Bankowość mobilna to możliwość korzystania z usług naszego banku za pomocą urządzenia mobilnego. Posiadając smartfon z zainstalowaną aplikacją banku, możemy wykonywać operacje w dowolnym czasie i z każdego miejsca. Potrzebujemy jedynie dostępu do internetu.
Ze smartfonami lub tabletami praktycznie się już nie rozstajemy. Towarzyszą nam przez większą część dnia. Zapewniają nam kontakt ze światem, jednak coraz rzadziej służą nam do wykonywania rozmów telefonicznych. Za ich pomocą korzystamy z internetu, oglądamy programy informacyjne i filmy, czytamy wiadomości lub książki, słuchamy muzyki oraz gramy, korzystamy z komunikatorów.
Najróżniejsze aplikacje mobilne zapewniają nam dostęp do niezliczonej ilości usług. Doskonale mogą zastąpić pieniądze i karty płatnicze oraz zapewniają szybki kontakt z naszym bankiem. Dzięki nim mamy również też dostęp do wielu przydatnych usług oferowanych nam przez banki.
Przydatne funkcje bankowości mobilnej
BLIK – to usługa, dzięki której możemy płacić telefonem w sklepach stacjonarnych i internetowych. Dzięki niej nasz telefon z powodzeniem zastępuje gotówkę, jak i karty płatnicze. Wystarczy na terminalu płatniczym lub w formularzu płatności na stronie internetowej wprowadzić ośmiocyfrowy kod i potwierdzić transakcję na telefonie. BLIK jest obecnie dostępny już w ponad 10 bankach.
Zobacz też: Co to jest BLIK?
NFC (ang. Near Field Communication) – czyli komunikacja bliskiego zasięgu, to inna forma płacenia telefonem. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musimy posiadać urządzenie wyposażone w antenę NFC. Po zainstalowaniu aplikacji banku i aktywacji funkcji wystarczy zbliżyć telefon do terminala, aby zrealizować płatność (tak samo, jak w przypadku karty zbliżeniowej).
Zobacz też: Wkrótce będziemy płacić za wszystko komórkami
Przelewy bez numeru konta – to rozwiązanie, które pozwala nam wykonywać przelewy, znając jedynie numer telefonu odbiorcy, jego adres e-mail lub posiadając konto w serwisie Facebook. To usługa, która doskonale sprawdza się, gdy musimy zwrócić komuś drobną kwotę lub dzielimy się rachunkiem w restauracji.
Zakup biletów i opłaty za parkowanie – niektóre banki oferują nam możliwość zakupu biletu komunikacji miejskiej bezpośrednio z aplikacji mobilnej. Wystarczy wybrać miasto, rodzaj biletu i potwierdzić zakup. Podobnie wygląda płacenie za parking. Zamiast szukać parkometru możemy skorzystać z aplikacji bankowej. Wybieramy miasto, podajemy numer rejestracyjny pojazdu i w zależności od miasta zaznaczamy dodatkowe opcje (np. rodzaj strefy). W tym przypadku trzeba oznakować pojazd naklejką z informacją, że korzystamy z elektronicznej formy płatności za parking.
Skan kodu QR – dzięki tej usłudze możemy zeskanować kod QR zamieszany na fakturach i błyskawicznie zrealizować płatność. Nie musimy ręcznie wprowadzać danych do formularza, dzięki czemu nie tracimy czasu i unikamy pomyłki.
Wymiana walut – dostęp do kantoru walutowego za pomocą naszego ubezpieczenia mobilnego daje nam możliwość ekspresowej wymiany waluty. Usługa ta przydaje się m.in. gdy jesteśmy za granicą i skończyła nam się gotówka.
Serwis PRNews.pl podaje, że liczba klientów bankowości mobilnej na koniec III kwartału 2017 roku przekroczyła 9 mln. 5 mln klientów banków używa aplikacji mobilnych, a dla 2 mln osób urządzenie mobilne to jedyny sposób na korzystanie z bankowości elektronicznej.
© Wszelkie prawa zastrzeżone.
Inne tematy w dziale Gospodarka