Co się stanie z naszymi pieniędzmi, gdy stracimy nagle kartę kredytową lub podczas transakcji zepsuje się terminal? Czy bank obciąży nas transakcjami? W takich sytuacjach ratuje nas procedura chargeback.
Narodowy Bank Polski wyróżnia najczęstsze oszustwa powiązane z kartami kredytowymi. Najczęściej występują one podczas transakcji internetowych. Na drugim, niechlubnym miejscu plasują się operacje kradzionymi kartami w sklepach stacjonarnych, a na trzecim te, które zostały dokonane sfałszowanymi plastikami. Jeśli zdarzy nam się taka sytuacja, możemy zareklamować transakcję, korzystając z procedury chargeback. Warto wiedzieć, że jej znajomość przyda się także w innych sytuacjach.
Co to jest chargeback?
Chargeback jest to zwrot środków, które zostały pobrane na karcie kredytowej w opinii klienta niesłusznie. Zadaniem klienta jest zgłoszenie reklamacji do banku. Całą procedurę chargeback instytucja przeprowadza za niego i stara się wyegzekwować zwrot od sprzedawcy lub organizacji płatniczej.
Kiedy można skorzystać z procedury chargeback?
Istnieje kilka sytuacji, kiedy można dochodzić swoich praw za pomocą reklamacji typu chargeback:
- gdy dochodzi do oszustwa – oznacza to, że została wykonana transakcja, o której nie wiemy i w której nie braliśmy udziału
- kiedy występuje awaria techniczna – zepsuł się terminal, gdy dokonywaliśmy transakcji kartą lub bankomat, gdy chcieliśmy wypłacić gotówkę, a dana kwota została pobrana
- gdy występują błędy rozliczeniowe – sprzedawca wprowadził błędną kwotę lub należność została pobrana kilka razy
- kiedy nie został naliczony zwrot produktu – zdarza się to najczęściej podczas zakupów internetowych (kiedy kupiliśmy daną rzecz, spełniliśmy warunki zwrotu, czyli odesłaliśmy towar, a nie otrzymaliśmy z powrotem naszych pieniędzy w umownym terminie)
Jak odzyskać pieniądze za błędną transakcję kartą kredytową?
Najczęściej o nieudanej lub nieautoryzowanej transakcji dowiadujemy się z wyciągu, który otrzymujemy od banku. Wtedy należy zgłosić reklamację do banku, informując o wszystkich szczegółach. Następnie weryfikuje on zgłoszenie, nadaje mu kod chargeback i przekazuje reklamację oraz dokumenty dowodowe do organizacji płatniczej (Visa, Mastercard). Weryfikuje ona zasadność reklamacji i gdy roszczenia klienta są słuszne, zwraca mu na konto pobrane środki.
Na błędy ze strony sprzedawcy lub awarie techniczne zazwyczaj nie mamy wpływu, ale możemy wystrzegać się oszustów. Pamiętajmy, aby nie wprowadzać danych karty na podejrzanie wyglądających stronach internetowych. Nie nośmy jej w portfelu wraz z karteczką z PIN-em. Nie pozwalajmy sprzedawcy zabierać jej na zaplecze pod pretekstem np. awarii terminala. Tymi prostymi środkami ostrożności możemy skutecznie uchronić się przed kradzieżą naszych pieniędzy.
Zobacz też: Jak bezpiecznie kupować w Internecie?
© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Inne tematy w dziale Gospodarka