ach czemóż pan producent opiera swój budżet na państwowych dotacjach, zamiast zabiegać o taką liczbę prywatnych sponsorów, by produkcję filmu dało się sfinansować. "Gazeta" wywiad opatruje "mocnym" tytułem "Cenzura prewencyjna na Westerplatte" i z emfazą podobną, jak w przypadku "obrony" plastikowej palmy na warszawskim Pl. De Gaulle'a, której kolejne "renowacje" finansują warszawiacy, czy homo-poprawnego klubu "Le Madame", którego rozreklamowany w mediach właściciel uznawał za dyskryminację mniejszości seksualnych, próby wyegzekwowania przez miejskich urzędników zaległego czynszu (
świetny zestaw cytatów dot. tej sprawy opublikowany na HGW Watch).
Ciekawe, że w kolejnych pokoleniach nie znika przekonanie "liberalnych" lewicowców, że państwo
musi finansować każdą palmę, która im odbije. W przeciwnym wypadku jest oczywiście "faszystowskie", to jasne.
"Tajemnica Westerplatte" - wyważona opinia historyka