Do raportu MAK pasuje określenie: „nie kłamie w miejscach, w których zawiera puste linijki”.
Można się o tym przekonać, przeglądając jego dowolną stronę.
Po raz drugi wracam do punktu:
1.15. Działania zespołów ratunkowych i przeciwpożarowych
Nie będę w tym momencie poruszał spraw przedstawionych w mojej poprzedniej notce – wrócę do tematu niebawem.
W punkcie 1.15 czytamy:
…
19:00 - początek załadunku ciał ofiar do śmigłowca Mi-26;
…
20:54 - wylot śmigłowca Mi–26 na lotnisko Domodiedowo m. Moskwa z ciałami ofiar na pokładzie;
Z raportu wynika więc, że o 20:54 śmigłowiec Mi-26 wyleciał do Moskwy.
Ponieważ, z założenia nie wierzę w to, co pisze pani Anodina – postanowiłem sprawdzić, czy na ten temat są jakieś informacje u źródła.
Źródłem tym okazało się EMERCOM of Russia, czyli The Ministry of Russian Federation for Civil Defence, Emergencies and Elimination of Consequences of Natural.
Ministerstwo to zajmuje się między innymi sytuacjami nadzwyczajnymi i likwidacją skutków klęsk żywiołowych. Posiada na swoim wyposażeniu śmigłowce wraz z zespołami ratunkowymi.
Na stronie internetowej ministerstwa można odnaleźć opisy zdarzeń, którymi ministerstwo zajmowało się od momentu, kiedy zostało powołane do życia. Znajduje się tam również opis zdarzeń z dnia 10 kwietnia 2010 roku.
w tym następujące informacje:
В 13-05 мск из г. Владимир вылетел вертолет Ми-26 МЧС России со спасателями на борту. Он приземлился в Смоленске в 17.00 по московскому времени.
Еще два вертолета Ми-8 МЧС России со спасателями, вылетели с подмосковного аэродрома Раменское в 15.14 и 15.23 мск. Оба вертолета приземлились в Смоленске в 17.15 и 17.25 мск.
…
В 22:54 мск в аэропорту Домодедово приземлился вертолет МЧС России, которым доставлены тела погибших в результате катастрофы самолета Ту-154 под Смоленском. Второй вертолет МЧС России с телами погибших приземлился в аэропорту Домодедово в 2.42 мск.
W skrócie oznacza to, że o godz. 17.00 w Smoleńsku wylądował śmigłowiec Mi-26 z ratownikami na pokładzie. O godz. 15.14 i 15.23 wyleciały jeszcze z Moskwy dwa śmigłowce Mi-8 i wylądowały w Smoleńsku odpowiednio o 17.15 i 17.25.
O 22:54 nieokreślony bliżej śmigłowiec z ciałami ofiar powrócił do Moskwy.
Do tej pory wszystko pozornie się zgadza – nieokreślony śmigłowiec to mógł być Mi-26.
Ale na samym końcu czytamy, że o godz. 2.42 do Moskwy przyleciał ze Smoleńska jeszcze jeden śmigłowiec z ciałami ofiar.
Tego pani Anodina już nie doczytała.
Wydawałoby się więc, że oprócz tego drobnego niedopatrzenia nic już więcej nas nie zaskoczy.
Jednak ludzie dociekliwi szukają dalej.
Istnieje również angielska wersja strony ministerstwa i również tam znajduje się opis zdarzenia z 10 kwietnia.
At 13:05 Moscow time the Mi-26 helicopter EMERCOM of Russia with rescuers aboard left Vladimir. It landed in Smolensk at 17:00 Moscow time.
Two more Mi-8 helicopters EMERCOM of Russia with rescuers aboard left the Moscow-area “Ramenskoe” airdrome at 15:14 and 15:23 Moscow time. Both helicopters landed in Smolensk at 17:15 and 17:25.
…
Do tego miejsca wszystko się zgadza z rosyjską wersją komunikatu. Czytajmy dalej …
…
At 22:54 Moscow time the Mi-8 helicopter EMERCOM of Russia landed in Domodedovo airport. It delivered the bodies of the people perished as a result of the Tu-154 plane crash in Smolensk.
The second helicopter EMERCOM of Russia with the bodies of the perished people landed in the “Domodedovo” airport at 2:42 Moscow time.
Okazuje się że o godz. 22:54 w Moskwie wylądował śmigłowiec Mi-8, a nie Mi-26, jak podaje raport końcowy.Wygląda na to, że pani Anodinie zapewne nie chciało się zaglądnąć na angielską wersję strony internetowej ministerstwa.
A może był inny powód tego „niedopatrzenia”?
Przypomnijmy sobie charakterystyki śmigłowców Mi- 26 i Mi-8.
Mi-26
Osiągi: Prędkość maks. 295 km/h; Prędkość ekonomiczna 255 km/h
Pułap zawisu z wpływem ziemi 4500m; Pułap zawisu bez wpływu ziemi 1800m;
Zasięg 800 km (z dodatkowymi zbiornikami do 1900 km)
Dane operacyjne Liczba miejsc 5+80
Mi-8
Masa własna: 6990 kg; Użyteczna 11100 kg; startowa 12000 kg;
Osiągi: Prędkość maks. 250 km/h; Prędkość ekonomiczna 225 km/h; Pułap 4,500 m; Zasięg 450 km Dane operacyjne: Liczba miejsc 24
Mi-8P – cywilna wersja pasażerska dla 28-32 osób, charakteryzująca się dużymi, kwadratowymi oknami.
Mi-8T – oznaczenie zarówno cywilnej wersji transportowo-pasażerskiej jak i wojskowej transportowej, mogącej również przewieźć 24 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem.
Obydwa modele śmigłowców mają wiele odmian –służą również do celów transportowych.
Już z powyższej krótkiej charakterystyki wynika, że Mi-8 jest śmigłowcem zdecydowanie mniejszym od Mi-26.
Na koniec zestawimy posiadane informacje:
Raport końcowy
20:54 - wylot śmigłowca Mi–26 na lotnisko Domodiedowo m. Moskwa z ciałami ofiar na
pokładzie.
Komunikat ministerstwa:
At 22:54 Moscow time the Mi-8 helicopter EMERCOM of Russia landed in Domodedovo airport
Czas przelotu ze Smoleńska do Moskwy śmigłowca Mi-8 wynosi 2 godz., a więc chodzi o ten sam śmiglowiec, tylko w wersji MAK jest to Mi-26,a w wersji ministerstwa Mi-8.
Dodatkowo:
The second helicopter r EMERCOM of Russia with the bodies of the perished people landed in the “Domodedovo” airport at 2:42 Moscow time.
Tego śmigłowca nie ma w raporcie Anodiny.
---
Co z tego wynika?
Na razie jest to kolejna przesłanka, na wnioski przyjdzie czas.
Inne tematy w dziale Polityka