Parowozownia w Dzierżoniowie powstała na początku XX wieku. Początkowo była to jedna hala na cztery stanowiska, ale wkrótce wzniesiono nowy obiekt na osiem stanowisk w postaci parowozowni wachlarzowej z wjazdem za pomocą obrotnicy wagonowej obsługiwanej ręcznie.
W latach 60. XX w. tabor parowy zastępowano lokomotywami elektrycznymi oraz spalinowymi. Parowozownia w Dzierżoniowie straciła swoje znaczenie. W ramach ówcześnie przeprowadzonej "restrukturyzacji", wkrótce parowozownia Dzierżoniów obsługiwała wyłącznie lokomotywy spalinowe. W latach 90. XX w. stała się "obiektem zbędnym"...
Obiekt został adoptowany przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki, gdzie zlokalizowano Sowiogórskie Muzeum Techniki. Około 2012 roku to muzeum zlikwidowano, eksponaty trafiły do wyspecjalizowanych muzeów na terenie Polski i od 2015 roku obiekt trafił pod opiekę Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku z siedzibą w Jaworzynie Śląskiej.
Zaprezentowane tutaj fotografie pochodzą z okresu funkcjonowania Sowiogórskiego Muzeum Techniki.

Elewacja parowozowni wachlarzowej, wzniesionej w późniejszym okresie, za ogrodzeniem tor zjazdowy do parowozowni

Tor zjazdowy prowadzi na pomost obrotnicy przestawiającej lokomotywę na właściwy tor. Tę obrotnicę przestawiano za pomocą mechanizmu korbowego siłą pracy obsługi obrotnicy

Na pierwszym planie fragment obrotnicy, dźwig bramowy nad torami prowadzącymi do starszej części lokomotywowni, przebudowanej na budynek administracyjny. Zachowały się łuki czterech stanowisk lokomotywowni. W okresie funkcjonowania Sowiogórskiego Muzeum Techniki znajdowały się tutaj pomieszczenia socjalne dla studentów Politechniki Wrocławskiej obsługujących Muzeum, pomieszczenie biurowe Fundacji oraz sale ekspozycyjne. Z lewej strony znajduje się stalowy (niebieski stożek przy bramie wejściowej) posterunek z okresu II wojny światowej eksponowany czasowo w Sowiogórskim Muzeum Techniki

Dziedziniec Parowozowni, fragment torów prowadzących na pierwotne stanowiska dla parowozów, z lewej strony wybudowana w późniejszym okresie parowozownia wachlarzowa. Suwnica bramowa pozwalała na podnoszenie podzespołów przy pracach naprawczych lokomotyw, widać także konstrukcję obrotnicy wagonowej

Kabina operatora obrotnicy wagonowej. Widoczna jest szyna, po której przesuwała się konstrukcja obrotnicy. Widoczne na obudowie wnętrza obrotnicy wieńce zębate pozwalały na obracanie urządzenia przy ustawianiu na właściwy tor za pomocą zębatki obracanej korbą przez pracowników obsługi

Widok z pozycji operatora obrotnicy na tor prowadzący na stanowisko w parowozowni wachlarzowej

Sowiogórskie Muzeum Techniki przez pewien okres czasu prowadziło usługi naprawy taboru spalinowego

Studenci, którzy obsługiwali Muzeum, mieli możliwość budowania drezyn pozwalających na korzystanie z dawnych szlaków kolejowych wyłączonych z eksploatacji

Muzeum posiadało zaplecze socjalno-hotelowe dla studentów pracujących na rzecz Fundacji

Fragment kolekcji modeli statków rzecznych

Fragment kolekcji odbiorników radiowych DIORA

Jeden z eksponatów - maszyna Żakarda - krosno tkackie z pocz. XIX wieku

Najważniejszy element maszyny Żakarda - perforowana karta prowadząca nitki - co umożliwia powtarzalne wykonywanie bogatej kolekcji wzorów

Widok na centrum Dzierżoniowa z terenu parowozowni

Jeden z nielicznych obiektów dawnej Silesiany - żłobek z lat 60. XX w., oferta handlowa (kontakt z właścicielem bezpośrednio lub za moim pośrednictwem przez pocztę wewnętrzną)
Inne tematy w dziale Rozmaitości