elektrykspecjalista elektrykspecjalista
348
BLOG

Silniki odrzutowe

elektrykspecjalista elektrykspecjalista Gospodarka Obserwuj notkę 1

 Ostatnio dużo mówiliśmy o silnikach różnego typu. Dziś kontynuujemy tematykę silników, ale przechodzimy do nieco innej gałęzi. Dziś poświęcimy kilka linijek silnikom odrzutowym. Najprostsza definicja silnika odrzutowego - silnik wykorzystujący zjawisko odrzutu. Z jednej strony silnik wyrzuca z dużą prędkością gazy będące produktem spalania paliwa. Taki wyrzut powoduje powstanie siły ciągu w przeciwną stronę.

 

W kategorii silników odrzutowych mamy do czynienia z silnikiem turboodrzutowym, dwuprzepływowym lub turbowentylatorowym, a także z silnikami rakietowymi, silnikami strumieniowymi i silnikami pulsacyjnymi. Pierwsze prymitywne silniki odrzutowe powstawały w początkach naszej ery (Heron z Aleksandrii skonstruował silnik w pierwszym wieku naszej ery). Później powstawały one w Chinach (od dwunastego wieku) i używane były do fajerwerków, a także posiadały zastosowanie militarne. Pierwszy silnik odrzutowy o zastosowaniu lotniczym powstał w 1910 roku.

 

Skonstruował go Henri Coandă. Pierwszy nowoczesny silnik turboodrzutowy (o wiele bardziej wydajny od silnika Coandă) opatentował Frank Whittle w 1930 roku. Pierwszy lot samolotu wyposażonego w silnik turboodrzutowy odbył się 27 sierpnia 1939 roku. Zasadniczo silniki odrzutowe można podzielić na dwa typy: przelotowe i rakietowe. W pierwszym przypadku utleniaczem niezbędnym do procesu spalania jest powietrze zasysane z zewnątrz. Silniki rakietowe wykorzystują do tego procesu utleniacz przewożony razem z paliwem. (Źródło: pl.wikipedia.org)

 

 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Gospodarka