PKN ORLEN ogłosił, kto odkupi część aktywów Lotosu. Partnerem do zakupu części rafinerii w Gdańsku został saudyjski koncern Saudi Aramco. Stacje Lotosu odkupi zaś węgierski MOL.
Komisja Europejska, wydając zgodę na fuzję Orlenu z Lotosem, postawiła koncernowi warunek znalezienia partnera, który przejmie 80 proc. stacji Lotosu i 30 proc. udziałów w rafinerii. Partnerów w końcu udało się znaleźć.
Czytaj też: Szef węgierskiej Grupy MOL o Polsce, Węgrzech, interesach z ORLENEM i Rosją
Węgrzy i Saudyjczycy odkupią część Lotosu od PKN ORLEN
Termin ogłoszenia kandydatów do zakupu był już dwukrotnie przesuwany. Według informacji nieoficjalnych, jesienią z PKN ORLEN rozmawiały Saudi Aramco, kanadyjski Circle-K, węgierski MOL oraz polska firma Unimot zainteresowana odkupieniem tylko spółki Lotos Afalt. Ale rozmowy utknęły w martwym punkcie.
Ostatecznie PKN ORLEN dogadał się z Saudi Aramco i MOL-em. Saudi Aramco to największy na świecie koncern pod względem dziennej produkcji ropy naftowej. Węgierski MOL to największe przedsiębiorstwo naftowe i gazownicze w Europie Środkowej.
Umowa pomiędzy Grupą Lotos a MOL Hungarian Oil obejmuje łącznie pakiet 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotos znajdujących się na terenie Polski. Cena określona w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży Udziałów w LOTOS Paliwa, na którą składa się element stały w kwocie ok. 610 mln USD oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa.
Ponadto PKN Orlen zawarł z MOL warunkową umowę nabycia od MOL 144 stacji paliw zlokalizowanych na Węgrzech oraz 41 stacji paliw zlokalizowanych na Słowacji, za łączną cenę ok. 229 mln EUR. Zamknięcie transakcji powinno nastąpić w terminie 12 miesięcy od dnia podpisania Umowy Ramowej, przy czym faktyczny odbiór wszystkich nabywanych aktywów zostanie zakończony w ciągu 18 miesięcy od dnia zamknięcia transakcji
Saudi Aramco zostanie sprzedany pakiet 30 proc. udziałów w spółce Lotos Asfalt. Cena określona w umowie zostanie wyliczona w oparciu o formułę, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1,15 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego LOTOS Asfalt w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.
Grupa Lotos sprzeda Aramco 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, podmiocie, do którego wydzielona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa prowadzonego aktualnie przez Lotos Paliwa w zakresie hurtowej sprzedaży paliw. Element stały ceny to 1 mld zł.
Obajtek: To bardzo ważny dzień dla naszej gospodarki
- To dzień bardzo ważny dla naszej gospodarki i gospodarki całego regionu. Polityka klimatyczna, presja regulacyjna i rynkowa wymagają od nas transformacji, szybkich zdecydowanych kroków - powiedział prezes PKN ORLEN Daniel Obajtek. Jak dodał, tylko zdywersyfikowany podmiot może przeprowadzić taką transformację. - Przejęcie Grupy Lotos to krytyczny moment transformacji - stwierdził.
Jak powiedział Obajtek procesy akwizycyjne Orlenu są związane z dekarbonizacją i nowymi technologiami. - Jeszcze sporo akwizycji mamy przed sobą, aby stworzyć koncern który będzie mógł konkurować, wyznaczać trendy i standardy w biznesie - mówił. Prezes PKN ORLEN jednak optymistycznie patrzy w przyszłość.
Przejęcie Lotosu przez PKN ORLEN
Wyznaczone w lipcu 2020 r. przez KE środki zaradcze to m.in. zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi.
KE nakazała też sprzedaż 389 stacji paliw w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej, zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.
Polecamy:
KJ
Inne tematy w dziale Gospodarka