Dla łowców promocji w kalendarzu są zawsze zaznaczone dwa ważne „święta”: Black Friday i Cyber Monday. To wtedy możemy kupić towary z gigantycznymi przecenami. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek i dobrze zaplanować swoje zakupy w tych dniach.
Gigantyczne kolejki przed sklepami, klienci wręcz szturmujący centra handlowe i przepychanki w walce o towar z największymi przecenami – takie sceny widzimy w listopadzie w różnych programach informacyjnych. Tak właśnie zaczyna się amerykański sezon świątecznych promocji, który z każdym rokiem coraz bardziej staje się dniem o zasięgu globalnym. Szaleństwo zakupów dotarło także do Polski.
Dni wyprzedaży w 2017: 24 i 27 listopada
Black Friday to dzień największych promocji i nieoficjalne święto miłośników zakupów, wywodzące się z USA. Black Friday, w Polsce pod nazwą „czarny piątek” wypada zawsze w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia i jest zarazem początkiem okresu świątecznych zakupów. W tym roku będzie to 24 listopada. Coraz więcej firm na całym świecie dostrzegło potencjał Black Friday i z każdym rokiem coraz więcej krajów zaznacza ten dzień w kalendarzu. Tylko wtedy znajdziemy przeceny sięgające nawet 90%, a ze względu na trwające tego dnia zakupowe szaleństwo, niektóre centra handlowe są czynne dłużej niż zwykle.
Cyber Monday to z kolei odpowiedź sklepów internetowych na szaleństwo związane z Black Friday. Tym razem nie piątek, a poniedziałek i nie w centrum handlowym, a bez wychodzenia z domu i z użyciem sklepów internetowych. Przedstawiciele firm oraz ekonomiści zauważyli, że konsumenci zaczynając zakupy w piątek, kontynuują je w weekend, a nawet w poniedziałek w pracy – tyle tylko, że przy pomocy internetu. Sklepy online nie zastanawiały się długo i wprowadziły także swój dzień gigantycznych promocji. W 2017 roku Cyber Monday wypada 27 listopada.
Zobacz też: 5 grudnia - Dzień Darmowej Dostawy
Zachowaj rozsądek podczas wyprzedaży
Obydwa „święta” mogą być doskonałą okazją na udane zakupy w promocyjnych cenach - pod warunkiem, że rozsądnie do nich podejdziemy. Nie ma sensu bieganie po sklepie i spontaniczne szukanie okazji, ale jeśli wcześniej wiemy doskonale, czego szukamy, to możemy skupić się na bardzo konkretnych rzeczach i maksymalizować szanse na udane zakupy.
Jeśli wiemy, czego konkretnie szukamy, to możemy od razu kierować się po konkretny towaru lub czekać na jego przecenę w sklepie internetowym. Liczba przedmiotów w promocyjnych cenach jest z reguły ściśle określona, więc istnieje ryzyko, że towar zostanie wyprzedany, zanim zdążymy go kupić. Najważniejsze to zrobić plan zakupów wcześniej. Dzięki temu nie tylko skupiamy się na szukaniu konkretnych rzeczy, ale też mamy pewność, że kupimy to, co jest nam faktycznie potrzebne.
Bez wątpienia potrafimy robić rozsądne zakupy. Potwierdza to badanie Mastercard Omnishopper 2017. Prawie połowa ankietowanych używa internetu na smarftonie, żeby znaleźć informacje o produktach i ofertach lub porównywać ceny w czasie zakupów. Jeśli przełożyć te badania na nadchodzące „święta” zakupów, to być może wiele osób rozsądnie wykorzysta te promocje.
Zobacz też: Smart shopper - sprytny jak Polak na zakupach w Internecie
Bezpieczeństwo zakupów
W dniach wyprzedaży warto pamiętać o bezpieczeństwie samych transakcji. Płacenie kartą ma dodatkowo wbudowany mechanizm chargeback, który umożliwia dokonanie reklamacji, gdy mamy do czynienia z nierzetelnym sprzedawcą. W dużym uproszczeniu chargeback to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wydawcę karty (bank) w imieniu swojego klienta. Posiadacz karty zapoczątkowuje całą procedurę, zgłaszając to w banku. Jeśli faktycznie reklamacja zostanie przyjęta, to z łatwością odzyskamy pieniądze od nierzetelnego sprzedawcy.
Z kolei w przypadku sklepów internetowych, które kuszą ciekawymi promocjami, możemy skorzystać z wirtualnego portfela takiego jak np. Masterpass, który chroni nasze dane w momencie samej transakcji. Żadna okazja cenowa nie powinna przysłonić nam zdrowego rozsądku w kwestii dbania o swoje finanse.
Zobacz też: Jak zwiększyć bezpieczeństwo transakcji dokonywanych kartą?
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Blog o charakterze edukacyjnym, poświęcony różnym formom płatności. Partnerem bloga jest firma Mastercard.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka