W ostatni weekend powtórzyła się sytuacja która staje się normalnością. W USA, liniami lotniczymi podróżują codziennie miliony Amerykanów – w sprawach biznesowych, sytuacjach rodzinnych (odwiedziny, wesela, pogrzeby) i na wakacje. Wybierają różnych przewodników, trzech największych w USA - to American, Southwest, i Delta Airlines.
Amerykanie przygotowują się i planują sezon wyjazdów i podróży wakacyjnych a linie lotnicze odwołują loty; w wielu przypadkach pozostawiając pasażerów z dala od domu lub zamierzonego miejsca docelowego.
Poprzednim razem tak się stało z powodu linii lotniczych Southwest Airlines które pozostawiły setki tysięcy podróżnych w trudnej sytuacji. Potem, zaczęły odwoływać loty American Airlines – w ostatni weekend było ponad 3 000 odwołań lotów krajowych i międzynarodowych.
Właśnie dostaliśmy informacje że AA odwołały nasz lot z Miami do Bladley (Hartford) w stanie Connecticut, gdzie chcieliśmy lecieć przed zbliżającym się Thanksgiving Day... Dobrze że nie przed weekendem poprzedzającym święto – zostalibyśmy pozbawieni możliwości spotkania się z rodziną i znajomymi, a potem zaczęłyby się utarczki z liniami lotniczymi o zwrot pieniędzy za opłacony lot.
Kiedy w ciągu ubiegłego tygodnia rozpoczęły odwoływania lotów przez SouthWest Airlines, można było wyczytać w NewsMax News.
“The mainstream media is doing its best to keep a lid on the expanding rebellion against the vaccine mandates, and Southwest Airlines itself is blaming the cancellations on bad weather and a lack of air traffic controllers.”
"Media głównego nurtu robią wszystko co w ich mocy, aby powstrzymać rozszerzający się bunt przeciwko nakazom szczepień, a southwest airlines obwiniają za odwołania złą pogodę i brak kontrolerów ruchu lotniczego".
Jak poważny jest już istniejący kryzys w komunikacji lotniczej w USA? Jest chyba źle, bo nawet ultraliberalne media głównego nurtu, takie jak CNN, nie mogą już dalej ignorować tego, co się dzieje i prowadzą raporty o zakłóceniach, które rujnują plany podróży Amerykanów... Ale ich wytłumaczenie jest dość proste -
“Staff shortages leave them overworked and exhausted, and are making the violence and abuse they endure far worse.”
„Braki kadrowe sprawiają, że (pracownicy) są przepracowani i wyczerpani, a przemoc i nadużycia których doświadczają, są znacznie gorsze.”
Przypadki awantur i bijatyk pasażerów w samolotach z powodu nakładania lub nienakładania masek oraz ich ataków na interweniującą załogę są częste, ale na pewno nie jest to główna przyczyna odwołań. Wypadałoby dodać również braki kadrowe i zwolnieniach w Air Control System.
Otwarcie mówiąc, zakłócenia i odwołania lotów mają miejsce w chwili, kiedy w linie lotnicze uderzają federalne terminy obowiązku szczepionkowego przeciw COVID19. Ma to związek z różnym nasileniem koronawirusowych restrykcji w poszczególnych stanach; ale w dość przewrotny sposób...
Dużą ilość odwołań mają lotniska kalifornijskie (Los Angeles, San Francisco, Sacramento); tam koronawirusowe restrykcje są bardzo duże, o wiele większe niż na Florydzie, ale raczej nie wiąże się ich z mandatami szczepień. Znamienne, że największe perturbacje występują ostatnio na lotniskach na Florydzie (Miami, Fort Lauderdale, Tampa), pomimo że ograniczenia są znacznie mniejsze a liczba zachorowań stale spada.
Można przyjąć, że nasilenie wyjazdów związane z nadchodzącym sezonem wycieczkowym i urlopowym na Florydzie powoduje lotnicze perturbacje, ale tak jest "od zawsze". Niektórzy powiadają, że rosnący bałagan na florydzkich lotniskach jest na rękę federalnym próbom utrzymania wysokiego poziomu covidowego zagrożenia; inni niektórzy mówią, że jest to uruchomienie kolejnej próby zrujnowania niezwykle ważnych dla gospodarki Florydy - przemysłu wycieczkowego, hotelarskiego i restauracyjnego; co może obciążyć konto republikańskiego Gubernatora Florydy, Ron de Santis.
De Santis ma duże szanse na kandydowanie w nadchodzących wyborach prezydenckich w 2024 po stronie Republikanów. Już od dawna mówi się, że jeżeli Trump wystartuje, de Santis będzie jego wice-prezdentem. Rok przedwyborczy zaczyna się w styczniu 2023 - zostało niewiele ponad rok... De Santis jest przez Demokratów wyjątkowo znienawidzony.
Jeśli znaczna część pracowników linii lotniczych odmawia vaccination, samolot nie może być obsadzony załogą a lot zabezpieczony przez pracowników kontroli ruchu lotniczego... W takim wypadku lot nie może się odbyć.
American Airlines i inne linie lotnicze próbują obwiniać swoją niezdolność do świadczenia usług lotniczych wielu pasażerom, również ze względu na pogodę. W szczególności wichury... Floridianie dobrze wiedzą, jaką wartość ma taki pogląd.
Ciekawe jakie inne linie lotnicze wejdą na listę przewoźników masowo odwołujących loty w najbliższy weekend... Duże szanse mają Delta i EasyJet, inne są w szeregu. Wyjściem z sytuacji byłoby wycofanie się linii lotniczych (rządu federalnego) z mandatu obowiązkowych szczepień.
Są dwie główne opinie o aktualnej sytuacji w komunikacji lotniczej; pierwsza - że odwołanie lotów w American Airlines i innych liniach lotniczych, jest spowodowane "pogodą"; oraz druga – że odwołania lotów które utrudniają podróżowanie milionom Amerykanów są spowodowane tym, że pracownicy linii lotniczych odmawiają zmuszenia ich do przyjęcia szczepionki na koronawirusa...
Nie trudno zgadnąć, że ta druga jest nadal mało dyskutowana w oficjalnych mediach... A sezon wyjazdów świąteczno - wakacyjnych już się zaczął...
Są dwie główne opinie o aktualnej sytuacji w komunikacji lotniczej; pierwsza - że odwołanie lotów w American Airlines i innych liniach lotniczych, jest spowodowane "pogodą"; oraz druga – że odwołania lotów które utrudniają podróżowanie milionom Amerykanów są spowodowane tym, że pracownicy linii lotniczych odmawiają zmuszenia ich do przyjęcia szczepionki na koronawirusa...
Nie trudno zgadnąć która jest lansowana przez media głównego obiegu.
Jak jest aktualna sytuacja w komunikacji lotniczej w Europie - krajowi Polacy wiedzą lepiej.
Żwawy w średnim wieku, sędziwy też. Katolicki ateista, Cutting-edge manipulator należyty. Przyjmuję w środy i czwartki, bez kolejki.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka