Strategiczną podstawą potęgi państw są wiedza, nauka i edukacja. To one długofalowo decydują o sile gospodarczej i militarnej, bez nich nie ma co mówić o wysokim poziomie życia. Stąd tak ważną rolę odgrywają edukacyjne działania firm. Przykładem może być edukacyjna inicjatywa Adamed Pharma, czyli program ADAMED SmartUP.
Czy pierwsze zdania o znaczeniu wiedzy i edukacji są banałem? Na pierwszy rzut oka tak, ale to pozór. Kolejne reformy państwowego systemu oświaty i nauki dają dość szokujące rezultaty. Według badań PISA I OECD, aż 70% Polaków ma kłopot ze zrozumieniem tego, co czyta. Co szósty polski magister to analfabeta funkcjonalny. W praktyce oznacza to, że duża część Polaków nie umie zrozumieć instrukcji obsługi pralki albo ma problem z twórczym przyswojeniem wiedzy. Lub – jak pewien polityk - uważa, że Powstanie Warszawskie wybuchło w 1988 roku. Lub też zastanawia się nad odpowiedzią, co zrobiliby z dzieckiem Homo sapiens.
Wiedza jako podstawa potęgi państw
„Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku, a edukacja to pierwszy krok w drodze do sukcesu” — Lao Tzu (Laozi). „Wiedza to klucz, który otwiera drzwi do przyszłości”— John F. Kennedy. Wiedza o znaczeniu wiedzy jest więc znana od wieków. Wiedział o tym król Fryderyk Wilhelm I Hohenzollern, który już w 1717 roku wydał nakaz, by wszystkie dzieci w kraju uczęszczały do szkół elementarnych. Wiedział król Stanisław August Poniatowski, który powołał Komisję Edukacji Narodowej i Szkołę Rycerską. I jeżeli dziś obserwujemy rywalizację Chin ze Stanami Zjednoczonymi oraz rywalizację Chin i USA z Europą, to tak naprawdę widzimy rywalizację szkół, uczelni i ośrodków badawczych.
Edukacja jako część biznesowej strategii
Dlatego co bardziej rozumne firmy, wiedząc o znaczeniu wiedzy, prowadzą własne akcje edukacyjne, które dają obopólną szansę. Firmy zyskują szansę na pozyskanie w przyszłości świetnych pracowników, a uczniowie otrzymują szansę na podniesienie kwalifikacji i perspektywę dobrej pracy.
I tu mamy przykład Adamed Pharma. Jest to polska, rodzinna firma z branży farmacutyczno-biotechnologicznej, która trzeci raz z rzędu została najlepszym branżowym pracodawcą w rankingu Forbes. Której produkty są dostępne dla pacjentów w kilkudziesięciu krajach na świecie. I rozwija działalność również poza Polską, m.in. w Wietnamie. Nie bez powodu premier tego państwa wraz z towarzyszącymi mu ministrami spotkał się podczas styczniowej wizyty w Polsce z kierownictwem Grupy Adamed. Te sukcesy wynikają z przemyślanej biznesowej strategii, której ważną częścią są działania edukacyjne, takie jak program ADAMED SmartUP.
Obóz naukowy ADAMED SmartUP – po raz 11
Właśnie trwa – uwaga – już 11 edycja programu ADAMED SmartUP. Jest to program realizowany bezpośrednio przez Fundację Adamed, skierowany do uczennic i uczniów w wieku 14-18 lat, którzy zyskają szansę na zdobywanie eksperckiej wiedzy podczas sierpniowego obozu naukowego Adamed. Program naukowego obozu opiera się na pracy w małych, tematycznych grupach badawczych, prowadzonych przez naukowców i specjalistów z najlepszych uczelni i instytutów badawczych. Zajęcia będą dotyczyć nauk ścisłych i przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki, matematyki, informatyki, inżynierii czy medycyny.
Nauki ściśle wszechstronne
Nie ma potrzeby prezentacji całego programu, który można poznać TUTAJ. Wystarczy zacytować fragmenty z komunikatu Fundacji. „Z jakimi wyzwaniami mierzą się osoby niewidzące? Jak możemy wspierać seniorów w codziennym funkcjonowaniu? Co stanowi codzienność osób w spektrum autyzmu? A może odpowiedzią na problemy współczesnego świata jest sztuczna inteligencja?”. „Zanieczyszczenie wód – w tym farmaceutykami – coraz częstsze susze, ekstremalne zjawiska pogodowe czy zmiany klimatyczne to realne problemy, które wpływają na życie ludzi, zwierząt i całych ekosystemów. Gdzie szukać rozwiązań? W których obszarach pomoże nam robotyka, a w których kluczowe okażą się odkrycia w biologii czy chemii?”
Inwestycja w przyszłość
I jeszcze: „Dla wielu uczestników to początek długofalowej przygody z nauką, która prowadzi ich do prestiżowych uczelni w Polsce i za granicą”. Jest to ważne, bo przecież nie wszyscy uczestnicy ADAMED SmartUP trafią do firmy. Jednak żadna firma nie działa w kosmicznej próżni tylko w pewnym otoczeniu. Jeśli więc w ośrodkach badawczych pojawią się nowi dobrze wykształceni eksperci, to również będzie zyskiem tak dla firmy, jak i potencjału państwa. Takie działania nazywa się społeczną odpowiedzialnością firm. Rzecz jasna, uczestnicy obozu Adamed będą w naturalny sposób ambasadorami marki, co też jest biznesowo ważne.
Adamed Pharma nie jest jedyną firmą dbającą o edukację. Jest to jednak modelowy wzór myślenia o rozwoju biznesu opartego na wiedzy zarówno branżowej, jak i mechanizmach współczesnego świata. Winston Churchill: „Edukacja to najważniejsza inwestycja w przyszłość”.
Poglądy idące w poprzek politycznych podziałów, unikanie zamykania się w bańkach dezinformacyjnych, chętniej konkretne sprawy niż partyjne spekulacje.
Dziennikarz, publicysta, bloger, z wykształcenia historyk.
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Gospodarka