Euroterminal Sławków wyznacza Nowy Szlak Jedwabny
data dodania: 2012-10-30 11:31:10
źródło: Euroterminal Sławków
Europę i Azję od wieków łączył Szlak Jedwabny. Jednym z pierwszych Europejczyków, którzy dotarli tym szlakiem na stepy Kazachstanu był polski franciszkanin o imieniu Benedykt. W latach 1245-1247 brał on udział misji dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej w głąb Azji. Tamta podróż przez stepy Kazachstanu stała się najstarszym świadectwem nawiązania stosunków dyplomatycznych między naszymi regionami. Mnich-podróżnik odegrał kluczową rolę w zbieraniu informacji o Wielkim Stepie. To dzięki niemu Europa zdobyła wiedzę o mieszkańcach tego regionu świata.
Współcześnie Polacy też są liderami wyznaczaniu Nowego Szlaku Jedwabnego. Przykładem tego typu działań jest Euroterminal w Sławków posiada połączenie kolejowe tzw. Szeroki tor (1520 mm), który umożliwia przeładunek towarów w imporcie i eksporcie pomiędzy dwoma systemami kolejowymi (Europa Zachodnia 1435mm) z wykorzystaniem potencjału Euroterminalu w Sławkowie. Nowy szlak umożliwi skrócenie transportu towaru z Azji. Obecnie transport drogą morską towarów trwa około 45 dni, a połączenie kolejowe pozwoli skrócić ten czas do 16 dni. Co jest bardzo istotne w transporcie towarów np. np. elektroniki. Zmniejszą się też koszty transportu, a poprawi bezpieczeństwo przewożonych towarów.
Sławków staje się klamrą wspinającą szlaki transportowe Wschód –Zachód. Polska staję się dla państw azjatyckich bramą na zachód. Dlatego wizyta ambasadora Republiki Kazachstanu ma ogromne znaczenie dla poszerzenia kontaktów gospodarczych. Republika Kazachstan graniczy z Chinami oraz państwami, które wchodziły w skład byłego Związku Radzieckiego. Obecnie te kraje zaczynają się dynamicznie rozwijać i szukają kontaktów gospodarczych z krajami UE. Dlatego wizyta ambasadora Republiki Kazachstanu Jerika Utembajewa w dniu 31 października w Euroterminalu daję nadzieję na rozwój kontaktów gospodarczych między Polską i Kazachstanem a za jego pośrednictwem innymi krajami azjatyckimi. Strategiczne położenie Euroterminalu jest też wielką szansą na rozwój gospodarczy Śląska i Małopolski. Sławków ma szanse stać się miejscem, gdzie będą mogły nawiązywać się kontakty gospodarcze miedzy krajami UE i Azji. Bliskość dużych miast takich jak Sosnowiec i Katowice, gdzie odbywają się targi gospodarcze stanowią naturalne zaplecze dla rozwoju tego typu kontaktów. Sławków jest najdalej na zachód usytułowaną stacją linii szerokotorowej (od granicy z Ukrainą lina kolejowa liczy około 400 km) - posiada bezpośrednie połączenie z międzykontynentalną Magistralą Transsyberyjską oraz biegnącym z Chin via Kazachstan tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem, umożliwiającymi m. in. rozwój transportu kontenerowego na trasach: Daleki Wschód oraz Azja – Europa Zachodnia. Jednocześnie, Euroterminal znajduje się w pobliżu przecięcia Paneuropejskich Korytarzy Transportowych łączących Wschód z Zachodem (Paneuropejski Korytarz Transportowy III) oraz Północ z Południem (Paneuropejski Korytarz Transportowy VI). Lokalizacja w pobliżu najbardziej zurbanizowanej części Polski, jaką pozostaje Aglomeracja Śląska dodatkowo stwarza warunki wyjątkowe w skali kraju. Terminal obsługuje m.in. stałe połączenia z polskimi i niemieckimi portami bałtyckimi oraz z Europą Zachodnią. W ramach współpracy z partnerami pochodzącymi z Europy Zachodniej oraz Rosji, towary w kontenerach ekspediowane są w kierunku wschodnim, nie tylko do Moskwy czy do Kijowa, lecz również do Korei Południowej, Afganistanu, Kazachstanu oraz do wielu innych rynków. Euroterminal realizuje połączenia kolejowe w kontenerowym ruchu rozproszonym ze stacjami kazachskimi (np. Karaganda, Ałma Ata, Kulsary). Tranzit time dla w/w połączeń wynosi ok 16-18 dni do stacji przeznaczenia.
Takie połączenia gwarantują sprawny przepływ towarów pomiędzy krajami UE, dostarczanymi towarami drogą morską do krajów UE, a następnie przekazywanie ich do takich krajów jak Ukraina, Rosja, Kazachstan, Tadżykistan, Uzbekistan. Stanowi to unikatową możliwość rozwoju usług w trzech „wymiarach”: transkontynentalnym, międzynarodowym i lokalnym. Euroterminal prowadzi działalność w wymiarze zarówno krajowym jak i międzynarodowym, funkcjonując na zasadzie logistycznego centrum transportu intermodalnego, tj. wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu: transport kolejowy, samochodowy i morski (w lądowych połączeniach z portami). Dlatego dalsze działania ukierunkowane są na poszukiwanie nowych partnerów gospodarczych dysponujących strumieniami ładunków, które mogą przepływać przez Sławków, szczególnie dotyczących ładunków skonteneryzowanych na linii wschód-zachód (rozwój trasy tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, biegnącego z Chin przez Kazachstan, Rosję, Ukrainę do Polski). W tym celu prowadzone są rozmowy ze stroną kazachską (Koleje Kazachskie oraz KazTransService) dotyczące współpracy w projekcie regularnie kursującego pociągu kontenerowego do Euroterminala w Sławkowie z wykorzystaniem Kazachstanu, jako naturalnego partnera gospodarczego o silnej pozycji kraju tranzytowego.
Powierzchnia Euroterminala to ponad 90ha - 50 ha powierzchni terminalu zostało włączonych do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, co stworzyło specjalne, preferencyjne warunki działania dla inwestorów. Łączna wartość wszystkich inwestycji zrealizowanych w obszarze Euroterminala w ostatnich latach z wykorzystaniem zarówno zewnętrznych źródeł finansowania jak i ze środków własnych CZH, wynosi ponad 100 mln zł.
W chwili obecnej Euroterminal jest najnowocześniejszą tego typu jednostką w Polsce. Na międzynarodowym rynku powstały projekty, których koncepcja również opiera się na wykorzystaniu połączeń via Sławków.
-------------------------------------------------
Spółka "Euroterminal Sławków" Sp. z o.o. powstała w kwietniu 2010 r. na bazie funkcjonującego od 2004 r. Oddziału CZH S.A. w Katowicach Euroterminal w Sławkowie. Udziałowcami "Eurtoterminala Sławków" są spółki CZH S.A., PKP Cargo S.A. oraz PKP LHS Sp. z o.o. Posiadamy doskonałe połączenia z siecią transportową w ruchu krajowym i międzynarodowym, poprzez:
POŁĄCZENIA KOLEJOWE Bezpośrednie połączenie linią szerokotorową LHS o długości ok. 400 km przez przejście graniczne Izow/ Hrubieszów poprzez Ukrainę z Dalekim Wschodem,Dostępność do linii określonych w Umowie AGTC (umowa o głównych liniach transportu kombinowanego), w wyniku połączeń z liniami:-CE30:Zgorzelec-Wrocław-Katowice-Kraków-Przemyśl-Medyka,-CE65:Gdynia-Gdańsk-Warszawa-Katowice-Zebrzydowice,Dostępność do korytarzy transportowych Europa – Azja. Lokalizacja Euroterminalu pozwala na dogodne podłączenie zarówno do Korytarza Paneuropejskiego nr VI, jak i III.Powiązania z siecią kolejową regionu.POŁĄCZENIA DROGOWE, dzięki bliskości głównych szlaków transportowych kraju to:
-
A1 Warszawa – Bielsko Biała, odległość 8 km,
-
A4 Katowice – Kraków, odległość 10 km,
-
E40 Katowice - Kraków, odległość 5 km.
Obsługujemy m.in. stałe połączenia intermodalne z polskimi i niemieckimi portami bałtyckimi (Gdańsk, Gdynia, Hamburg) oraz z Europą Zachodnią (m.in. Rotterdam, Antwerpia). W ramach współpracy z partnerami pochodzącymi z Europy Zachodniej oraz Rosji, towary w kontenerach ekspediowane są w kierunku wschodnim, nie tylko do Moskwy czy do Kijowa, lecz również do Korei Południowej, Afganistanu, Kazachstanu oraz do wielu innych rynków.
Oprócz obsługi terminalowej w transporcie intermodalnym, realizujemy również usługi przeładunku, zabezpieczenia i wysyłki towarów paletyzowanych, masowych, wyrobów hutniczych oraz towarów niestandardowych i ponadgabarytowych w relacjach bezpośrednich i pośrednich (przez place składowe, magazyny) z wagonów szerokotorowych/wagonów normalnotorowych/samochodów.
Świadczymy kompleksowe usługi spedycyjno - transportowe w kraju i za granicą z wykorzystaniem transportu kolejowego i samochodowego w systemie „door to door”.. Realizujemy wspólne projekty ze znaczącymi firmami europejskimi.
Dysponujemy zespołem wysoko wykwalifikowanych specjalistów, infrastrukturą techniczną i komputerową, która zapewnia najwyższą jakość oferowanych usług. Wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom naszych klientów stale poszerzamy gamę oferowanych usług.
niezależny antypolityczny głos obywatelski; kocham ten cytat z Cymańskiego /PIS/ cała prawda o rządach PRAWA i SPRAWIEDLIWOŚCI; "Mieliśmy ogromną kasę. Ale daliśmy ją bogatym i pogłębiliśmy rozwarstwienie społeczne. To jest tajemnica, o której się milczy. Bo albo popierasz PiS, albo milczysz. Ten brak krytycyzmu, to zapatrzenie i ten zachwyt nad dwoma latami naszych rządów, to przesada." Produkt Krajowy Brutto w 2014 r. wyniósł 1.728.677 mln zł - podał GUS. „Obecna klasa polityczna jest wychowana na socjalizmie i nie zna, nie potrafi wyobrazić sobie innego ustroju. Nie potrafi wyobrazić sobie państwa, które nie ingeruje w każdą dziedzinę życia.” GUS podaje że w całym kraju dofinansowano budowę 2604 kompleksów boisk sportowych „Moje Boisko – Orlik 2012”,
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka