Przez święta przebywałem w bezpośredniej bliskości telewizora z dużą ilością kanałów. O mało mnie to nie zabiło. Do tego obok leżały gazety z tak zwanego głównego nurtu. Wrażeń było więc co niemiara i przez najbliższe dni będę je ze szczegółami opisywał. Dziś króciutko, bo jeszcze odpoczywam. Mamy oto znany wszystkim kanał Discovery, a w nim programy zwane nie wiedzieć czemu edukacyjnymi. W większości jest to czysty obłęd, ale przez swoją obłąkaną szczerość niesłychanie ciekawy. Pokazują tam na przykład program pod tytułem „Grubi syfiarze sprzedają połamane fanty frajerom”. Cieszy się to wielką popularnością, a ja akurat trafiłem na odcinek, w którym dwóch tłuściochów stojąc na żydowskim cmentarzu pełnym macew z gwiazdami Dawida (przysięgam, że tego nie wymyśliłem), próbowało opylić spróchniały pistolet jakiemuś okularnikowi. Jak ten facet zobaczył ten pistolet podskoczył w górę. I wiecie co powiedział? Nigdy nie zgadniecie. Otóż według niego to próchno ze skałkowym zamkiem i rurą okazało się cmentarnym pistoletem ostrzegawczym. Kapujecie? Cmentarny pistolet ostrzegawczy z epoki kolonialnej, ze świata w którym narodził się liberalizm, wolny rynek, ze świata Adama Smitha i pokrewnych mu dusz. Czemu ów gadżet służył? Otóż jak ktoś już był mocno przyciśnięty liberalizmem i nie miał co jeść, szedł na cmentarz rabować świeżo pogrzebanych nieboszczyków. A tam prawi obywatele imperium przygotowali już na niego niespodziankę. Ten pistolet właśnie połączony z potykaczem. Od razu muszę wam powiedzieć, że słowo „ostrzegawczy” jest nieco mylące. Pistolet nie był bowiem ładowany papierowym ładunkiem i wcale nie chodziło o to, by kogoś przestraszyć. Cel umocowania tej broni w cmentarnej bramie był inny i wy się już domyślacie jaki. Chodziło o wyeliminowanie ze zdrowego społeczeństwa elementów niepożądanych i jeszcze do tego o oszczędności. Ponieważ cmentarny pistolet ostrzegawczy był tańszy niż konstabl postawiony przez cmentarnym murem, cieszył się sporą popularnością, aż do chwili kiedy na cmentarz nie polazł nocą ktoś ważny i nie pozostał tam już na zawsze. Wtedy liberalne społeczeństwo skrzętnych protestanckich groszorobów zrezygnowało z tego urządzenia i postanowiło zrobić ten ukłon w stronę socjalizmu i zatrudnić na cmentarzu strażnika. No, a pistolet poszedł do lamusa, a po 250 latach został zaprezentowany na żydowskim cmentarzu jakiemuś frajerowi.
Nie wiemy ile takich pistoletów działało na Wyspie i w koloniach, ale zgaduję, że mnóstwo. Czy słyszeliście choć o jednym cmentarnym pistolecie ostrzegawczym z kontynentu? Albo nie, nie z kontynentu, ale z Polski? Ktoś ma taką rzecz w domu? Ktoś słyszał o okradaniu grobów dla zysku, w tym nieszczęśliwym kraju, pozbawionym doktryn liberalnych? Ja nie słyszałem.
Po co ja to wszystko piszę? Ano po to, by jeszcze raz przypomnieć o swojej książce, która opowiada o prawdziwych początkach brytyjskiego imperializmu, a której sprzedaż uruchomimy, mam nadzieję dziś wieczorem. Na razie przypominam jeszcze raz spis treści i zapraszam na stronę www.coryllus.pl
Przed Baśnią
OSTRZEŻENIE – ZAMIAST PRZEDMOWY . . . . . . . VII
Prawdziwe życie smoków czyli historie alternatywne . . . XIV
Baśń jak niedźwiedź
Dwie legendy, dwa miasta, dwaj święci . . . . . . . . . . . 3
O fałszywym pieniądzu i prawdziwych intencjach . . . . . 26
Wojna i jej porządki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
O przekornej księżniczce i jej nieszczęśliwym narzeczonym 57
Przełęcz Meszes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Wielkie rody . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Ziz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Dalekie echo smoczych kroków . . . . . . . . . . . . . . . 109
Wypędzenia Żydów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Rozenkranc i Gildenstern pracują dla cesarza. A Shylock? 125
Bractwo cyrkla i Czarnogłowi . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Behemot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Misjonarze albo największa pokusa antysemitów . . . . . 157
Kolonizacja i kolonizatorzy . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Racja stanu, racja klanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Sól i rola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Husyci i husarze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Trzydniowa spowiedź kochanka królowej . . . . . . . . . . 202
Privilegium de non tolerandis iudaeis . . . . . . . . . . . . 215
Dwaj królowie i jeden cesarz . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Źli stróże wolności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 240
O aniele śmierci, któy jest szybszy niż myśl . . . . . . . . 248
Pierwszy syjonista? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Czym królowa Elżbieta rżniła się od Lenina? . . . . . . . 271
Zamek w środku Dzikich Pól i trzy książki o Zaporożcach 280
Reformy króla Stefana i doktryna barona Rotschilda . . . 295
Bankierzy i filantropi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Istotny cel wojny z Moskwą . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Poczciwy człowiek i szkoła trucicieli . . . . . . . . . . . . 332
Rok 1584 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Artur Pendragon podbija Północ . . . . . . . . . . . . . . 364
Duma na śmierć króla Stefana . . . . . . . . . . . . . . . . 382
Zakończenie. Ku nowoczesności? . . . . . . . . . . . . . . 393
Epilog I. Sierpień 1919 – grudzień 1939 . . . . . . . . . . . 397
Epilog II. O kupowaniu i używaniu symboli . . . . . . . . 400
Spis ilustracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 403
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 405
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 410
Inne tematy w dziale Polityka