Technologie pozwalające wykorzystać wodór jako surowiec energetyczny są dostępne już dziś. Wodorem mogłyby być napędzane pojazdy i ogrzewane domy. Na razie barierą są jednak wysokie koszty jego wytwarzania.
Jego zdaniem, w przyszłości ogniwa wodorowe miałyby być również wykorzystane do napędzania silników łodzi, czy pociągów. Istnieją również odmiany ogniw paliwowych, które mogą być wykorzystane do zasilania instalacji ogrzewających i wytwarzających elektryczność dla gospodarstw domowych. Wodór może być znaczącym magazynem energii, szczególnie w sytuacji, gdy energia wytworzona przez elektrownie odnawialne w czasie swej największej wydajności nie jest potrzebna w danym momencie. W takich sytuacjach zamiast wyłączać elektrownie wiatrowe lub solarne, wytworzona przez nie energia mogłaby być wykorzystana do wytworzenia wodoru, a ten byłby stosowany jako surowiec energetyczny wtedy, gdy byłoby to potrzebne - pisze Biebuyck w artykule opublikowanym w magazynie Horizon.
Wysokie koszty produkcji wodoru
Biebuyck zaznacza jednocześnie, że niezbędne jest prowadzenie dalszych prac badawczych, które pozwolą na obniżenie kosztów wytwarzania, magazynowania i transportu wodoru, gdyż obecnie są one nadal wysokie. Zauważa on, że pod względem parametrów technicznych na przykład samochody wodorowe są już zbliżone do tradycyjnych. Ich zasięgi na jednym zbiorniku, czy czas tankowania stają się porównywalne. Autor uważa, że w przyszłości znacznie więcej wodoru będzie pochodzić z elektrolizy wody, do której będzie wykorzystywana energia odnawialna. Obecnie jest to jedynie 4 proc. wodoru wytwarzanego na świecie, a reszta pochodzi głównie z przetwórstwa gazu naturalnego.
Aktualizacja (wrzesień 2017): To odkrycie może być przełomem dla rozwoju motoryzacji z napędem wodorowym
Szwedzki pomysł na obniżenie kosztów wytwarzania wodoru
AB
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Nie przegap:
Komentarze
Pokaż komentarze (49)