Baza Paliw nr 10 w Kawicach. Fot. PERN
Baza Paliw nr 10 w Kawicach. Fot. PERN
Bezpieczeństwo energetyczne Bezpieczeństwo energetyczne
533
BLOG

Magazyny i bazy paliw PERN

Bezpieczeństwo energetyczne Bezpieczeństwo energetyczne Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Ważnym elementem bezpieczeństwa energetycznego kraju jest ciągłość dostaw paliw. Zapewnia ją sprawna i modernizowana infrastruktura PERN. 

Ta strategiczna spółka Skarbu Państwa odpowiedzialna za transport ropy naftowej rurociągami oraz magazynowanie paliw i ropy naftowej - od kilku lat przechodzi gruntowne zmiany. Dotyczą one m. in. jakości obsługi klientów rafinerii. Odbiorcami paliw są zarówno duże firmy - koncerny paliwowe, jak i przedsiębiorcy zajmujący się transportem. 

Spółka usprawniła obsługę kierowców autocystern - stanowiska nalewcze wyposażono w moduły dozowania dodatków firmowych i biokomponentów. Dzięki temu kierowcy mogą pobrać dowolny zestaw paliw i dodatków uszlachetniających z jednego stanowiska nalewczego, a nie jak dotychczas, z kilku. Poprawił się tym samym komfort pracy kierowców i skrócono czas oczekiwania i obsługi cystern. 

W ramach modernizacji PERN pracuje nad nowym systemem obsługi w kluczowych bazach i tych najchętniej odwiedzanych przez kierowców; celem jest ujednolicenie standardu i infrastruktury. W ramach tego zadania wymieniono układy i system automatyki baz.

W dobie Gospodarki 4.0 dynamicznie zmienia się także rynek związany z magazynowaniem i logistyką ropy naftowej i produktów jej rafinacji. Jak mówi prezes PERN . Igor Wasilewski, konkurencja rynkowa w obszarze paliw jest coraz silniejsza i tylko mając odpowiednie narzędzia, kompetencje i doświadczony zespół można sprostać wyzwaniom.

O tym, jak te elementy są ważne, przekonaliśmy się w 2019 roku, gdy rurociągiem „Przyjaźń” przypłynęła do Polski zanieczyszczona rosyjska ropa naftowa. PERN natychmiast zablokował odbiór surowca, dzięki czemu surowiec nie trafił do polskich rafinerii i nie uszkodził instalacji. Kryzys trwał 46 dni - rurociąg był zamknięty, a w tym czasie ciężar dostaw ropy naftowej do kraju wziął na siebie Naftoport - spółka z Grupy Kapitałowej PERN. Ropę i paliwa do kraju dostarczano drogą morską. Rafinerie działały bez problemów.

PERN od kilku lat realizuje program Megainwestycje, który polega na budowie i rozbudowie infrastruktury. Obejmuje on budowę pięciu nowych zbiorników na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku, zwiększenie pojemności dwóch magazynów w Bazie Gdańsk, rozbudowę istniejących baz paliw (Koluszki, Rejowiec, Małaszewicze, Emilianów, Boronów, Dębogórze) oraz budowę rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia i rurociągu naftowego Gdańsk-Płock.

Spółka wdraża w całej swojej infrastrukturze system SD-WAN, która łączy obiekty i pozwala na sprawne zarządzanie nimi z dowolnego miejsca. To inteligentna sieć światłowodowa łącząca różne lokalizacje PERN znajdujące się w całej Polsce. Jest zabezpieczona na wypadek awarii sprzętu lub łączy. Pozwala na dostęp do baz danych i zarządzanie całą siecią z jednego miejsca.

Firma kształci też swoje kadry w obszarze IT i cyberbezpieczeństwa. Jest to kluczowe z uwagi na rolę firmy dla funkcjonowania gospodarki i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa.

PERN ma w kraju dziewiętnaście baz paliw, z czego cztery to wyłącznie magazyny rezerw. Paliwa ciekłe z piętnastu baz trafiają do odbiorców - stacji paliw. Dzięki ich lokalizacji na terenie całego kraju paliwa zaopatrują lokalne rynki, przez co zminimalizowane są koszty transportu. W 2019 roku z baz magazynowych PERN wyjechało 14,5 mln metrów sześciennych paliw (oleju napędowego i benzyny) – to ponad połowa całego zapotrzebowania w kraju.

W bazach paliw znajduje się 370 zbiorników o pojemności maks. 32 tys. m³, co daje łącznie ponad 2 mln m³. Pięć największych baz paliw to: Koluszki, Nowa Wieś Wielka, Boronów, Rejowiec i Emilianów. Są one połączone rurociągiem paliwowym z rafinerią PKN ORLEN w Płocku. Do baz położonych przy wschodniej granicy Polski paliwa ze wschodu docierają transportem kolejowym. Z kolei import i eksport oleju napędowego w bazie paliw w Dębogórzu w województwie pomorskim odbywa się drogą morską.

BG


Blog poświęcony bezpieczeństwu energetycznemu Polski. Partnerem bloga jest PERN S.A. Zapraszamy również na stronę sekcji Bezpieczeństwo energetyczne.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (6)

Inne tematy w dziale Gospodarka