Syrena wszystkim kojarzy się z polskim samochodem. Był prosty w konstrukcji, posiadał przedni napęd, służył jako auto osobowe, a wersja BOSTO była czymś w rodzaju niedużego samochodu dostawczego.
Polityka ministerstwa doprowadziłą do wstrzymania produkcji polskiego samochodu z chwilą przestawienia się na model licencyjny.
Dzisiaj nawet duże samochody dostawcze posiadają napęd na przednią oś a zblokowanie silnika ze skrzynią biegów oraz mechanizmem różnicowym upraszcza konstrukcję napędu. Tylna oś wleczona była lepsza od samochodu z napędem na tylną oś dlatego, że samochód lepiej trzymał się drogi na oblodzonej nawierzchni.
Syrena 100 - jeden z pierwszych pojazdów produkowanych w latach 1957-1960
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Syrena.jpg/240px-Syrena.jpg
Jako ciekawostkę można podać, że eleganckie opływowe kształty nadawano poprzez wyklepywanie arkusza blachy na cementowo-asfaltowej matrycy - ręcznie. Nadwozie monowano na ramie, nigdy nie było nadwoziem samonośnym. Byc może dzięki temu tak łatwo można było dostosowywać pojazd do nowych potrzeb.
Technikę wytłaczania blach i łączenia fragmentów przez spawanie wprowadzono już po pewnym czasie od rozpoczęcia produkcji.
Syrena 105
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/POL_Warszawa_II_Rajd_Pojazdow_Zabytkowych_%281%29.JPG/240px-POL_Warszawa_II_Rajd_Pojazdow_Zabytkowych_%281%29.JPG
Począwszy od 1972 roku Syrena była produkowana w wersji już 105 i różniła się od modeli poprzednich drzwiami (101 do 104) otwieranymi w taki sposób, że otwarcie drzwi w czasie jazdy nie wyrywało ich z zawiasów.
Były też (wcześniejsze) modele na przykład z silnikiem Wartburga.
Chociaż samochód był produkowany w dwóch zakładach - FSO w Warszawie i FSM w Bielsku-Białej, ostatecznie zlikwidowano produkcję Syren w Warszawie a wkrótce (1983) w ogóle zaniechano rozwijania tej konstrukcji i wstrzymano produkcję całkowicie.
Syrena BOSTO
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/84/Classic_Moto_Show_%28102%29.JPG/240px-Classic_Moto_Show_%28102%29.JPG
Popularność samochodu spowodowała konieczność dostarczenia na rynek samochodu nie tylko do przewozu osób, ale także samochodu - furgonu. Tym rozwiązaniem była Syrena BOSTO produkowana w latach 1975-1983.
Syrena R-20
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3c/FSM_Syrena_R20_z_1981_roku.jpg/240px-FSM_Syrena_R20_z_1981_roku.jpg
Nie można bylo pominąć potrzeb mieszkańców wsi. To dla nich przygotowano ofertę samochodu Syrena R-20 - dwuosobowa kabina i część ładunkowa o powierzchni ok. 2m2.
Syrena Sport
http://i.wpimg.pl/r,id,d14xODA7aF4xMjA7dV5odHRwOi8vaS53cC5wbC9hL2YvanBlZy8yODIzNy9zeXJlbmFfc3BvcnRfNF8yNTAuanBlZzttXnRydWU7c2NedHJ1ZTt0XmpwZztzXm1vdG87ZnReMQ==.jpg
Model seryjny miał wiele wad. Przede wszystkim nie spełniał oczekiwań pasjonatów jazdy samochodem. Być może dlatego grupa konstruktorów pracowała nad modelem szybkiego samochodu do jazdy sportowej. Niestety, po zakończeniu prac nad prototypem, zlikwidowano całą dokumentację i złomowano prototyp.
Ten los spotkał wiele innych prototypów polskiego pojazdu. Prace prowadzono do czasu przedstawienia gotowego już prototypu. Wtedy zapadała decyzja o wstrzymaniu prac, członków zespołu przenoszono do różnych zakładów, dokumentację skrżętnie niszczono a wszelkie materialne świadectwa wykonanej pracy po prostu znikały.
Oferta dla polskich przedsiębiorców
Jest propozycja powrotu do tej kultowej już polskiej marki. Propozycja jest adresowana do producentów silników oraz skrzyń biegów w Polsce. Istnieje możliwość produkcji Syreny w Polsce, jako polskiego pojazdu z tradycją. Propozycja jest otwarta dla wszystkich, któym sprawy polskiej motoryzacji są bliskie.
Wizualizacja prototypu Syrena-Meluzyna
http://i.iplsc.com/wizualizacja-ak-syreny-meluzyny/0003FOAUN6X4SMTA-C116-F4.jpg
Poniżej link z zaproszeniem polskich producentów do współpracy :
http://motoryzacja.interia.pl/samochody-nowe/prototypy/news-ak-motor-polska-syrena-wraca-do-kraju,nId,1482715#iwa_item=1&iwa_img=1&iwa_hash=29497&iwa_block=automotive
Inne tematy w dziale Kultura