Mimo trudnych warunków rynkowych spowodowanych m. in. pandemią koronawirusa PGNiG zwiększyło sprzedaż błękitnego paliwa.
Jak wynika z danych finansowych i operacyjnych PGNiG po III kwartale 2020 r. przez dziewięć pierwszych miesięcy tego roku spółka sprzedała ogółem 22,28 mld m sześc. gazu ziemnego. To wzrost o 4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, gdy wolumen wyniósł 21,47 mld m sześc. W tym niełatwym dla gospodarki pandemicznym czasie to całkiem dobry wynik. Zresztą to właśnie segment Obrót i Magazynowanie z Grupy PGNiG wygenerował aż 77 proc. wyniku EBITDA (zysk operacyjny przed opodatkowaniem), który po trzech kwartałach wyniósł w PGNiG w sumie niemal 10,7 mld zł.
A wszystko w czasie, gdy średnia cen z transakcji giełdowych rdr (kontrakty terminowe i spot) spadła o 19 proc. z 97,9 zł za MWh do 78,9 zł za MWh według danych z Towarowej Giełdy Energii. Sprzedaż hurtowa błękitnego paliwa wzrosła przez dziewięć miesięcy 2020 r. o 7 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, handel na TGE zwiększył się o 9 proc., a sprzedaż detaliczna o 3 proc.
Perspektywy także wyglądają obiecująco. W raportowanym okresie PGNiG podpisał umowę z KGHM o zwiększeniu dostaw gazu ziemnego dla miedziowego koncernu. Kontrakty między oboma firmami zakładają teraz dostawy do 2033 r., a szacunkowa wartość samej tylko dodatkowej umowy to na dzień jej podpisania ok. 190 mln zł. Zwiększyła się również sprzedaż gazu ziemnego przez PGNiG na Ukrainę – aż o 287 proc. do 0,95 mld m sześc. wobec 0,33 mld m sześc. rok wcześniej. Dane te pokazują, że mimo kryzysu gospodarczego, który zmniejsza zapotrzebowanie na energię, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo jak na razie odnajduje się w tej trudnej rzeczywistości.
Z danych PGNiG Obrót Detaliczny wynika, że sprzedaż gazu ziemnego w segmencie B2C przez trzy kwartały utrzymała się na stabilnym poziomie. W tym czasie liczba punktów poboru gazu wzrosła o 1,6 proc. do 6,98 mln. Zaś w segmencie B2B sprzedaż gazu wzrosła w omawianym czasie o 6,1 proc. W wypadku małych i średnich przedsiębiorstw liczba punktów poboru gazu zwiększyła się o 4,5 proc. do 29,8 tys.
Warto przy tej okazji wspomnieć o rozwoju cyfrowych form obsługi klienta. PGNiG Obrót Detaliczny po trzech kwartałach tego roku zawarł w formie online ponad 40 tysięcy umów. Spółka poinformowała właśnie, że na koniec listopada liczba zawartych w ten sposób umów wzrosła już do 50 tysięcy. Przez 2,5 roku aplikacja mobilna mBOK PGNiG została pobrana już niemal 1,5 mln razy.
Z kolei Polska Spółka Gazownictwa z Grupy PGNiG poinformowała, że w tym roku złożono już online ponad 43 tys. wniosków o określenie warunków i możliwości przyłączenia do sieci gazowej oraz umowy o przyłączenie.
Rozwiązania cyfrowe w PGNiG to jednak nie tylko elektroniczne złożenie dokumentów. Online sprawdzać można postępy prac przyłączeniowych, dostawać w tej sprawie powiadomienia mailem lub SMS-em. Dokumentacja zaś dostępna jest w wersji elektronicznej (w tym m.in. faktura, umowa dotycząca przyłączenia czy jego warunki).
KB
Inne tematy w dziale Gospodarka