E-commerce, czyli zakupy w sieci, rozwijają się w błyskawicznym tempie, jednak trzeba zachować balans pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem. Na szczęście wystarczy kilka prostych zasad i konsekwencja w ich przestrzeganiu, żeby ustrzec się wielu kłopotów.
Zakupy w Internecie robimy nie tylko za pomocą komputera, ale też za pomocą telefonu. Sklepy tworzą coraz wygodniejsze aplikacje do zakupów i mobilne wersje swoich narzędzi. Jednak niezależnie od tego, gdzie w Internecie kupujemy, warto stosować zasadę ograniczonego zaufania i wszystko dokładnie sprawdzać.
Zobacz też:
Bezpieczne urządzenie i połączenie
Zakupy w sieci są coraz łatwiejsze i w zasadzie ze sklepu możemy korzystać zarówno z komputera, jak i tabletu czy telefonu – niekoniecznie swojego. Jednak wybierając do zakupów urządzenie, którego nie znamy, już na starcie zmniejszamy swoje bezpieczeństwo. Dobrą praktyką jest korzystanie ze swojego urządzenia, które nie tylko znamy, ale które również posiada dobre zabezpieczenia w postaci programu antywirusowego lub innych programów do ochrony przed szkodliwym oprogramowaniem.
Istotne jest też bezpieczne połączenie internetowe. Korzystanie z publicznej sieci do zakupów to brak pewności co do zabezpieczeń, a więc i ryzyko przy zostawianiu danych oraz dokonywaniu płatności. Wypełniając formularz z danymi, powinniśmy upewnić się, czy w przeglądarce na początku adresu strony widnieje “https” zamiast “http” oraz czy znajdziemy także symbol kłódki, oznaczającej bezpieczne połączenie.
Rzetelny sprzedawca
Technologia to tylko jedna strona medalu. Za witryną internetową kryje się przedsiębiorca, z którym finalnie zawieramy transakcję i to jego powinniśmy dokładnie sprawdzić. Rzetelny sklep umieszcza na witrynie swoje dane takie jak NIP, REGON czy adres firmy. Dzięki temu nie ma problemu z weryfikacją sklepu w dostępnych bazach przedsiębiorców. W przypadku zakupów dokonywanych w celach firmowych, warto też upewnić się, czy sprzedawca, który wystawi nam fakturę, jest czynnym podatnikiem VAT.
Poza danymi sklepu, powinniśmy odszukać również regulamin sklepu i zapoznać się z nim. To w tym dokumencie znajdują się zasady ochrony danych, sposoby płatności na usługę, opis procedury zwrotu czy reklamacji towaru oraz same warunki kupna. Brak regulaminu lub danych już powinien być dla nas sygnałem ostrzegawczym.
Uwaga na dane osobowe
Sklepy zbierają nasze dane oraz zarządzają nimi. Zasady zbierania danych również powinny być jasno określone i opisane na stronie. Sklepy muszą działać zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, więc baza danych powinna być zgłoszona do GIODO.
Poza tym dokonując zakupów lub zakładając konto użytkownika w sklepie, mamy z reguły różne zgody, które możemy zaakceptować lub nie. Warto uważnie czytać przed zaznaczeniem każdej akceptacji, ponieważ od tego zależy chociażby czy będziemy dostawać maile z reklamami produktów lub czy nasze dane będą w jakikolwiek sposób udostępniane innym podmiotom.
Wybór płatności
To ostatni, ale bardzo istotny aspekt procesu zakupowego. Tutaj musimy chronić nasze pieniądze, sprawdzić czy zachowano odpowiedni poziom bezpieczeństwa transakcji oraz czy nasze dane związane z płatnością są bezpieczne.
Dobrze, gdy firma ma do wyboru kilka możliwości płatności. Popularnym rozwiązaniem są przelewy pay-by-link, w których system przekierowuje nas do systemu logowania do bankowości internetowej i od razu wypełnia za nas formularz przelewu. Innym bezpiecznym rozwiązaniem jest korzystanie z aplikacji portfela elektronicznego, np. Masterpass, w którym są zapisane dane z naszych kart płatniczych. Dzięki temu nie musi przy każdych zakupach wpisywać danych karty, tylko wybrać jedną z kart z listy „zapisanych” bezpiecznie w takim portfelu.
Zobacz też: Cztery zasady bezpieczeństwa w sieci
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Blog o charakterze edukacyjnym, poświęcony różnym formom płatności. Partnerem bloga jest firma Mastercard.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka