Polskie rozumienie immunitetu, gdzie posłowi łamiącemu prawo nie można nałożyć kajdanek to dziwactwo. Poseł jest jak każdy z nas. Jeśli łamie prawo i jest przyłapany na gorącym uczynku powinien być traktowany jak każdy z nas.
Immunitet powinien przysługiwać posłom w Sejmie. Sejm jest siedzibą władzy ustawodawczej, na której terenie tylko ona winna dzierżyć pełnię władzy. Wydalenie posła przestępcy z tereny sejmu winno być wyłączną prerogatywą posłów. Podobnie posłowie powinni być wolni od przesłuchania przed jakąkolwiek inną władzą za słowa wypowiedziane w Sejmie. Immunitet powinien również chronić posłów w drodze do Sejmu chyba, że poseł zostanie przyłapany na gorącym uczynku podczas poważnego przestępstwa. I tyle!
Immunitet posła nie jest po to by poseł Sterczewski i mu podobni mogli jeździć bezkarnie po pijaku po ulicach:
Dziwactwem jest też policyjne nawoływanie “o opuszczenie zgromadzenia przez osoby posiadające imunitet” przed interwencją wobec większych grup łamiących prawo. Policja powinna działać, a nie prosić łamiących prawo posiadaczy immunitetu o opuszczenie tłumu łamiącego prawo.
Ograniczenie immunitetu posłów to nie koniec demokracji. Poniżej kilka fotek z aresztowania przedstawicieli władzy ustawodawczej w USA. USA nadal uważane są powszechnie za demokrację:
Kongresmen aresztowany na terenie kongresu za udział w proteście na który nie było pozwolenia:
I tu jeszcze jeden zatrzymany przedstawiciel władzy wykonawczej z USA:
Zmiana immunitetu posła z osobistego przywileju na ochronę posła wykonującego obowiązki poselskie będzie miała jeszcze jedną zaletę. Od lat dyskutujemy o niesłusznych zatrzymaniach i aresztowaniach. I nic się nie dało naprawić. Ale gdy każdego posła będzie można zaaresztować jak zwykłego obywatela to policjantom, prokuratorom i sędziom zaczną grozić poważne konsekwencje za niesłuszne areszty.
W latach 1989-91 pracował z profesorem Sachsem. Absolwent Harvardu. Od 1995 zajmuje się doradztwem gospodarczym - pomaga zarządom i właścicielom spółek w podejmowaniu strategicznych decyzji. W tym czasie brał udział w ponad pięćdziesięciu transakcjach kupna i sprzedaży spółek, z czego około dwudziestu doszło do skutku na łączną sumę ponad 1 miliarda euro. Ekspert Instytut Sobieskiego oraz Warsaw Enterprise Institute. Autor koncepcji wprowadzenia do polskiego porządku prawnego Publicznego Wysłuchania. Pomiędzy rokiem 2011-2013 prezes Forum Obywatelskiego Rozwoju, gdzie 10-krotnie zwiększył liczbę współpracowników oraz po raz pierwszy w historii FOR doprowadził do wzrostu środków pozyskiwanych od darczyńców. Opublikował raport szacujący dług publiczny Polski na powyżej 200% PKB, książkę pt. „Podstawy Analizy Finansów Firm” wydaną nakładem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz kilkadziesiąt raportów i artykułów o ekonomii politycznej reform. Członek zespołu ministra sprawiedliwości ds. nowelizacji prawa upadłościowego. Strażak w Ochotniczej Straży Pożarnej.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka