Konwój kierowców ciężarówek przemierza Kanadę, aby zaprotestować przeciwko nowym federalnym wymaganiom dotyczącym szczepień dla transgranicznych pracowników zasadniczych. Zwolennicy jadący własnymi pojazdami dołączyli do konwoju na część trasy, aby zaprotestować przeciwko tym wymogom, podczas gdy inni przekazali miliony dolarów poprzez GoFundMe, aby pomóc w sfinansowaniu konwoju. Transmisje na żywo z konwoju zamieszczone na Facebooku pokazują setki ludzi ustawiających się na ulicy, aby dopingować kierowców ciężarówek, gdy przejeżdżają, podczas gdy hashtag konwoju, #freedromconvoy2022, stał się trendem na Twitterze.
W niedzielę, 23 stycznia, setki ciężarówek wyruszyły z Vancouver do Ottawy, aby zaprotestować przeciwko nowym przepisom rządu federalnego dotyczącym szczepionek dla kierowców ciężarówek z zagranicy. Konwój, nazwany Freedom Rally, planuje dotrzeć do stolicy w sobotę 29 stycznia, gdzie kierowcy będą protestować na Parliament Hill. Konwoje z Nowej Fundlandii i Windsor, Ont., również planują przyjazd do Ottawy.
Ottawska policja przygotowuje się na przyjazd konwojów w sobotę. Liczba uczestników szybko się zmienia, ale wysocy rangą funkcjonariusze ottawskich organów ścigania powiedzieli, że jak na razie spodziewają się, że 1,000 do 2,000 osób przyjedzie w ciężarówkach i innych pojazdach i pozostanie przez weekend.
Szef policji w Ottawie Peter Sloly powiedział, że główna grupa kierowców ciężarówek jest pokojowo nastawiona, ale inni, którzy planują dołączyć do protestu lub zorganizować kontrdemonstracje, są bardziej agresywni. "W mediach społecznościowych jest wielu ludzi, którzy publikują różne oświadczenia, od łagodnych po groźby, i wszystko to jest monitorowane," powiedział szef Sloly do zarządu policji 26 stycznia.
Mandat, który został po raz pierwszy ogłoszony w listopadzie i wszedł w życie 15 stycznia, wymaga od kanadyjskich kierowców ciężarówek podwójnego szczepienia, aby uniknąć konieczności kwarantanny przez 14 dni po powrocie ze Stanów Zjednoczonych. Wcześniej kierowcy ciężarówek byli zwolnieni z obowiązku szczepień na granicy jako dostawcy usług podstawowych. Podobny obowiązek wprowadziły również Stany Zjednoczone, który wszedł w życie 22 stycznia.
Protestujący kierowcy ciężarówek domagają się, aby rząd federalny zrezygnował z mandatu szczepionkowego. "Nasz obecny rząd wdraża zasady i mandaty, które niszczą podstawy naszego biznesu, przemysłu i środków do życia" - czytamy na stronie GoFundMe, gdzie zbierane są fundusze na konwój. Kanadyjska Izba Handlowa argumentowała również, że rząd federalny nie przedstawił statystyk pokazujących, że kierowcy ciężarówek są głównym źródłem zakażeń wirusem COVID-19 w Kanadzie.
Grupy lobbystyczne przemysłu ciężarowego stwierdziły, że wymóg graniczny pogorszy niedobór dostępnych kierowców, podnosząc ceny żywności i spowalniając dostawy. Nawet przed wzrostem liczby zachorowań na Omicron, przemysł ciężarowy borykał się z jednym z najwyższych wskaźników wolnych miejsc pracy w Kanadzie, z prawie 23 000 nieobsadzonych stanowisk kierowców pod koniec lata - wzrost o 8 000 od początku 2021 roku.
Szczepionka COVID-19 dla kierowców ciężarówek nie powoduje niedoborów żywności i pustych półek sklepowych - twierdzi kanadyjski minister transportu
Canadian Trucking Alliance, który potępił protesty, ponieważ "zdecydowanie nie aprobuje żadnych protestów na drogach publicznych, autostradach i mostach", wezwał do opóźnienia mandatu do czasu poprawy łańcuchów dostaw. Ostrzegł, że przepisy będą miały wpływ na około 12.000 transgranicznych kierowców ciężarówek, którzy nie są w pełni zaszczepieni. Zrzeszenie ciężarówek uważa, że wskaźnik szczepień w branży wynosi ponad 80 procent, co odzwierciedla wysoki wskaźnik krajowy.
Wcześniej w tym miesiącu, kanadyjska Izba Handlowa prezydent, Perrin Beatty, powiedział, że jego grupa wspiera mandaty szczepionek, ale czas tego jednego powoduje "więcej szkody niż pożytku."
Źródło: The Globe and Mail /Kanada/
Try to be Meraki, - means “to do something with soul, creativity, or love”
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo