Wyniki uczniów (PISA 2022)
- Z matematyki, będącej głównym tematem badania PISA 2022, 15-latkowie uzyskali 489 punktów w porównaniu do średniej wynoszącej 472 punkty w krajach OECD .
- Średnio 15-latkowie uzyskują 489 punktów w czytaniu w porównaniu ze średnią 476 punktów w krajach OECD .
- W Polsce przeciętne wyniki w nauce 15-latków wynoszą 499 punktów, podczas gdy w krajach OECD średnia wynosi 485 punktów .
- Średnie wyniki w 2022 r. były niższe w porównaniu z 2018 r. w matematyce, czytaniu i naukach ścisłych .
- W Polsce 77% uczniów osiągnęło co najmniej poziom 2 biegłości w matematyce , czyli znacznie więcej niż średnio w krajach OECD (średnia OECD: 69%). Uczniowie ci potrafią przynajmniej zinterpretować i rozpoznać, bez bezpośrednich instrukcji, jak prostą sytuację można przedstawić matematycznie
- Około 9% uczniów w Polsce osiągało najlepsze wyniki w matematyce , co oznacza, że osiągnęli poziom 5 lub 6 w teście matematycznym PISA (średnia OECD: 9%). Na tych poziomach uczniowie potrafią matematycznie modelować złożone sytuacje oraz wybierać, porównywać i oceniać odpowiednie strategie rozwiązywania problemów.
- W Polsce 31% uczniów (najwięcej) znalazło się w górnym międzynarodowym kwintylu skali społeczno-ekonomicznej , co oznacza, że znaleźli się w gronie uczniów najlepiej radzących sobie z badaniem PISA w 2022 r. Ich średni wynik z matematyki wyniósł 536 punktów zwrotnica; jeden z najwyższych wśród studentów o podobnym pochodzeniu społeczno-ekonomicznym.
- W Polsce uczniowie znajdujący się w korzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej (25% najlepszych pod względem statusu społeczno-ekonomicznego) osiągali lepsze wyniki niż uczniowie znajdujący się w niekorzystnej sytuacji (25% najniższego szczebla) o 96 punktów z matematyki . Jest to podobne do średniej różnicy między obiema grupami (93 punkty) w krajach OECD.
- Podobnie jak w innych krajach i gospodarkach uczestniczących w badaniu PISA, status społeczno-ekonomiczny był predyktorem wyników w matematyce i odpowiadał za 16% zmienności wyników w matematyce w badaniu PISA 2022 w Polsce (w porównaniu do średnio 15% w krajach OECD).
- Chłopcy i dziewczęta osiągali średnio podobne wyniki z matematyki, ale w Polsce dziewczęta były lepsze od chłopców w czytaniu o 29 punktów. W skali globalnej w matematyce chłopcy osiągali lepsze wyniki od dziewcząt w 40 krajach i gospodarkach, a dziewczęta osiągały lepsze wyniki od chłopców w kolejnych 17 krajach i gospodarkach. W czytaniu dziewczęta osiągały średnio lepsze wyniki niż chłopcy we wszystkich krajach i gospodarkach, które wzięły udział w badaniu PISA 2022 z wyjątkiem dwóch (79 z 81).
Wyniki uczniów z matematyki
Zmiana wyników w matematyce między 2015 a 2018 rokiem wskazuje na jeden z największych spadków wśród krajów i gospodarek uczestniczących w badaniu PISA. (-27 wynik PISA, pozycja 42/48, 2022)
Środowisko klasowe
Polska ma jeden z najmniejszych odsetków uczniów w szkołach, które grupują uczniów według umiejętności w zakresie wszystkich przedmiotów. (1,8%, pozycja 72/80, 2022 r.)
Polska ma jeden z największych odsetków uczniów w szkołach, które grupują uczniów według umiejętności w zakresie niektórych przedmiotów. (65,3%, pozycja 6/80, 2022)
Zaangażowanie, motywacja i wiara w siebie uczniów
Czas poświęcany dziennie na odrabianie zadań domowych w typowym tygodniu szkolnym w Polsce jest długi w porównaniu z innymi krajami/gospodarkami OECD i partnerskimi. (2 godziny, pozycja 6/80, 2022)
Satysfakcja z życia uczniów
W Polsce średni poziom satysfakcji z życia uczniów jest jednym z najniższych wśród krajów i gospodarek uczestniczących w badaniu PISA. (6.26 Indeks PISA, pozycja 68/73, 2022)
Poczucie przynależności do szkoły
W 2015 r. wskaźnik poczucia przynależności był jednym z najniższych wśród krajów i gospodarek uczestniczących w badaniu PISA. (-0,31 Indeks PISA, pozycja 71/78, 2022) (ok. 1/4 nie identyfikuje się ze szkołą, jest w niej nieszczęśliwa, samotna - f)
Różnica we wskaźniku poczucia przynależności między uczniami z górnej ćwiartki indeksu statusu ekonomicznego, społecznego i kulturalnego (ESCS) PISA a uczniami z dolnej ćwiartki ESCS jest jedną z najmniejszych wśród krajów i gospodarek uczestniczących w badaniu PISA. (Indeks PISA 0,09, pozycja 69/73, 2022)
Wydajność i różnorodność
W Polsce odsetek uczniów-imigrantów w wieku 15 lat, którzy nie posługują się w domu językiem, w którym przeprowadzane jest badanie PISA, jest stosunkowo wysoki. (82,6%, pozycja 4/76, 2022)
Wśród 15-latków odsetek uczniów-imigrantów w drugim pokoleniu w Polsce jest jednym z najmniejszych wśród krajów OECD i krajów partnerskich na podstawie dostępnych danych. (0,1%, pozycja 78/80, 2022)
Różnica w wynikach w matematyce pomiędzy uczniami uczestniczącymi w programach ogólnych lub modułowych a uczniami uczestniczącymi w programach przedzawodowych lub zawodowych jest w Polsce stosunkowo niewielka, po uwzględnieniu profilu społeczno-ekonomicznego uczniów i szkół. (-13 punktów PISA Score, miejsce 32/38, 2022 r.)
Zasoby edukacyjne
Polska znalazła się wśród krajów, w których występują największe różnice w wynikach w matematyce w przypadku dyrektorów zgłaszających, że zdolność szkoły do prowadzenia zajęć jest w pewnym lub dużym stopniu ograniczona przez brak infrastruktury fizycznej, po uwzględnieniu profilu społeczno-ekonomicznego uczniów i szkół . (11 punktów PISA Score, pozycja 3/17, 2022 r.)
Zmiana pomiędzy rokiem 2012 a 2022 w liczbie komputerów na ucznia w szkole w Polsce jest duża w porównaniu z innymi krajami OECD i partnerskimi. (Stosunek 0,35, pozycja 5/40, 2022)
W Polsce występują jedne z najmniejszych różnic w wynikach z matematyki, związane ze wzrostem o godzinę dziennie czasu spędzanego w szkole na urządzeniach cyfrowych do nauki, po uwzględnieniu profilu społeczno-ekonomicznego uczniów i szkół. (-8 punktów PISA Score, pozycja 55/60, 2022 r.)
W Polsce zmiana między rokiem 2018 a 2022 w odsetku uczniów w szkołach posiadających sale do odrabiania zadań domowych jest jedną z najmniejszych w porównaniu z innymi krajami/gospodarkami OECD i partnerskimi. (-14,6%, pozycja 27/31, 2022 r.)
W Polsce uczniowie stosunkowo mniej zgadzali się z różnymi stwierdzeniami dotyczącymi regulacji wykorzystania ICT w szkołach niż w innych krajach/gospodarkach OECD i partnerskich. (-0,17 Indeks PISA, pozycja 47/52, 2022)
Nauczyciele
Szacunek uczniów do kadry nauczycielskiej w szkołach, do których uczęszczają 15-latkowie, jest w Polsce stosunkowo niski. (Wskaźnik 10,37, pozycja 71/80, 2022)
Praktyki nauczycieli
Uczniowie w Polsce postrzegali swoich nauczycieli jako mniej wspierających w porównaniu z innymi krajami i gospodarkami uczestniczącymi w badaniu PISA. (-0,7%, pozycja 79/79, 2022)
Odsetek uczniów deklarujących, że ich nauczyciel zapewnia uczniom dodatkową pomoc, gdy jej potrzebują, na większości lub na wszystkich lekcjach matematyki, jest w Polsce stosunkowo niski w porównaniu z innymi krajami/gospodarkami OECD i partnerskimi. (41,5%, pozycja 79/79, 2022)
W Polsce odnotowano jedną z najmniejszych zmian pomiędzy badaniami PISA 2012 i PISA 2022 pod względem odsetka uczniów, którzy zgłosili, że nauczyciel zapewnia dodatkową pomoc, gdy uczniowie jej potrzebują, na większości lub na wszystkich lekcjach matematyki. (-25,5 punktów procentowych, pozycja 40/40, 2022 r.)
https://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?primaryCountry=POL&treshold=10&topic=PI
+++++++++++++++++++
Mój komentarz
Powyżej analiza z badania PISA 2022 dot. PL wprost ze stony OECD.
Najważniejsze wnioski:
1. Pomiędzy rokiem 2018 a 2022 nastąpił znaczący regres umiejętności polskich uczniów "cofający" ich mniej więcej do stanu z roku 2000. Regres ten dotknął prawie wszystkie badane kraje w związku z pandemią, ale w PL był jednym z rekordowych.
2. Polska edukacja nadal znajduje się wśród przodujących edukacji świata, ale wypada ze ścisłej światowej czołówki, którą dotąd stanowiły kraje żółtej Azji, Polska i któryś z krajów UE (Estonia, Irlandia, Finlandia) na pogranicze pierwszej 10-tki, do grupy krajów UE z wynikami w granicach błędu statystycznego.
(Warto tutaj pamiętać, że PISA bada nie tyle wiedzę encyklopedyczną, faktografię, ale wykorzystanie wiedzy w sytuacjach praktycznych i w tej kategorii jest uznawana za najbardziej wiarygodne badnie porównawcze).
Fundacja Evidence Institute, której prezesem jest dr M. Jakubowski kształcony w PL, DE i USA wiceminister edukacji w II rządzie Tuska, starała się metodami naukowymi zdiagnozować przyczyny tego regresu. Z ich szacunków wyszło, że przyczynai są po połowie: pandemia i rządy PiS.
Przyznam, że zgadza się to z moimi obserwacjami. Bo jeśli 2+2=4 to atak na polskich nauczcyieli i polską szkołę w wykonaniu ministra Czarnka, szczucie kuratoriów na szkoły, naloty na szkoły po tym jak rodzic poskarżył się na jedynkę, czy o sprawdzian za duzo, sztuczne zanizanie prestiżu nauczycieli, przyrost edukacji włączającej (dzieci o specjalnych potrzebach w klasie z dziećmi bez takich potrzeb), braki kadrowe w 70% szkół (wcześniej 4%), musiały zakończyć się się spadkiem poziomu nauczania. To zwykła logika.
Widać, żę nowy rząd prezentuje wolę by wyprowadzić polską edukację z tego dołka, do którego zepchnęła ją pandemia i głupia polityka PiS. Ale czy uda mu się? I czy ta wola jest rzeczwista czy tylko udawana - co częste u Tuska? Zobaczymy.
Inna rzecz jest dla mnie tutaj frapująca. Otóż Evidence Institute - wskazujący rządy PiS za współwinne radykalnemu spadkowi poziomu nauczania prowadzi jednocześnie rankingi samorządów odnośnie najlepszej edukacji. I tutaj co ciekawe w pierwszych dziesiątkach są niemal wyłącznie te tereny gdzie elektorat tzw. pisowski stanowi zdecydowaną większość, czyli generalnie stara Polska - Generalna Gubernia z przyległościami (chodzi o miasta duże, byłe województwa, miasta powiatowe). I zagwozdka: jak to się dzieje, że na poziomie samorządowym, tam gdzie jest elektorat wychodwany po "pisowsku" czyli konserwatywnie, edukacja jest najlepsza, ale gdy sam PiS obejmuje władzę, to nieodmiennie ciągnie edukację w dół? Przecież na logikę to powinno być odwrotnie.
Refleksja nr 2:
Za PRL mieliśmy 7% ludzi z wyższym wykształecniem. Jak okazuje się nie byl to przypadek, bo właśnie tylu 7-10% mamy najzdolniejszych uczniów. Obecnie zaś mamy 40% mlodych ludzi z wykształceniem wyższym. Pytanie: który model jest lepszy: inwestujemy tylko w najlepszych - jak za PRL i za II RP (bo tam było podobnie) czy kształcimy szeroko, ale godząc się na niską jakość ludzi z wyższym wykształceniem.
Refleksja nr 3:
Badania wykazały, że mimo regresu w poziomie ksztalcenia to właśnie polskich uczniów jest najwięcej jeśli chodzi najwyższy, piąty kwitnyl umiejętności badanych w PISA. Czyli, ze prawie 1/3 najepszych, najbardziej uniwersalnych uczniów świata to młodzi Polacy i nikt w PL nic o tym nie mówi. Nikt nie jest z tego dumny. Nikt nie zastanawia się jak ten najwyższy kapitał ludzki najlepiej wykorzytać dla wspólnego dobra. Przeciwnie. Jeśli już to dominują artykuły o tym, jak bardzo polskie szkoły, nauczyciele i uczniowie są słabi i kiepscy. To chyba jedno z najwiekszy zwycięstw wrogów Polski i polskości. I tych z PiS i tych z PO, a przede wszystkim konkurencji z zagranicy, która takich uczniów nie ma, ale wydrenuje ich od nas.
+++++++++++++++
Poniżej wyjątki z raportu PISA
Najpierw to co min. Czarnek nazywał "normalnym ruchem kadrowym" (w skrócie, wg ankiet dyrektorów 70% szkół w PL odczuwało braki w kadrze nauczycielskiej na tyle poważne, że mogło to wpywać na wyniku uczniów - przed Czarnkiem, w 2018r. bylo to 4%):
W około połowie wszystkich krajów/gospodarek dysponujących porównywalnymi danymi dyrektorzy szkół w 2022 r. częściej niż ich odpowiednicy w 2018 r. zgłaszali braki kadrowe. Podobnie było w Polsce. W 2022 r. 47% uczniów w Polsce uczęszczało do szkół, których dyrektor stwierdził, że zdolność szkoły do prowadzenia zajęć utrudnia brak kadry nauczycielskiej (a 23% – nieodpowiednia lub słabo wykwalifikowana kadra nauczycielska). W 2018 roku odpowiednie proporcje wynosiły 3% i 1%. Należy jednak pamiętać, że w 2018 r. najwięcej 15-latków uczęszczało do szkoły gimnazjalnej, natomiast w 2022 r., w związku z reformą struktury systemu oświaty, uczęszczało do szkół ponadgimnazjalnych. W większości krajów/gospodarek uczniowie uczęszczający do szkół, których dyrektor zgłaszał niedobory kadry nauczycielskiej, osiągali gorsze wyniki z matematyki niż uczniowie ze szkół, których dyrektor zgłaszał mniejsze niedobory kadry nauczycielskiej lub nie zgłaszał jej wcale.
******************************************************
Co uczniowie wiedzą i potrafią zrobić z matematyki
W Polsce 77% uczniów osiągnęło co najmniej poziom 2 biegłości w matematyce, znacznie więcej niż średnio w krajach OECD (średnia OECD: 69%). Uczniowie ci potrafią przynajmniej zinterpretować i rozpoznać, bez bezpośrednich instrukcji, jak można matematycznie przedstawić prostą sytuację (np. porównanie całkowitej odległości na dwóch alternatywnych trasach lub przeliczenie cen na inną walutę). Ponad 85% uczniów w Singapurze, Makau (Chiny), Japonii, Hongkongu (Chiny)*, Chińskim Tajpej i Estonii (w kolejności od najmniejszej do tego odsetka) uzyskało wyniki na tym lub wyższym poziomie.
Około 9% uczniów w Polsce osiągało najlepsze wyniki w matematyce, co oznacza, że osiągnęli 5 lub 6 poziom w teście matematycznym PISA (średnia OECD: 9%). Największy odsetek studentów, którzy to zrobili, miało sześć krajów i gospodarek azjatyckich: Singapur (41%), Chińskie Tajpej (32%), Makau (Chiny) (29%), Hongkong (Chiny)* (27%), Japonia ( 23%) i Korei (23%). Na tych poziomach uczniowie potrafią matematycznie modelować złożone sytuacje oraz wybierać, porównywać i oceniać odpowiednie strategie rozwiązywania problemów. Tylko w 16 z 81 krajów i gospodarek uczestniczących w badaniu PISA 2022 ponad 10% uczniów osiągnęło poziom 5 lub 6.
Co uczniowie wiedzą i potrafią zrobić podczas czytania
Około 78% uczniów w Polsce osiągnęło poziom 2 lub wyższy w czytaniu (średnia OECD: 74%). Uczniowie ci potrafią przynajmniej zidentyfikować główną myśl w tekście o średniej długości, znaleźć informacje w oparciu o jednoznaczne, choć czasami złożone kryteria, a także potrafią zastanowić się nad celem i formą tekstów, gdy zostaną do tego wyraźnie poproszeni. Odsetek 15-letnich uczniów, którzy osiągnęli minimalny poziom biegłości w czytaniu (poziom 2 lub wyższy) wahał się od 89% w Singapurze do 8% w Kambodży.
W Polsce 9% uczniów uzyskało wyniki w czytaniu na poziomie 5 lub wyższym (średnia OECD: 7%). Uczniowie ci potrafią zrozumieć długie teksty, radzić sobie z koncepcjami abstrakcyjnymi lub sprzecznymi z intuicją oraz ustanawiać rozróżnienie między faktem a opinią w oparciu o ukryte wskazówki dotyczące treści lub źródła informacji.
Co uczniowie wiedzą i potrafią zrobić w nauce (science - przedmioty doświadczalne)
Około 81% uczniów w Polsce osiągnęło poziom 2 lub wyższy w przedmiotach ścisłych (średnia OECD: 76%). Uczniowie ci potrafią co najmniej rozpoznać prawidłowe wyjaśnienie znanych zjawisk naukowych i wykorzystać tę wiedzę do określenia, w prostych przypadkach, czy wniosek jest słuszny na podstawie dostarczonych danych.
W Polsce 8% uczniów osiągało najlepsze wyniki w nauce, co oznacza, że osiągnęli oni biegłość na poziomie 5 lub 6 (średnia OECD: 7%). Uczniowie ci potrafią twórczo i samodzielnie zastosować swoją wiedzę o nauce w różnorodnych sytuacjach, w tym także nieznanych.
Poczucie przynależności uczniów do szkoły i zadowolenie z życia
W 2022 r. 71% uczniów w Polsce stwierdziło, że łatwo nawiązuje przyjaźnie w szkole (średnia OECD: 76%), a 64% uważa, że przynależy do szkoły (średnia OECD: 75%). Tymczasem 21% stwierdziło, że czuje się samotne w szkole, a 24% czuje się jak outsider lub wykluczone w szkole (średnia OECD: 16% i 17%). W porównaniu z 2018 r. w Polsce spadło poczucie przynależności uczniów do szkoły.
Ogólnie rzecz biorąc, w ostatnich latach w wielu krajach i gospodarkach spadło zadowolenie studentów z życia. W 2022 r. 24% uczniów w Polsce deklarowało, że nie jest zadowolonych ze swojego życia: swoje zadowolenie z życia oceniało w przedziale od 0 do 4 w skali od 0 do 10. W 2018 r. mniej uczniów nie było zadowolonych z życia (19 %). Średnio w krajach OECD odsetek studentów niezadowolonych z życia wzrósł z 11% w 2015 r. do 16% w 2018 r. i 18% w 2022 r.
Wsparcie i dyscyplina na lekcjach matematyki
W Polsce 46% uczniów stwierdziło, że na większości lekcji matematyki nauczyciel wykazuje zainteresowanie nauką każdego ucznia (średnia OECD: 63%), a 41%, że nauczyciel zapewnia dodatkową pomoc, gdy uczniowie jej potrzebują (średnia OECD: 70 %). W 2012 roku odpowiednie udziały wynosiły 51% i 67%. Wyniki z matematyki w 2022 r. wykazywały tendencję do średnio mniejszego spadku w systemach edukacji, w których więcej uczniów zgłosiło, że nauczyciele zapewniają uczniom dodatkową pomoc, gdy jej potrzebują, w porównaniu do dziesięciu lat wcześniej.
Wielu uczniów uczy się matematyki w atmosferze dyscyplinarnej niesprzyjającej nauce: w 2022 r. około 27% uczniów w Polsce stwierdziło, że nie radzą sobie dobrze na większości lub na wszystkich lekcjach (średnia OECD: 23%); 36% uczniów nie słucha tego, co mówi nauczyciel (średnia OECD: 30%); 34% uczniów rozprasza się, korzystając z urządzeń cyfrowych (średnia OECD: 30%); a 29% rozpraszają inni uczniowie korzystający z urządzeń cyfrowych (średnia OECD: 25%). Średnio w krajach OECD uczniowie rzadziej zgłaszali rozproszenie uwagi podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, gdy używanie telefonów komórkowych na terenie szkoły jest zakazane.
*****************************************************
Fragmenty wywiadu z Tomaszem Gajderowiczem z Fundacji Evidence Institute i Uniwersytetu Warszawskiego
Ostatnio ogłoszone wyniki badan PISA pokazały, że w polskiej edukacji nastąpił zjazd w dół. Jak bardzo?
- Taki, jakby nasi 15-latkowie przez rok - dwa lata w ogóle nie zajrzeli do szkoły. Jeśli zrobilibyśmy ekstrapolację trendów, polegającą na tym, że edukacja w Polsce jest w rosnącym trendzie, to okazuje się, że straciliśmy prawie 30 punktów na skali OECD, względem tego, ile mieć powinniśmy. Przekładając to na rzeczywistość, oznacza między rokiem a dwoma latami straty w edukacji.
- W poprzednich badaniach z 2018 roku byliśmy jeszcze prymusami.
- Polska w ciągu ostatnich 20 lat zrobiła gigantyczny skok w wymiarze edukacji. Do 2018 roku szliśmy cały czas do góry sięgając ścisłej czołówki. W ostatnim badaniu PISA Polska edukacja odnotowała spadek do poziomu sprzed 20 lat.
Średnia dla krajów OECD też spadła. Powodem jest pandemia, lockdowny?
- Wyniki edukacji w wielu krajach spadły. Średnio - też spadły. Ale u nas spadły znacznie bardziej. Polska, która w rankingach znajdowała się w pierwszej piątce, szóstce lub trójce najlepszych krajów, osunęła się w rejony średniaków. Jeśli popatrzymy na trendy, edukacja w Polsce poprawiała się wcześniej o 5-6 punktów w skali OECD między kolejnymi edycjami badania - były to stabilne i silne wzrosty. Tym razem spadliśmy o ponad 20 punktów. Tłumaczenie, że wszędzie wyniki testów PISA spadły, jest jedynie mydleniem oczu. Nadszedł czas na prawdziwą diagnozę edukacji.
To fakt, że w czasie pandemii szkoły w Polsce były zamknięte na jeden z najdłuższych okresów w Europie. To na pewno wpłynęło na spadek wyników. A drugą przyczyną było wszystko to co zadziało się w polskiej edukacji: zmiany strukturalne i psucie edukacji przez decyzje polityków. Reforma została wprowadzona wbrew jakimkolwiek dowodom płynącym z badań naukowych, m.in. skróciła okres wspólnej edukacji ogólnokształcącej dla wszystkich o rok. Wcześniej ten okres kończył się po trzeciej klasie gimnazjum, a obecnie po ósmej klasie szkoły podstawowej, kiedy następuje selekcja pomiędzy licea, technika, szkoły branżowe. Z badań, które prowadziliśmy w Warszawie w 2021 i 2022 roku wynika, że stratę edukacyjną można przypisać w połowie efektom pandemii, a w połowie tzw. reformie oświaty i okolicznym wydarzeniom.
- Nie zazdroszczę wyzwaniu, przed którym stanęła nowa pani ministra edukacji Barbara Nowacka. To jest gigantyczne wyzwanie, które stoi przed edukacją, bo jesteśmy po latach psucia jej w różnych aspektach. Badania ujawniają też, że edukacja jest w dramatycznej sytuacji jeśli chodzi o samopoczucie i motywację nauczycieli i o poczucie przynależności uczniów do szkoły. W zakresie dobrostanu uczniów zaszły bardzo złe zmiany. Polską szkołę zepsuło głębokie niedofinansowanie, spadek prestiżu zawodu nauczyciela i spadek warunków finansowych wykonywania zawodu nauczyciela.
Co z tego jest najważniejsze?
- Najważniejsze jest dowartościowanie tego, od czego szkoła najbardziej zależy i najcenniejszego zasobu naszej szkoły, czyli nauczycieli. Dowartościowanie, przywrócenie prestiżu zawodowego ma ogromne znaczenie dla jakości edukacji i możliwości jej rozwoju. Pozostałe wyzwania można adresować dopiero gdy zaspokojone są podstawowe potrzeby. Ministra będzie mierzyła się z rozmaitymi pomysłami, jak zmieniać edukację, które niestety nie zawsze są oparte na tym, co wynika z badań. Słyszymy np. postulat, by zlikwidować prace domowe, i uważam, że nie ma nic gorszego niż opieranie reformy oświaty na tego typu radykalnych i nieprzemyślanych postulatach. Badania mówią o tym, jakie powinny być prace domowe, jak one powinny być zadawane, by były skuteczne, ale nie stresujące
Mówi pan, że strata edukacyjna była "dramatyczna". Ale czy potrafimy tę stratę jakoś zmierzyć?
Są oszacowania, jak punkty PISA przekładają się na wzrost gospodarczy. Te wyniki są zatrważające. Pokazują, że strata edukacyjna, którą obserwujemy, może w przyszłości spowodować stratę rocznego wzrostu PKB o mniej więcej 0,3-0,5 punktu proc. oraz skumulowaną stratę wynagrodzeń przyszłych pracowników równą nawet 7 proc. polskiego PKB. Ta strata powstaje na wskutek utraty produktywności na rynku pracy.
Czytaj więcej na https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-co-naprawde-dzieje-sie-w-polskich-szkolach-edukacja-nie-lubi,nId,7225210?fbclid=IwAR3ZX2zt2BfpDYGvFLAFAySD6ZrsFFw3DTrIUg_fgh30Ps1lzrqrHL_aVrA
ranking samorządów wg fundacji dra Jakubowskiego
https://www.evidin.pl/ranking-samorzadow/ranking-2022/
Inne tematy w dziale Społeczeństwo