Dziś na tapetę bierzemy kolejny typ silnika. Jak wskazuje na to tytuł będzie to silnik z tłokiem obrotowym. Jest to typ silnika spalinowego. Charakterystyczną cechą silnika z tłokiem obrotowym jest to, iż tłok obraca się tu w cylindrze. Okazuje się, że powstało wiele koncepcji tego rozwiązania. Projekt maszyny parowej wyposażonej w wirujący tłok powstał w 1782 roku. Jego autorem był James Watt. Również Polacy zajmowali się tą koncepcją.
Autorem jednego z projektów był Gustaw Michał Różycki (pomysł opatentowany w 1946 roku). Jednak jedyną produktywną oraz jednocześnie najbardziej znaną konstrukcję stworzył niemiecki konstruktor Feliks Wankel. Pierwszy patent uzyskał on w 1929, a drugi w 1936. Konstrukcję tą zastosowano w seryjnej produkcji samochodów osobowych. Pierwszy samochód wyposażony w silnik Wankla to NSU Spider (premiera w 1963 roku). Później silnik ten zastosowano jeszcze w wielu modelach samochodów (zwłaszcza marki Mazda, która w 1961 roku wykupiła patent).
Ostatnim samochodem na świecie, który wyposażony był w ten typ silnika był model RX-8. Mazda zakończyła jego produkcję 22 czerwca 2012. Ta data oznacza koniec zastosowaniasilnika Wankla w motoryzacji. Podstawowe zalety silnik Wankla to małe rozmiary, niewielki ciężar i spokojny bieg. Wady to mała trwałość uszczelnień oraz duże zużycie paliwa. Właśnie te dwie cech miały wpływ na ograniczenie zastosowania w samochodach sportowych. Silnik Wankla nie jest jednak jedynym silnikiem z tłokiem obrotowym. Możemy wyróżnić również silnik Atkinsona czy silnik Woźniaka.
Inne tematy w dziale Gospodarka