PKN ORLEN i Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia mają rozwijać zeroemisyjny transport publiczny, napędzany wodorem. Eksperci podczas Kongresu 590 przekonywali, że polskie firmy mogą zaznaczyć swoją obecność na światowym rynku motoryzacyjnym.
List intencyjny w sprawie współpracy między PKN Orlen a Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią podpisano w Katowicach. Tematem rozmów na konferencji Impact mobility rEVoloution była alternatywa dla silników spalinowych. Wysiłki sygnatariuszy mają się skupić wokół jak największego udziału transportu niskoemisyjnego w oparciu o zasilanie wodorowe. Mowa o komunikacji miejskiej na obszarze metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Porozumienie zakłada wymianę informacji i przygotowani projektów, dotyczących infrastruktury i logistyki dostaw wodoru.
Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji.
- Zgodnie z naszą strategią, wpisujemy się w globalny trend rozwoju nowoczesnych, a przy tym ekologicznych technologii. Stawiamy na rozwiązania wykorzystujące odnawialne źródła energii. Jednym z nich jest produkcja oczyszczonego wodoru. Pojazdy napędzane wodorem są przyszłością motoryzacji. Czysty wodór będzie zyskiwał na znaczeniu, a my chcemy mieć istotny udział w jego produkcji. Współpraca z Metropolią GZM jest naszą odpowiedzią na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce - podkreślił Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN.
- Pojazdy jeżdżące pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów, co sprawia, że jesteśmy jednym z największych organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce. Stanowi to również olbrzymie wyzwanie dla testowania i wdrażania nowych rozwiązań, które w najbliższej przyszłości mogą zrewolucjonizować motoryzację. Wodór ma olbrzymi potencjał, dlatego cieszę się, że wspólnie z PKN ORLEN będziemy wspierać rozwój tej technologii - przekonywał po podpisaniu porozumienia Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa w oparciu o wodór ma nastąpić od 2021 roku. PKN ORLEN zbuduje instalację, która będzie służyć oczyszczaniu wodoru w Trzebini. Następnie to właśnie źródło energii zostanie przeznaczone do napędzania autobusów elektrycznych i samochodów w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej.
W czasie debaty o elektromobilności na Kongresie 590 w Jasionce przedstawiciele Ursusa i Azotów rozważali przyszłość nowych źródeł energii w transporcie.
- Byliśmy od samego początku świadomi, że elektromobilność jest wielką szansą, która w historii światowej motoryzacji bardzo długo się nie powtórzy. Koncerny światowe dostarczające silniki do autobusów czy samochodów dostawczych nie chcą wyhodować sobie konkurenta - stwierdził prezes Ursusa Kamil Zarajczyk.
Polski producent ma na koncie prototyp autobusu w pełni elektrycznego oraz hybrydę elektryczno-wodorową. Wodór zaczyna być traktowany jako paliwo alternatywne na ograniczenia techniczne w bateriach pojazdów elektrycznych. - Zrodziła się wielka, niepowtarzalna szansa dla firm takich jak Ursus, które mogą w krótkim czasie stać się graczami poważnymi w skali europejskiej. Jeśli nie będziemy innowacyjni, taka okazja się nie powtórzy - przekonywał szef Ursusa na Kongresie 590.
- Z uwagi na parametry czystości, wodór nadaje się do wykorzystania w napędzie pojazdów transportu publicznego. Stąd naturalny efekt synergii - tłumaczył wiceprezes zarządu Grupy Azoty Grzegorz Kędzielawski. Wedle najnowszych badań, aż 73 proc. polskich kierowców rozważa zakup samochodu elektrycznego. - To bardzo budujące. Z drugiej strony dla 60 proc. badanych czynnikiem ważnym przy podejmowaniu decyzji jest jego produkcja w Polsce lub obecność w nim pewnych polskich komponentów - ocenił Kędzielawski.
Przedstawiciele obu firm na Kongresie 590 chwalili plan Morawieckiego, który celuje w promowanie innowacyjności w gospodarce. - Dzięki programowi Morawieckiego i jasnym sygnałom, dotyczącym rozwoju elektromobilności, jesteśmy znacznie bardziej zdeterminowani do rozwijania nowych technologii - mówił szef Ursusa. - Jesteśmy w bardzo dobrej pozycji. Mamy wsparcie rządowe i dobrze przygotowane produkty, Wystarczy zakasać rękawy i brać się do pracy - podsumował dyskusję na Kongresie 590 wiceprezes Grupy Azoty.
Zdaniem ekspertów debaty, szersze wprowadzenie wodoru na rynek motoryzacyjny zmieni sytuację na rynku - ceny silników będą bardziej korzystne również dla producentów autobusów spalinowych.
GW
Inne tematy w dziale Gospodarka