Podstawowe zarzuty wobec Sławka Nowaka po przesłuchaniu przez komisję rysują się następująco:
1. Brak nadzoru nad ULC
2. Zlekceważenie informacji ABW co pomogło wypompować pieniądze z AmberGold do OLT
3. Wprowadzenie w błąd sejmu odnośnie sytuacji w ULC
4. Niejasne kontakty Nowaka z gdańskimi urzędami kontrolującymi AmberGold
5. Zanik pamięci odnośnie działań rządu wobec Grupy AmberGold
Brak nadzoru nad ULC
Zarzut 1 oparty jest na kontroli NIK, która nie odnotowała żadnych dziłań nadzorczych ministra transportu, do których był on zobowiązany przez ustawę prawo lotnicze. Akt wykonawczy do ustawy ustanawiał obowiązek rocznych sprawozdań prezesa ULC. Ostatnie takie sprawozdanie wpłynęło do ministerstwa w r. 2009.
Zlekceważenie informacji ABW co pomogło wypompować pieniądze z AmberGold do OLT
Najpoważniejszym zarzutem jest zlekceważenie informacji ABW. Informacja ta datowana na 24 maja dostarczona została ministrowi w trybie art. 18 ustawy o ABW (Obowiązek niezwłocznego przekazania informacji mogącej mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej). Nowak zapoznał się z nią - jak twierdzi - 12 czerwca - notatka głosi, że OLT wykorzystywane jest do wypompowywania pieniędzy z AG. Dwa dni później Nowak wysyła list z pytaniem do szefa ULC. Co działo się później Nowak nie pamięta, nie wie czy szef ULC odpowiedział, czy nie, jaka była treść ew. odpowiedzi (wg zeznań prezesów ULC przekazali oni informację, że wszystko jest w porządku). W tym czasie zaś trwało najbardziej intensywne wypompowywanie pieniędzy z AG do OLT miesiące maj-czerwiec -lipiec. W połowie sierpnia Nowak zleca kontrolę w ULC nie potrafi jednak wyjaśnić dlaczego wówczas (wg M.Wasserman skutkiem nacisków parlamentu była wówczas przesądzona kontrola NIK w ULC - decyzja o kontroli NIK zostaje podjęta 1 września). Nowak twierdzi też, że zlecał kontrolę w czerwcu, nie ma jednak żadnych śladów materialnych takich decyzji poza dzisiejszymi słowami Nowaka.
Dodajmy, że ULC zezwoliło OLT działanie na kredyt - czyli bez wnoszenia opłat podmiotom - głównie portom lotniczym, których straty z tytułu nie zapłaconych długów sięgają kilkuset milionów zł.
Wprowadzenie w błąd sejmu odnośnie sytuacji w ULC
W sierpniu, w trakcie trwania kontroli ministerialnej w ULC odbyła się komisja sejmowa w sprawie ULC. Nowak twierdził na niej, sprzecznie z prawdą, że ULC działa doskonale, zgodnie z prawem i regułami. W ten sposób Nowak wprowadził sejm w błąd. Pytany na jakiej podstawie wygłaszał takie sądy zeznał, że na podstawie domniemania, iż urzędy państwowe działają prawidłowo.
Niejasne kontakty Nowaka z gdańskimi urzędami kontrolującymi AmberGold
Jeden z wątków afery taśmowej to sprawa kontroli krzyżowej firmy żony Nowaka przez I US w Gdańsku. Nowak z Parafianowiczem omawiają tam sposoby uniknięcia takiej kontroli. Padają nazwiska konkretnych urzędniczek mających pomóc w tej sprawie. Nowak zeznaje, że nie zna bądź nie kojarzy żadnej z tych osób, podobnie córki jednej z nich, która jak się okazało była szefową sztabu wyborczego PO w okresie gdy Nowak był jej pomorskim baronem.
Zanik pamięci odnośnie działań rządu wobec Grupy AmberGold
Wysoką nieufność co do wiarygodności Nowaka budzą jego słowa o procedowaniu Amber Gold w rządzie i w ministerstwie jakim Nowak kierował. Nowak nie pamiętał kiedy i czy spotkał się ze swoim przełożonym i rozmawiał w tej sprawie. Nowak nie wiedział też czy w ministerstwie procedowano sprawę OLT. Domyśla się, że tak, że zapewne poruszano ją na naradach jak też zapewne poruszano ją w sferach rządowych. Kiedy, przez kogo Nowak nie wie, sądzi jednak, że brał w tym udział.
**********
Jaką rolę odgrywał S. Nowak w aferze AmberGold? Na pewno jego zaniechania pomogły wyprowadzić lokaty obwateli poza AG. Bezpośrednio po informacji od ABW Nowak powinien zbadać sytuację OLT. Mógł w trybie natychmiastowym odebrać OLT bezprawnie wydaną koncesję, co utrudniłoby machinacje finansowe i zachwiało wiarygodnościa firmy. Na te zaniechania Nowaka są twarde dowody.
Czy szef pomorskich struktur PO był częścią politycznej kryszy nad AG? Komisja nie wskazała na to dowodów. Jednak wyjaśnienia Nowaka są niewiarygodne. Jak choćby to, że nie kojarzy kto był powołanym przez m.in. niego szefem sztabu wyborczego PO na Pomorzu. Jak absolutny brak pamięci odnośnie postępowania w rządu w najgłośniejszej aferze medialnej 2012. Aferze która doprowadziła do przemeblowania rządu Tuska: wymiany prawie wszystkich szefów służb specjalnych, krótkotrwałego przełożenia "medialnej wajchy" tvn-ów na anty-POwską.
Kalendarium Nowaka
26 maja - powstaje notatka ABW alarmująca o OLT i AG
12 czerwca - S.Nowak, jak twierdzi, zapoznaje sie z notatką
14 czerwca - Nowak wysyła pismo do szefa ULC celem wyjaśnienia sprawy
czerwiec - sierpień
- Nowak nie rejestruje w pamięci tego okresu, twierdzi, że zleca kontrolę w czerwcu jednak nie ma żadnych materialnych śladów takiego działania
- wg urzędników ULC informują oni ministerstwo iż w kwestii OLT wszystko jest w porządku
- z AG wyprowadzone zostają olbrzymie sumy do OLT gdzie znikają
26 lipca - OLT Express informują o zawieszeniu lotów, składają wniosek o upadłość
28? lipca - ULC zawiesza?/odbiera? koncesję OLT
13 sierpnia - decyzja o likwiacji AG i wypowiedzeniu umów
16? sierpnia - Nowak zleca kontrolę ULC
20 VIII - 14 IX - Kontrola ministerialna w ULC
po 20 VIII - Komisja ds. Infrastruktury w Sejmie, Nowak informuje o braku jakichkolwiek zarzutów w stosunku do ULC, działaniu urzędu zgodnie z prawem
14 września - koniec kontroli ministerialnej w ULC - wnioski o poważnych nadużyciach
15 X - p.o. prezesa ULC T. Kądziołka odwołany, prezesem ULC P. Orłowski
2013
07 stycznia - kontroler NIK upoważniony do kontroli
17 stycznia - Nowak wysyła do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa
13 lipca wystąpienie pokontrolne NIK
??? umorzenie śledztwa z zawiadomienia ministerstwa transportu
Artykuł 18 ustawy o ABW
Obowiązek niezwłocznego przekazywania informacji Prezydentowi przez szefów Agencji
1. Szefowie Agencji, każdy w zakresie swojej właściwości, przekazują niezwłocznie Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesowi Rady Ministrów informacje mogące mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Szefowie Agencji, każdy w zakresie swojej właściwości, przekazują niezwłocznie Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej informacje, o których mowa w ust. 1, w każdym przypadku, kiedy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej tak zdecyduje.
3. Jeżeli informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą spraw objętych zakresem działania właściwego ministra, Szef Agencji przekazuje je temu ministrowi, chyba że Prezes Rady Ministrów zdecyduje inaczej.
Inne tematy w dziale Polityka