W dobie planowania przez Unię Europejską nowego Zielonego Ładu Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo rozpoczęło prace nad projektami wykorzystania wodoru w energetyce i sektorze motoryzacyjnym. Zbada możliwość magazynowania i transportu wodoru siecią gazową.
Coraz więcej krajów dostrzega, że wodór naprawdę może stać się paliwem przyszłości. Polska również znalazła się w tym gronie. Nasz kraj według wyliczeń Toyoty jest piątym producentem wodoru na świecie (1 mln ton paliwa rocznie).
Wodór – Czyste Paliwo dla Przyszłości (Hydrogen – Clean Fuel for the Future) to nowy program PGNiG, na który składa się kilka projektów – od produkcji „zielonego wodoru” poprzez jego magazynowanie i dystrybucję, aż do wykorzystania w energetyce przemysłowej. Polski koncern chce zarabiać na sprzedaży wodoru i usługach z nim związanych.
Biorąc pod uwagę światowe trendy Polska, w tym PGNiG, decydując się na pójście w tym kierunku, ma szansę rozwinąć nową gałąź przemysłu. – Zgodnie z zapowiedziami rozpoczynamy działania, które pozwolą na stopniową dywersyfikację działalności PGNiG. Chcemy zbudować kompetencje w zakresie wodoru. Naszym celem jest wzbogacenie oferty biznesowej, co przełoży się na przychody ze sprzedaży nowego paliwa oraz usług z nim związanych, a także przyczyni się do wzrostu sprzedaży paliwa gazowego ogółem – mówi Jerzy Kwieciński, prezes PGNiG.
To o tyle ważne, że biorąc pod uwagę unijne zapowiedzi neutralności klimatycznej Wspólnoty w perspektywie 2050 roku rozwój wodorowy znacząco przyczyni się do obniżenia emisji gazów cieplarnianych, co dla Polski, w której gospodarka wciąż w przeważającej mierze opiera się na paliwach kopalnych, jest bardzo istotne.
W ciągu czterech najbliższych lat na prace badawcze związane z nowym programem PGNiG planuje wydać ponad 31 mln zł.
Stacja tankowania pojazdów na wodór
Najbardziej zaawansowany jest projekt o nazwie Hydra Tank – uruchomienia stacji badawczej tankowania pojazdów napędzanych wodorem. PGNiG właśnie podpisało umowę z polsko-brytyjskim konsorcjum na jej zaprojektowanie i wybudowanie. Uruchomienie stacji planowane jest w 2021 roku na warszawskiej Woli, przy ul. Prądzyńskiego, w sąsiedztwie istniejącej stacji tankowania CNG (sprężonego gazu ziemnego).
– Pierwszy etap eksploatacji stacji będzie dla PGNiG pilotażem, połączonym z pracami badawczymi – mówi Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGNiG ds. rozwoju. – Chcemy, aby wodór stał się uzupełnieniem obecnej oferty PGNiG paliw napędowych obejmującej CNG i LNG, co będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi gazomobilności w Polsce – dodaje.
Do 2023 r. Niemcy planują uruchomienie 400 stacji wodorowych dla samochodów, w tym dla transportu publicznego. W Polsce w perspektywie 2030 roku takich stacji ma być przynajmniej kilkadziesiąt, tak by podróżowanie autem na wodór nie wiązało się ze strachem o brak paliwa (zasięg takiego auta to ok. 500 km, więc chodzi o stworzenie odpowiedniej sieci stacji).
Produkcja zielonego wodoru
PGNiG rozpoczęło również badania nad możliwością magazynowania i transportu wodoru przy wykorzystaniu sieci gazu ziemnego. W ramach projektu o nazwie InGrid – Power to Gas w oddziale spółki w Odolanowie powstanie instalacja, w której w 2022 roku ma rozpocząć się produkcja „zielonego wodoru” z odnawialnych źródeł energii. PGNiG chce w tym celu wykorzystać energię elektryczną wytwarzaną przez panele fotowoltaiczne.
– Instalacja pozwoli na przetestowanie całego procesu – od produkcji zielonego wodoru do dostawy odbiorcom. Będziemy także mogli przeprowadzać próby wtłaczania odpowiedniej mieszanki gazu i wodoru do sztucznej sieci gazowej, testować magazynowanie wodoru, a także dostarczanie go cysterną do naszej stacji w Warszawie – tłumaczy Sekściński.
Z kolei Centralne Laboratorium Pomiarowo-Badawcze PGNiG rozbuduje działalność analityczną, by stać się pierwszym w Polsce i jednym z niewielu w Europie laboratorium badającym czystość wodoru. Będzie prowadzić badania nie tylko dla PGNiG, ale i dla firm zewnętrznych na zasadach komercyjnych.
– W ciągu 2-3 lat chcemy stworzyć spójny łańcuch kompetencji wodorowych, który pozwoli na dalszy rozwój w tym obszarze – podsumowuje prezes Kwieciński.
KB
Inne tematy w dziale Gospodarka