Bogusław Mazur Bogusław Mazur
1406
BLOG

PO dramatycznie traci poparcie wśród przedsiębiorców

Bogusław Mazur Bogusław Mazur Polityka Obserwuj notkę 15

Poparcie przedsiębiorców dla Platformy gwałtownie spadło. Albo otrzymają oni nową ofertę polityczną, albo nie pójdą głosować – wynika z badań Domu Badawczego Maison przeprowadzonych na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców 

PO w styczniu tego roku popierało tylko 15 proc. przedsiębiorców. A jeszcze w sierpniu ubr. Platformie ufało 49 proc. małych i śrdenich przedsiębiorców. Spadek notowań PO nie odbił się na wzroście notowań konkurencyjnych formacji. PiS popiera 9 proc. (w sierpniu 8 proc.) a SLD czy Ruch Palikota po 5 proc. przedsiębiorców. Wzrosła za to liczba przedsiębiorców niezdecydowanych i tych, które w ogóle nie zamierzają głosować – z 35 proc.w sierpniu ub.r. do aż 52 proc. w styczniu.

Wnioski są cztery. Pierwszy to taki, że PO w oczach przedsiębiorców przestała być postrzegana jako partia dbająca o ich interesy. Aby wiarygodność odzyskać, musiałaby dokonać bardzo zasadniczych zmian, bez uprawiania propagandowych sztuczek.

Drugi – żadna z konkurencyjnych partii nie zdobyła zaufania przedsiębiorców rozczarowanych Platformą, wszystkie są postrzegane jako obojętne wobec ich problemów.

Trzeci – szykuje nam się duża absencja podczas wyborów. Chyba, że PO zdoła wrócić do swych liberalnych korzeni lub powstanie nowa formacja liberalna i prorynkowa, coś w rodzaju "pierwszej" Platformy, która zyska poparcie przedsiębiorców i wszystkich osób o poglądach wolnorynkowych.

Czwarty – że przy takim braku zaufania rządzenie jest możliwe już tylko – jak to określił Cezary Kazimierczak, prezes ZPP – "przy pomocy metod pół – policyjnych".

Rozdęta biurokracja, sprzeczne przepisy, nadmierne koszty pracy, fatalnie działający wymiar sprawiedliwości – to wszystko było krytykowane i opisywane od lat. Co mogło przechylić czarę goryczy? Może symboliczne fotoradary, które kiedyś wyśmiewał Donald Tusk? A może przeświadczenie, że partie zajmują się ideologicznymi swarami a nie realnymi problemami?

Tak czy owak, przedsiębiorcy odwrócili się do Platformy plecami. A może raczej obrócili się plecami do jej pleców.

 

P.S. Badanie zostało przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=576 (w styczniu 2013) . Metoda: CAWI.

Poglądy idące w poprzek politycznych podziałów, unikanie zamykania się w bańkach dezinformacyjnych, chętniej konkretne sprawy niż partyjne spekulacje. Dziennikarz, publicysta, bloger, z wykształcenia historyk.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (15)

Inne tematy w dziale Polityka