PGNiG bunkruje komercyjnie statki napędzane LNG. Wzmocni to konkurencyjność polskich portów i spopularyzuje ekologiczne paliwo na Bałtyku.
Warto wyjaśnić, czym jest bunkrowanie statku, które laikowi mogłoby się skojarzyć z jego ukryciem. Nic z tego. Bunkier, czyli zasobnia, to od dawien dawna zbiornik na zapas paliwa. Dziś natomiast bunkrowanie to nic innego jak pobieranie paliwa do zbiorników jednostki pływającej.
W ubiegłym roku, by przeprowadzić taką operację, polskie porty przygotowywały się długo – przeprowadzone zostały ćwiczenia ratowniczo-górnicze, opracowano procedury i regulacje, dzięki którym udało się przeprowadzić operacje bunkrowania.
Lotos i PGNiG rozpoczęły komercyjną usługę bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG w marcu 2019 roku. Przeprowadzone wówczas dwa załadunki były pierwszymi takimi operacjami przeprowadzonymi w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Od tego czasu usługa bunkrowania LNG w technologii TTS (truck-to-ship), czyli autocysterna-statek, weszła do oferty produktowej PGNiG Obrót Detaliczny. Firma chce rozwijać się w tym obszarze – możliwość oferowania takiej usługi wzmocni konkurencyjność polskich portów i spopularyzuje ekologiczne paliwo LNG na Bałtyku.
Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 r., w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. LNG będzie zyskiwać na popularności także ze względu na przyjęcie tzw. „dyrektywy siarkowej”. Komisja Europejska planuje do 2050 r. całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to normy bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata. „Dyrektywa siarkowa” nakłada na armatorów, których statki pływają po obszarze SECA (Sulphur Emission Control Areas), m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1 proc.
LNG to najbardziej perspektywiczne alternatywne paliwo dla transportu wodnego. Zarówno w kontekście ekonomicznym jak i środowiskowym. Otwiera to olbrzymi potencjał rozwoju dla PGNiG w zakresie sprzedaży LNG na cele żeglugowe oraz świadczenia usług bunkrowania.
PGNiG zamierza zwiększyć skalę działalności na rynku żeglugowym w sektorze bunkrowania, a tym samym umożliwić dalszy wzrost zainteresowania inwestycjami w budowę floty napędzanej gazem LNG. W przyszłości wprowadzi także inne metody bunkrowania statków paliwem LNG.
Celem strategicznym jest zbudowanie marki PGNiG jako zaufanego dostawcy rozwiązań dla segmentu żeglugowego i portowego oraz wdrożenie nowych technologii. Rozwój usługi bunkrowania LNG przez PGNiG znacząco zwiększy konkurencyjność polskich portów morskich.
KB
Inne tematy w dziale Gospodarka