Jedną z większych inwestycji w Polsce jest próba "wypłynięcia na głębię" w rozumieniu utworzenia przejścia wodnego z głębi lądu na Morze Bałtyckie. Historia tej koncepcji jest długa, ale rok temu pojawiły się pierwsze fotografie z tej inwestycji.
Wzniesienie miało różne wysokości, ale w części znajdującej się w obszarze przyszłej śluzy wzniesienie sięgało nawet pona 30 m piasku. W tym miejscu warto jest złożyć podziękowanie kilku sympatykom, którzy poświęcili swój czas na regularne filmowanie placu budowy i publikowanie tego materiału w sieci. Dzięki nim możemy dokładnie zobaczyć, jak wielkie jest to zadanie i jak starannie wykonano projekt jego realizacji, mam tu na myśli takie zorganizowanie harmonogramu prac, aby bezkolizyjnie i możliwie w najkrótszym czasie ukończyć proces inwestycyjny.
Pierwszy film pokazuje pierwsze prace zmierzające do przemieszczenia ogromnych złóż piasku, by zejść do poziomu morza:
Minęło sporo miesięcy i w listopadzie, w okresie krótszym niż rok od rozpoczęcia pierwszych prac ziemnych, widzimy już etap przygotowań do przekopania drogi wodnej już na poziomie morza...
Mimo znacznego zaawansowania prac, do ich ukończenia jest jeszcze wiele do zrobienia. Teraz prowadzone są prace ziemne pod przyszłe zasuwy zamykające wlot do śluzy. Po wykonaniu mostów, obracających się w celu przepuszczenia statków, można będzie przystąpić do wykonania prac ziemnych przekopu w kierunku Zalewu Wiślanego, całość prac powinna być wykonana w przyszłym roku.
W ramach prac zmierzających do ochrony środowiska naturalnego równolegle prowadzi się budowę sztucznej wyspy, która będzie ostoją ptactwa wodnego, które gniazduje na terenie Mierzei Wiślanej.
Po wykonaniu przekopu trzeba będzie też przystąpić do odpowiedniego pogłębienia kanału żeglugowego, aby statki mogły dopłynąć do portu w Elblągu.
Na zakończenie chciałbym zaproponować obejrzenie jednej z wersji dotyczących rozwiązania komunikacji drogowej w obszarze przekopu Mierzei Wiślanej:
Jest to koncepcja z roku 2016, kiedy rozważano mosty podnoszone. Obecnie wykonuje się wersję z mostami obracanymi równolegle do szlaku wodnego w celu umożliwienia przepłynięcia statkom. Nieprzerwany ruch lądowy zabezpieczają dwa mosty równoległe, z których jeden zawsze będzie umożliwiał przejazd samochodowy. Informacja o zamknięciu przejazdu będzie widoczna z odpowiedniej odległości by umożliwić bezkolizyjny przejazd wszystkim pojazdom.
Komentarze
Pokaż komentarze (1)