Chorwacja uruchomiła pływający terminal LNG. Odebrano już pierwszą dostawę gazu z USA. Fot. lng.hr
Chorwacja uruchomiła pływający terminal LNG. Odebrano już pierwszą dostawę gazu z USA. Fot. lng.hr

Chorwacja uniezależnia się od rosyjskiego gazu

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

Na wyspie Krk wystartował pływający terminal LNG. Jest zwieńczeniem gazowego korytarza Północ-Południe prowadzącego z Polski.

1 stycznia chorwacki terminal przyjął pierwszą dostawę. Skroplony gaz przypłynął na pokładzie gazowca "Tristar Ruby" z terminalu LNG w Cove Point w USA. Chorwacki terminal gazowy to kolejny krok na drodze uniezależniania Europy Środkowo-Wschodniej od dostaw gazu z Rosji.


Terminal to pływająca jednostka regazyfikacyjna (FSRU) o nazwie „LNG Croatia”. Jej przepustowość to 2,6 mld m sześc. w skali roku. Statek-terminal przypłynął na miejsce na początku grudnia 2020 r., gdzie z powodzeniem zacumował w porcie Omišalj.

Potem zgodnie z planem rozpoczęły się wszystkie działania związane z uruchomieniem terminalu, które polegają na przetestowaniu określonych systemów statku FSRU oraz testowaniu obiektów na lądzie, wszystko po to, aby terminal mógł rozpocząć działalność 1 stycznia 2021 – informowała odpowiedzialna za te działania spółka LNG Hrvatska, chorwacki operator, do którego należy statek.


LNG, Chorwacja, Salon24
Pierwsza komercyjna dostawa skroplonego gazu do terminalu LNG w Chorwacji. Fot. lng.hr

LNG Hrvatska przymierzała się do zakupu FSRU, czyli pływającego terminalu LNG, już w 2018 roku. Spółka planowała kupno statku o możliwości regazyfikacji 6-7 mld m sześc., ale plany się zmieniły, bo chorwacki system przesyłu gazu może przyjmować rocznie maksymalnie 2,6 mld m sześc. błękitnego paliwa, z czego 1,5 mld m sześc. może zostać wyeksportowane za granicę. 

W związku z tym został ogłoszony nowy przetarg na zakup statku FSRU o mniejszej pojemności niż pierwotnie zakładano, co oznaczało także z kolei niższe koszty o prawie 90 mln euro – przypominał w październiku 2020 r. portal Biznesalert.pl.  

Ostatecznie została wybrana oferta firmy Golar, która oferowała modernizację tankowca LNG w statek FSRU za 159,6 mln euro. 

Plac budowy terminalu LNG został otwarty w kwietniu 2019 roku. Dynamika budowy nabrzeża wraz z obiektami towarzyszącymi i przyłączeniem gazociągu wysokiego ciśnienia przebiegała generalnie zgodnie z harmonogramem zakładającym uruchomienie wraz z początkiem 2021 r 

Prace budowlane nad lądową częścią terminalu, składającą się z nabrzeża wraz z obiektami towarzyszącymi oraz gazociągiem łączącym o długości 4,2 km, rozpoczęły się w połowie kwietnia ubiegłego roku.

Terminal LNG na wyspie Krk zapewni bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i konkurencyjność na rynku gazu. Jest to projekt o strategicznym znaczeniu dla Republiki Chorwacji i Unii Europejskiej pozwalający całemu regionowi na uniezależnianie się od dostaw gazu z Rosji. Jest przygotowany do przyjmowania statków z gazem skroplonym praktycznie o każdej pojemności.

Całkowita wartość inwestycji to 233 mln euro, z czego 101 mln euro to dotacje unijne. Udziałowcy spółki LNG Hrvatska (HEP i Plinacro) przekazali 32,2 mln euro, a pozostałe 100 mln euro pochodziło z budżetu państwa na ten projekt .

KB 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj14 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (14)

Inne tematy w dziale Gospodarka