Wojtek Wojtek
334
BLOG

Regeneracja rozrusznika

Wojtek Wojtek Technologie Obserwuj notkę 10


Samochód i motoryzacja to bardzo wdzięczny temat do rozmów. Ale mało kto umie go naprawić. Chciałbym w tym cyklu przedstawić podstawową wiedzę na temat budowy poszczególnych podzespołów a także sposoby ich regeneracji.  Nie sądzę, że ten cykl będzie na poziomie wiedzy naszych mechaników, nie ten przecież mam zamiar. Jednak technologie, które tu przedstawię – bardzo egzotyczne – będzie można wykorzystać „przy okazji” konieczności poradzenia sobie z najprzeróżniejszymi urządzeniami o podobnej budowie, a do których raczej trudno będzie  dobrać części zamienne a wymiana całego urządzenia na współczesne nie będzie miała żadnego sensu.
Poza tym ten prosty system można wykorzystać nawet w najprostszych warunkach – co może być doskonałą zachętą do działania najmłodszych miłośników techniki, dla których samodzielnie przeprowadzony eksperyment będzie miał najwyższą rangę.

Na początek przedstawię bardzo prosty sposób regeneracji rozrusznika, który odpowiada za uruchomienie silnika wprost z fotela kierowcy.
O ile prace mechaniczne raczej nie stanowią żadnego problemu dla cierpliwego amatora wrażeń, to największą tajemnicą tego urządzenia będzie jego wirnik z uzwojeniem prądowym.

A więc do dzieła ! *)
 
image
Foto 01
Na obrazie widzimy proste palenisko na węgiel drzewny. Jest ono wykonane z żeliwa i ustawione na niepalnej podłodze. Rura, którą tu widzimy, służy do doprowadzenia powietrza z prostej dmuchawy. Wtedy palenisko uzyskuje odpowiednio wysoką temperaturę i po rozgrzaniu wirnika oraz wytopieniu lutu będzie można zdjąć z wirnika komutator oraz wyjąć z korpusu poszczególne zwoje uzwojenia wirnika.
 
image
Foto 02
 
image
Foto 03
Po odpowiednim rozgrzaniu uderzając osią wału rozrusznika na kowadle nastąpi zsunięcie się komutatora.
 
image
Foto 04
Gdy  komutator obluzuje się, można dopomóc mu w zsunięciu się z osi prostym narzędziem.
 
image
Foto 05
Kolejnym etapem będzie ustawienie wirnika rozrusznika na specjalnym koziołku i przy pomocy prostych szczypiec można będzie wyprostować fragmenty miedzianych zwojów, które były przylutowane do komutatora.  


image
Foto 06
 
image
Foto 07
Rozlutowane uzwojenia miedziane nie są twarde i łatwo prostują się – bo trzeba będzie je wyciągnąć z korpusu wirnika.

 
image
Foto 08
Po wyprostowaniu poszczególnych uzwojeń można je w prosty sposób „wystukać” młotkiem na zewnątrz.

image
Foto 09
Bezpośrednio przed wyciągnięciem uzwojeń można je wybić częściowo za pomocą odpowiednio przygotowanego wybijaka.

 
image
Foto 10
A tak wyglądają pojedyncze uzwojenia po wyciągnięciu ich z korpusu rozrusznika. Na fotografii rzemieślnik trzyma oś wirnika, z której wybił uzwojenia prądowe.

 
image
Foto 11
Pojedyncze zwoje należy związać, aby nie pogubiły się w dalszym procesie. Polega on na wygrzaniu wyjętych przewodów i oczyszczeniu ich do metalicznej miedzi.
 
image
Foto 12

 
image
Foto 13

 
image
Foto 14
Po opaleniu przewodów z różnych zbędnych osadów należy je ochłodzić przed dalszymi zabiegami.
Jednym z kolejnych etapów jest oczyszczenie stojana rozrusznika i przygotowanie nowych podkładek izolujących – co przedstawiają kolejne zrzuty ekranowe.

 
image
Foto 15
Aby uzyskać wiedzę o układzie poszczególnych zwojów silnika, trzeba zdjąć jeden arkusz blachy transformatorowej i na jej wzór wykonać uszczelkę odpowiednio ją docinając z materiału izolacyjnego.
 
image
Foto 16
Wycinanie otworu na oś rozrusznika

 
image
Foto 17
Nałożenie zdjętej blachy ułatwia wycięcie otworów przechodzących przez cały korpus wirnika.  

 
image
Foto 18
Wycinanie otworów jest żmudne, ale przy korzystaniu z odpowiednio dopasowanych narzędzi wykonanie odpowiednich przekładek izolacyjnych nie stanowi problemu.
 
image
Foto 19
Potrzebne są takie dwie przekładki.

 
image
Foto 20
Po wybiciu otworów na przewody uzwojenia trzeba jeszcze dopasować średnicę otworu korpusu, w którym te uzwojenia mają znaleźć się.
 
image
Foto 21
Obie przekładki należy umieścić tak, aby nie było problemów z przełożeniem dodatkowych przekładek już w środku rdzenia. Nie może dojść do sytuacji, że zwój „ramki” rozrusznika będzie miał połączenie elektryczne z innym zwojem lub rdzeniem wirnika.

 
image
Foto 22
Na kolejnych zrzutach ekranu widać sposób przełożenia wkładek izolacyjnych. Przed zakończeniem pracy należy starannie je wyrównać.

 
image
Foto 24
 
image
Foto 25

W międzyczasie wyjmujemy z kąpieli czyszczącej wyciągnięte wcześniej uzwojenia.
 
image
Foto 26
Trzeba je jeszcze wypłukać i wytrzeć z wilgoci.
 
image
Foto 27
Tak przygotowane – trzeba wyprostować, by bez problemu trafiły na swoje miejsce w otworach rdzenia wirnika.

 
image
Foto 28
Prostowanie ramek uzwojenia wykonuje się młotkiem na kowadle.
 
image
Foto 29
Końcówki można przetrzeć tarczą szlifierską, aby usunąć pozostałości wcześniejszego lutowania.

 
image
Foto 30
Prace przygotowawcze możemy zakończyć mechanicznym oczyszczeniem na tarczy filcowej.

 
image
Foto 31
Kolejnym etapem jest włożenie wyjętych wcześniej ramek na swoje miejsce. Pracę ułatwia utrwalony kształt tych ramek – które powinny trafić w odpowiednie dla nich przegródki. Pracę należy wykonać bardzo starannie – najpierw wkładamy wszystkie ramki na właściwe miejsce i założeniu wszystkich przystępujemy do ich wciśnięcia w korpus.

 image
Foto 32
W prawidłowym ułożeniu poszczególnych ramek pomocnym narzędziem jest mały młotek.

 image
Foto 33
Gdy wszystkie ramki osiągną właściwe położenie, od strony komutatora należy je wygiąć pod właściwym kątem.

 
image
Foto 34
Trzeba też zapewnić właściwe izolowanie poszczególnych ramek, by nie doszło do przypadkowego zwarcia w strefie wprowadzającej końcówki we właściwe otwory komutatora.
 
image
Foto 35
Przed włożeniem komutatora na oś trzeba odpowiednio przygotować wycięcia, by ramki dały się wlutować bez zbędnego poprawiania lutowania.

 
image
Foto 36
Przy zaciskaniu komutatora na oś można posługiwać się odpowiednio przygotowanymi pobijakami.

 
image
Foto 37

Po właściwym umocowaniu komutatora końcówki ramek powinny trafić w przygotowane dla nich otwory w kołnierzu komutatora.
 
image
Foto 38
Staranne zaklepanie przewodów likwiduje możliwość powstania zbędnych luzów między przewodem elektrycznym a pierścieniem komutatora w miejscu lutowania. Ewentualne iskrzenie w tym miejscu może być przyczyną przedwczesnej awarii rozrusznika.

 
image
Foto 39
Po zakleszczeniu przewodów trzeba je jeszcze zalutować, by połączenie było pewne i niezawodne.

 
image
Foto 40
Lutowanie ramek w komutatorze wykonuje się dużą lutownicą elektryczną, ponieważ potrzebne jest nagrzanie elementów do wysokiej temperatury przy znaczącej masie całego zespołu.

 
image
Foto 41
Komutator odpowiada za podanie prądu do właściwej ramki. By nie było przerw między płytką komutatora i węglową szczotką rozrusznika, po zakończeniu montażu trzeba starannie przeszlifować cały zespół komutatora. Zadanie to wykonuje się na odpowiednio ustawionej tokarce.

image
Foto 42
Nóż tokarski pozwala na precyzyjne doszlifowanie całej powierzchni obrotowej wirnika.

 
image
Foto 43

 
image
Foto 44
Pozostaje jeszcze tylko nawinięcie izolacji na obu końcach uzwojenia wirnika rozrusznika.

 
image
Foto 45

 
image
Foto 46
Zabezpieczenie wirnika rozrusznika lakierem tworzy na przewodach dodatkową warstwę izolacyjną a sam lakier zabezpiecza przekładki izolacyjne przed działaniem wilgoci, która może wytworzyć się i skroplić.

Myślę, że ten krótki tekst będzie interesującym przewodnikiem dla osób, które zastanawiają się nad kosztem wymiany rozrusznika na nowy albo też muszą regenerować rozrusznik uszkodzony.
Jak widać – instalacja elektryczna takiego urządzenia jest nad wyraz prosta i jest możliwa do wykonania nawet w warunkach „domowych” bez konieczności posiadania specjalistycznego wyposażenia.
Od siebie dodam, że ten materiał daje wiele informacji na temat jakże trudnych do zrozumienia prac "w części elektrycznej" naszych maszyn i urządzeń. A taki rozrusznik jest urządzeniem naprawdę bardzo prostym w wykonaniu i serwisie.


-------------------------------------------------
*) Zrzuty ekranu z filmu https://www.youtube.com/watch?v=uv7dTpnnLsg 





Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (10)

Inne tematy w dziale Technologie