Ważnym elementem bezpieczeństwa energetycznego kraju jest ciągłość dostaw paliw. Zapewnia ją sprawna i modernizowana infrastruktura PERN.
Ta strategiczna spółka Skarbu Państwa odpowiedzialna za transport ropy naftowej rurociągami oraz magazynowanie paliw i ropy naftowej - od kilku lat przechodzi gruntowne zmiany. Dotyczą one m. in. jakości obsługi klientów rafinerii. Odbiorcami paliw są zarówno duże firmy - koncerny paliwowe, jak i przedsiębiorcy zajmujący się transportem.
Spółka usprawniła obsługę kierowców autocystern - stanowiska nalewcze wyposażono w moduły dozowania dodatków firmowych i biokomponentów. Dzięki temu kierowcy mogą pobrać dowolny zestaw paliw i dodatków uszlachetniających z jednego stanowiska nalewczego, a nie jak dotychczas, z kilku. Poprawił się tym samym komfort pracy kierowców i skrócono czas oczekiwania i obsługi cystern.
W ramach modernizacji PERN pracuje nad nowym systemem obsługi w kluczowych bazach i tych najchętniej odwiedzanych przez kierowców; celem jest ujednolicenie standardu i infrastruktury. W ramach tego zadania wymieniono układy i system automatyki baz.
W dobie Gospodarki 4.0 dynamicznie zmienia się także rynek związany z magazynowaniem i logistyką ropy naftowej i produktów jej rafinacji. Jak mówi prezes PERN . Igor Wasilewski, konkurencja rynkowa w obszarze paliw jest coraz silniejsza i tylko mając odpowiednie narzędzia, kompetencje i doświadczony zespół można sprostać wyzwaniom.
O tym, jak te elementy są ważne, przekonaliśmy się w 2019 roku, gdy rurociągiem „Przyjaźń” przypłynęła do Polski zanieczyszczona rosyjska ropa naftowa. PERN natychmiast zablokował odbiór surowca, dzięki czemu surowiec nie trafił do polskich rafinerii i nie uszkodził instalacji. Kryzys trwał 46 dni - rurociąg był zamknięty, a w tym czasie ciężar dostaw ropy naftowej do kraju wziął na siebie Naftoport - spółka z Grupy Kapitałowej PERN. Ropę i paliwa do kraju dostarczano drogą morską. Rafinerie działały bez problemów.
PERN od kilku lat realizuje program Megainwestycje, który polega na budowie i rozbudowie infrastruktury. Obejmuje on budowę pięciu nowych zbiorników na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku, zwiększenie pojemności dwóch magazynów w Bazie Gdańsk, rozbudowę istniejących baz paliw (Koluszki, Rejowiec, Małaszewicze, Emilianów, Boronów, Dębogórze) oraz budowę rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia i rurociągu naftowego Gdańsk-Płock.
Spółka wdraża w całej swojej infrastrukturze system SD-WAN, która łączy obiekty i pozwala na sprawne zarządzanie nimi z dowolnego miejsca. To inteligentna sieć światłowodowa łącząca różne lokalizacje PERN znajdujące się w całej Polsce. Jest zabezpieczona na wypadek awarii sprzętu lub łączy. Pozwala na dostęp do baz danych i zarządzanie całą siecią z jednego miejsca.
Firma kształci też swoje kadry w obszarze IT i cyberbezpieczeństwa. Jest to kluczowe z uwagi na rolę firmy dla funkcjonowania gospodarki i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa.
PERN ma w kraju dziewiętnaście baz paliw, z czego cztery to wyłącznie magazyny rezerw. Paliwa ciekłe z piętnastu baz trafiają do odbiorców - stacji paliw. Dzięki ich lokalizacji na terenie całego kraju paliwa zaopatrują lokalne rynki, przez co zminimalizowane są koszty transportu. W 2019 roku z baz magazynowych PERN wyjechało 14,5 mln metrów sześciennych paliw (oleju napędowego i benzyny) – to ponad połowa całego zapotrzebowania w kraju.
W bazach paliw znajduje się 370 zbiorników o pojemności maks. 32 tys. m³, co daje łącznie ponad 2 mln m³. Pięć największych baz paliw to: Koluszki, Nowa Wieś Wielka, Boronów, Rejowiec i Emilianów. Są one połączone rurociągiem paliwowym z rafinerią PKN ORLEN w Płocku. Do baz położonych przy wschodniej granicy Polski paliwa ze wschodu docierają transportem kolejowym. Z kolei import i eksport oleju napędowego w bazie paliw w Dębogórzu w województwie pomorskim odbywa się drogą morską.
BG
Inne tematy w dziale Gospodarka