Copryright by CMJP2
Copryright by CMJP2
Dziedziniec Dialogu 2013 Dziedziniec Dialogu 2013
599
BLOG

Dialog, ale po katolicku...

Dziedziniec Dialogu 2013 Dziedziniec Dialogu 2013 Rozmaitości Obserwuj notkę 8

„Dialog”. Słowo to zrobiło dużą karierę po drugiej wojnie światowej. Stało się tak przynajmniej na obszarze - szeroko rozumianej cywilizacji euroatlantyckiej. Oczywiście, wspomniane słowo ma swoje znaczenia opisujące jakiś desygnat. Dlatego osoby mówiące o dialogu, zawsze warto zapytać co mają na myśli? Czy na przykład rozumieją dialog tak samo jak my?

Jak jednak rozumiemy go my: katolicy. A raczej, jak powinniśmy go rozumieć, w przypadku, gdy chodzi o dialog z innowiercami (niechrześcijanami), czy ateistami? Gdy przecież jako katolicy prowadzimy wspomniany dialog, czynimy to nie prywatnie, lecz reprezentując cały Kościół. Kościelne zasady (normy) dialogu są zaś dosyć jasne. Pierwszą z nich jest „ufność w możliwość mówienia o Bogu wszystkim ludziom i z wszystkimi ludźmi” (Katechizm Kościoła Katolickiego nr 39). Drugą zasadę dialogu stanowi fakt, że równość – wymagana w dialogu – „dotyczy równej godności osobistej partnerów, nie zaś treści doktrynalnych, ani tym bardziej Jezusa Chrystusa – Boga, który stał się człowiekiem – w odniesieniu do założycieli innych religii” (Deklaracja Dominus Iesus nr 22). I dlatego „w dialogu nie może być żadnej rezygnacji ani irenizmu”. Trzecia zasada, łącząca się z drugą, dotyczy wprost dialogu międzyreligijnego: „Tylko chrześcijanie głęboko zanurzeni w tajemnicy Chrystusa i szczęśliwi z życia w wspólnocie wiary mogą brać udział w dialogu międzyreligijnym bez nadmiernego ryzyka i z nadzieją na dobre jego owoce” (Adhortacja Ecclesia in Asia nr 31). Biorąc pod uwagę agresywność współczesnego ateizmu, cytowane słowa można odnieść również do dialogu z jego reprezentantami.

Powyższe zasady tyczą się rozumienia dialogu jako pewnej praktyki eklezjalnej stosowanej wobec tych, którzy od Kościoła są daleko. Jeżeli owe zasady będą stosowane, można się spodziewać, że niekatoliccy partnerzy dialogu zyskają pełną wiedzę na temat poglądów ich interlokutorów. Z drugiej strony, zminimalizowane zostanie ryzyko upodobniania się katolików do tych, z którymi dialogują.  

Eryk Łażewski. Prezes Fundacji TRADERE zajmującej się szczególnie pomocą rodzinom wielodzietnym. Absolwent UKSW (specjalność: historia filozofii starożytnej i średniowiecznej), publicysta.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (8)

Inne tematy w dziale Rozmaitości