Mierzeja Wiślana stałą się barierą trudną do pokonania dla statków w kierunku Morza Bałtyckiego. I o ile przed rokiem 1939 nie było to poważnym ograniczeniem dla polskiej żeglugi morskiej, to już po roku 1945 pojawiły się poważne ograniczenia w dopłynięciu do portu w Elblągu. Był to skutek podzielenia akwenu Zatoki Wiślanej granicą między Polską oraz bratnim Związkiem Radzieckim.
Osoby zainteresowane zaproszę do indywidualnego zapoznania się z historią żeglugi morskiej i portu w Elblągu.
Tematem, który chciałbym tu poruszyć, jest kolizja ruchu drogowego na Mierzei Wiślanej w kierunku do Krynicy Morskiej. Obszar ten znajduje się na terenie bardzo wąskiego obszaru lądowego pomiędzy Zalewem Wiślanym oraz Morzem Bałtyckim.
Krajobraz oraz atrakcje wypoczynku nad morzem corocznie przyciągają tutaj tłumy wczasowiczów. A prace przy wykonaniu przekopu Mierzei Wiślanej w celu wykonania alternatywnej przeprawy wodnej z Elbląga na Morze Bałtyckie wymagają wybudowania przeprawy mostowej łączącej dwie części Mierzei.
W tym celu ponad kanałem żeglugowym wybudowane są dwa mosty drogowe obrotowe, które w chwili przepływania statku nie pozwolą na przejazd samochodom. Aby nie było utrudnień w komunikacji drogowej, mosty będą otwierane dla przepuszczenia statku w sposób niezależny. Gdy jeden z mostów nie pozwoli na ruch samochodowy, układ sygnalizacji drogowej wskaże kierującym kierunek na most umożliwiający podróż bez konieczności oczekiwania na przywrócenie drożności drogi kołowej.
Jednak występuje konflikt w obszarze objętym pracami nad budowie przekopu. Problemem jest istniejąca droga, której nie można rozebrać do czasu wybudowania alternatywnej przeprawy przez obszar przekopu. Tą alternatywną przeprawą jest most południowy, który - po włączeniu w ciąg drogi do Krynicy Morskiej - umożliwi bezkolizyjny przejazd Mierzeją. Dopiero po uruchomieniu tej przeprawy będzie można zamknąć odcinek kolizyjny i rozebrać odcinek drogi znajdujący się w granicach przekopu kanału dla żeglugi morskiej.
Ponieważ nadchodzą wakacje dla młodzieży i wiele osób wyjeżdża na wakacje do ośrodków wczasowych - przewiduje się uruchomienie nowego odcinka drogi - przez nowy most - jeszcze w czerwcu bieżącego roku, aby nie było utrudnień komunikacyjnych.
W zasadzie są wykonane wszystkie prace na odcinku, który miałby zastąpić fragment starej drogi. To, co trzeba wykonać - to przeprowadzić odbiór techniczny mostu - co wiąże się z próbą obciążeniową nowego mostu i dopiero po uzyskaniu pozytywnej oceny można będzie włączyć nowy odcinek do eksploatacji. Droga dojazdowa do mostu jest już prawie gotowa, więc pozostanie już tylko wykonanie podłączenia nowego odcinka do istniejącej drogi.
Możliwość przekierowania ruchu drogowego na nowy most pozwoli na dokończenie prac nad korytem kanału żeglugowego a z chwilą oddania do użytku mostu północnego alternatywna przeprawa drogowa będzie już gotowa do eksploatacji.
Pozostałe prace nad budową przekopu są wykonywane na bieżąco i pozostaje już tylko uzupełnienie nabrzeży kanału w obudowę, doposażenie śluzy we wrota oraz wykonanie prac ziemnych w świetle przyszłego kanału.
Więcej na temat terminu włączenia mostu południowego w ciąg drogi do Krynicy Morskiej:
Przekop Mierzei Wiślanej, fotografia archiwalna, https://www.radiomaryja.pl/informacje/przejazd-przez-most-poludniowy-na-mierzei-wislanej-bedzie-mozliwy-juz-w-tym-miesiacu/
Inne tematy w dziale Gospodarka