Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję o dofinansowaniu kwotą 130 mln euro na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego terminalu LNG w Świnoujściu. Pieniądze będą pochodzić z budżetu UE na lata 2014 - 2020.
Rozbudowa terminala zwiększa bezpieczeństwo energetyczne regionu i umożliwia dywersyfikację kierunków dostaw błękitnego paliwa. Obecnie terminal w Świnoujściu ma moc regazyfikacyjną 5 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Po rozbudowie zwiększy się ona do 7,5 mld metrów sześc. rocznie.
W ramach rozbudowy mocy terminala w Świnoujściu Polskie LNG - spółka należąca do operatora przesyłowego gazu Gaz-System - planuje obok instalacji nowych regazyfikatorów szereg innych przedsięwzięć. To budowa trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m sześc. który ma zwiększyć możliwości magazynowania i podnieść elastyczność. Powstanie też drugie nabrzeże, przystosowane zarówno do rozładunku LNG, jego załadunku na metanowce i bunkierki oraz do bunkrowania statków napędzanych tym paliwem. Powstać ma również instalacja do napełniania cystern kolejowych. Obecnie terminal świadczy usługę przeładunku LNG na autocysterny i kontenery kriogeniczne, tzw. ISO-kontenery, które mogą być przewożone ciężarówkami i koleją.
W czwartek operator terminala LNG w Świnoujściu, spółka Polskie LNG podpisała z niemiecką firmą Selas-Linde umowę na zakup dwóch regazyfikatorów SCV (Submerged Combustion Vaporiser).
Komisja zdecydowała o rozszerzeniu finansowania rozbudowy instalacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z budżetu na 2014 - 2020. Dotychczas terminal otrzymał wsparcie w wysokości 224 mln euro z unijnego budżetu na lata 2007-2013.
Terminal im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest położony na Wyspie Wolin. Został uruchomiony w 2015 roku a pierwszy gazowiec, Al Nuaman z dostawą 210 tys. metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego z Kataru zawinął 11 grudnia 2015 r. Obecnie ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.
ja
Inne tematy w dziale Gospodarka