Kapitalny pomysł Instytutu Pamięci Narodowej. Okres PRL-u dla dzieci urodzonych po '89 to dziwna historia, jakieś dziwne i niezrozumiałe opowieści dziadków i rodziców o kolejkach, kartkach, pustych półkach, wyrobach czekoladopodobnych i słodyczach z jarzębiny. IPN wpadł na świetny pomysł jak tę nieprawdopodobną rzeczywistość przybliżyć pokoleniu wychowanemu "na wolnym rynku". Oto w księgarni "Poczytaj" jest do nabycia za 36,90 PLN wydana w tym roku:
"Gra planszowa „Kolejka” opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy (od 2 do 5) wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste…
Gracze ustawiają swoje pionki w kolejkach, nie wiedząc z początku do którego sklepu zostanie dostarczony towar. Napięcie rośnie, gdy odsłania się karty dostawy towaru i okazuje się, że kart towaru starczy tylko dla kilku szczęśliwców, stojących najbliżej drzwi do sklepu. Kolejka zaczyna napierać na drzwi, bo każdy chce być pierwszy. Do przepychania się w kolejce gracze używają zagrywanych z ręki kart kolejki, takich jak: „Matka z dzieckiem na ręku”, „Pan tu nie stał” czy „Towar spod lady”. Muszą jednak uważać na „Remanent”, „Pomyłkę w dostawie” oraz na stojące w każdej kolejce czarne pionki – spekulantów. Z zakupami wrócą do mieszkania tylko ci, którzy najsprawniej wykorzystali trzymane w ręku karty kolejki.
Na kartach towaru przedstawiono zdjęcia sześćdziesięciu oryginalnych przedmiotów z czasów PRL. W sklepach znajdziemy między innymi buty „Relaks”, wodę toaletową „Przemysławkę”, herbatę „Popularną” oraz wiele innych trudno dostępnych dóbr. Na osiedlu jest też bazar, gdzie można kupić wszystko, ale trzeba słono zapłacić. Chyba że uda się dogadać z przekupką... W tej historycznej grze planszowej trzeba nieźle kombinować, żeby zdobyć upragniony towar.
Czy masz odwagę zmierzyć się z codziennością lat 80.
Opakowanie zastępcze zawiera:
dwie tekturowe plansze do gry
32 drewniane pionki w 8 kolorach
50 kart kolejki w 5 kolorach
5 kart listy zakupów
60 kart towarów w 5 kolorach
15 kart dostawy towaru w 5 kolorach
5 kart pomocy graczy w 5 kolorach
broszurę z instrukcją i opracowaniem historycznym
płytę z dwoma filmami dokumentalnymi o rzeczywistości kolejkowej."
Jak dla mnie bomba! Oczywiście w grę powinni z dziećmi grać dorośli - komentarz do różnych aspektów kolejkowej rzeczywistości będzie niezbędny. Ale to dodatkowa zaleta gry: rozluźnianie więzów w rodzinie to jedna ze zmór naszych czasów. Zamawiam sam i polecam innym. Czy polska "Kolejka" przełamie monopol "Monopolu", czy "Peerel-interes" będzie lepszy od "Eurobiusnessu"?
Inne tematy w dziale Kultura