elektrykspecjalista elektrykspecjalista
2382
BLOG

Silnik o zapłonie iskrowym

elektrykspecjalista elektrykspecjalista Gospodarka Obserwuj notkę 5

 Kolejny typ silnika, jakim się zajmiemy to silnik o zapłonie iskrowym. Jest to silnik cieplny spalinowy o spalaniu wewnętrznym. Charakterystyczną cechą silnika jest to, że spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą w świecy zapłonowej (dokładnie rzecz biorąc iskra powstaje pomiędzy elektrodami świecy). Sprawność tego typu silnika zależy głównie od stopnia sprężania. Jakie paliwo może być stosowane w tego rodzaju silnikach?

 

Musi to być przede wszystkim paliwo intensywnie parujące w układzie zasilającym silnik właśnie w paliwo. Stosuje się zarówno paliwa ciekłe jak i gazowe. Najpopularniejsze paliwa stosowane w silnikach o zapłonie iskrowym to benzyna (etylina, benzyna bezołowiowa), LPG (mieszanina propanu i butanu - gaz płynny), CNG (gaz ziemny w postaci sprężonej), alkohol etylowy (dodatek do benzyny, lub jako samodzielne paliwo) oraz metanol.

 

Do podstawowych zalet silnika o zapłonie iskrowym należą: łatwy rozruch (bez względu na temperaturę zewnętrzną silnika), łatwość uzyskania wysokich obrotów, dobra szybkobieżność, wysoka moc uzyskiwana, stosunkowo niezbyt skomplikowana konstrukcja układu zasilania. Silnik o zapłonie iskrowym nie jest jednak pozbawiony wad. Możemy do nich zaliczyć: mniejszą trwałoś (w porównaniu do silników wysokoprężnych), mniejszą sprawność energetyczną, niebezpieczeństwo niekontrolowanego zapłonu paliwa czy niższy moment obrotowy (w odniesieniu do silników z zapłonem samoczynnym o podobnych parametrach). Znamy kilka wariantów budowy silnika z zapłonem iskrowym: w układzie dwusuwowym, w układzie czterosuwowym czy silnik Wankla.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (5)

Inne tematy w dziale Gospodarka